سازه نگهبان به روش خرپا در کرج

5 / 10
از 135 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 18 آبان 1401 در ساعت 36 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 73 )

در یک تقسیم بندی پایدارسازی خاک را می توان به دو شیوه انجام داد. الف: پایدارسازی ازدرون خاک. ب: پایدارسازی با استفاده از المان های خارج از خاک. تکنیک هایی مشابه میخکوبی، انکراژ، ستون سنگی و تزریق از جمله روش های پایدارسازی خاک از درون خاک می باشد.  تکنیک هایی مشابه استرات (مهار متقابل)، شمع، شیت پایل و خرپا از جمله روش های پایدارسازی خاک با استفاده از المان های خارج از خاک می باشند. مهمترین ضعف روش های پایدارسازی با استفاده از المان های خارج از خاک را می توان به اشغال فضای کارگاه توسط المان های سازه نگهبان مرتبط دانست. روش خرپا که در این بخش توضیح داده می شود جزو دسته دوم (پایدارسازی با استفاده از المان های خارج از خاک) می باشد.

خرپا، المانی سازه ای می باشد که از اعضای محوری و اتصالات مفصلی تشکیل شده است. طبق تعریف، در خرپا نیروها الزاماً بر مفاصل وارد شده و نیرویی بر خود اجزای سازه ای خرپا وارد نمی گردد. اتصالات بصورت مفصلی بوده و در این نوع اتصال لنگر خمشی منتقل نمی شود. با این وجود در تعاریف ژئوتکنیکی، مفهوم خرپا متفاوت می باشد. نمونه ای از اجرای خرپا به منظور پایدارسازی خاک در شکل زیر نشان داده شده است.

 

 

با مقایسه تعریف ذکر شده در خصوص خرپا و شکل نشان داده شده از سازه نگهبان خرپایی، ملاحظه می گردد که تفاوت جدی بین خرپا در مفهوم سازه ای و خرپا از منظر ژئوتکنیکی وجود دارد. در سازه نگهبان خرپایی که در مهندسی ژئوتکنیک تعریف می گردد، مفاصل عمدتاً گیردار بوده و از طرف دیگر نیرو بر طول المان وارد می گردد. در مهندسی ژئوتکنیک، عملکرد سازه نگهبان خرپایی از نظر سازه ای با عملکرد قاب تناسب بیشتری دارد. با این وجود بواسطه شکل ساختاری آن در مهندسی ژئوتکنیک به این نوع از سازه، خرپا گفته می شود. شمای کلی سازه نگهبان خرپایی در شکل زیر نمایش داده شده است. عموماً یک سازه خرپایی را می توان شامل اجزای زیر دانست: 1. المان های قائم (شمع های قائم مجاور دیوار گود)، 2. المان های مایل (معمولاً با زاویه 30 الی 45 درجه نسبت به المان های قائم قرار می گیرد)، 3. اعضای قطری (بین المان قائم و المان مایل)، 4. شمع زیر المان قائم، 5. پی سطحی زیر المان مایل، 6. المان های بادبندی و یا افقی بین خرپا ها (جهت جلوگیری از کمانش جانبی خرپا)، 7. المان های روی دیوار گود بین خرپا ها (جهت جلوگیری از ناپایداری موضعی خاک بین المان های خرپایی). در ادامه مراحل طراحی و اجرای خرپا ذکر می گردد:

 

 

طراحی خرپا:

طراحی المان های سازه ای خرپا عمدتاً با استفاده از نرم افزار SAP صورت می پذیرد. در طراحی المان های سازه ای کنترل می شود که تحت بارهای اعمالی به خرپا، المان های سازه ای دچار گسیختگی نشود. در این تحلیل، بار اعمالی به خرپا از طرف خاک بوده و با توجه به میزان جابجایی پیش بینی شده برای خاک، می تواند فشار اکتیو، سکون و در بعضی موارد خاص فشار پسیو در نظر گرفته شود. پس از تحلیل سازه ای خرپا، تحلیل عملکردی با بهره گیری از نرم افزارهای عددی (عمدتاً PLAIXS) صورت می پذیرد. هدف از این تحلیل کنترل میزان جابجایی خاک پس از اجرای خرپا و گودبرداری می باشد. هدف از تحلیل عملکردی دو موضوع می باشد. اول آنکه جابجایی خاک پس از اجرای گود در حدی باشد که سازه مجاور گود دچار خرابی نشود. دوم آنکه فشار ناشی از خاک که در بخش طراحی با استفاده از نرم افزار SAP استفاده گردید، در این بخش بر اساس مقادیر جابجایی دیوار گود اصلاح گردد و مجدداً در تحلیل نرم افزار SAP به کار گرفته شود. بر اساس نتایج تحلیل، نقشه های اجرایی از سازه خرپایی تهیه می گردد.

 

مراحل اجرا:

مرحله اول: اجرای چاه در مجاورت دیوار گود

در این مرحله بر اساس نقشه های اجرایی حاصل از طراحی، حفر چاه در محل اعضای قائم صورت می پذیرد. عمق چاه برابر با مجموع عمق گود و طول شمع در نظر گرفته می شود. در نبود محاسبات دقیق معمولاً طول شمع یک سوم تا یک چهارم عمق گود لحاظ می گردد. از آنجا که عمدتاً حفاری چاه ها با روش های دستی صورت می پذیرد، قطر چاه معمولاً 80 الی 100 سانتیمتر در نظر گرفته می شود. در شکل زیر نمایی از اجرای مرحله اول نمایش داده شده است.

 

 

مرحله دوم: قرار دادن پروفيل قائم و قفسه آرماتور و بتن ريزي

همانطور که اشاره گردید، بر اساس نتایج طراحی، ابعاد پروفیل ها مشخص می گردد. در این مرحله در محدوده شمع، قفسه آرماتور به پروفیل وصل شده و مجموعه پروفیل و شمع داخل چاه قرار داده می شوند. زمان قراردادن پروفیل داخل چاه دقت می گردد که تا حد امکان پروفیل به دیوار گود چسبانده شود. پس از قرار دادن پروفیل، محدوده شمع بتن ریزی شده و در ادامه تا سطح زمین، حدفاصل پروفیل و دیوار گود توسط خاک و یا مصالح مناسب پر می گردد.

 

مرحله سوم: خاكبرداري ديواره گود با شيب پايدار

پس از اجرای المان قائم و شمع در مرحله قبل، اطمینان نسبی از پایداری گود برای شروع خاکبرداری ایجاد می گردد. در این مرحله، خاکبرداری تا کف گود با شیب تقریبی 1 به 2 صورت می پذیرد. در شکل های زیر اجرای این مرحله نمایش داده شده است.

 

مرحله چهارم: اجراي پي سطحي براي عضو مايل خرپا

پس از گودبرداری، فشار جانبی مرحله به مرحله به المان سازه ای قائم وارد می گردد. این فشار بصورت لنگر خمشی، نیروی محوری و نیروی برشی به عضو مایل منتقل می گردد. بر اساس تحلیل ها عمده فشار منتقل شده در عضو مایل بصورت نیروی محوری ظاهر می گردد. نیروی محوری در عضو مایل در محل اتصال به زمین به دو مولفه قائم و افقی تبدیل می گردد. وجود پی سطحی در زیر عضو مایل به انتقال نیروی قائم به زمین کمک می کند. از طرف دیگر مولفه افقی نیرو موجب اسلایدینگ (سر خوردن پی) روی سطح زمین می گردد. لذا وجود پی در زیر عضو مایل با عمق مدفون مناسب از وقوع این مسئله جلوگیری می نماید. در شکل زیر اجرای پی سطحی نشان داده شده است. پی سطحی مسلح بوده و ابعادی در حدود 1 متر در 1 متر در 0/5 متر دارد. مقاومت و اسلامپ بتن شمع و شالوده به ترتیب حدود 25 مگاپاسکال و 15 سانتیمتر می باشد.

 

مرحله پنجم: اجراي عضو مايل خرپا

پس از اطمینان از مقاومت کافی بتن در پی سطحی، عضو مایل خرپا نصب می گردد. ابعاد این المان بر اساس طراحی مشخص شده است و معمولاً با استفاده از اتصالات گیرداری و یا نیمه گیرداری به عضو قائم و پی سطحی متصل می گردد. پیش از اجرای عضو مایل، در مرحله قبل در پی سطحی صفحه انتظار نصب شده است.

 

مرحله ششم: خاکبرداری بصورت مرحله ای و نصب المان های قطری

در اجرای خرپا روند کلی به این صورت می باشد که پس از حذف خاک در هر مرحله، المانی سازه ای جایگزین می گردد که سختی حذف شده را جبران نماید. در این مرحله نیز پس از اجرای المان مایل، خاکبرداری بصورت مرحله به مرحله صورت می پذیرد و پس از خاکبرداری در هر مرحله، المان قطری نصب می گردد.

 

مرحله هفتم: اجرای المان های سازه ای روی دیوار گود

با توجه به فاصله خرپا ها از یکدیگر، ناپایداری موضعی خاک در بین خرپا ها محتمل می باشد. لذا اجرای المان های سازه ای بین خرپا ها ضروری است. المان های سازه ای می تواند به روش های گوناگون و با مصالح مختلف اجرا گردد. استفاده از بتن شاتکریت، اجرای بادبند روی دیواره، استفاده از آجر و همچنین استفاده از الوارهای چوبی از متداول ترین روش ها در این زمینه می باشد. در شکل زیر نمونه ای از این روش ها ارائه شده است.

 

مرحله هشتم: کنترل کمانش جانبی خرپا

همانطور که اشاره گردید، نیروی محوری در المان های مایل خرپا قالب می باشد. وجود نیروی محوری، امکان کمانش در خرپا را محتمل می کند. لذا مهار نمودن خرپا در جهت خارج از صفحه آن ضروری می باشد. عموماً برای این منظور از المان های افقی و یا بادبندی در خرپا بهره گرفته می شود. در شکل زیر نمونه ای از اجرای المان بادبندی نمایش داده شده است.

 

روش های دیگر اجرای خرپا

مراحل ذکر شده در فوق، روش اصولی در اجرای خرپا می باشد. با این وجود در برخی از موارد، اجرا طبق روش فوق بسیار زمانبر بوده و از طرف دیگر منتج به اشغال بیش از حد فضای کارگاه می گردد. لذا در این موارد روش های جایگزینی به کار گرفته می شود که البته مورد تایید این شرکت نمی باشد.

یک روش جایگزین اشتباه در اجرای خرپا، ساخت المان خرپا در محدوده کارگاه و سپس گودبرداری تا تراز کف گود و نهایتاً نصب خرپا روی دیوار گود می باشد. در این حالت عملاً خرپا پس از جابجایی اولیه دیوار گود نصب می گردد و عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

روش دیگر در اجرا، حذف خاک در ناحیه قرارگیری خرپا و نصب خرپا می باشد. در این حالت پس از نصب خرپاها، خاک بین آنها حذف می گردد. در شکل زیر نمونه ای از اجرا به این حالت ارائه شده است.

 

مواردی همچون: اشغال بیش از حد فضا توسط این تکنیک، الزام برداشت بخشی از خاک بصورت دستی و همچنین محدودیت در عمق اجرا، از ضعف های اصلی اجرای سازه نگهبان خرپایی می باشد. معمولاً برای اجرای این تکنیک برای عمق بیش از 10 متر، ابعاد پروفیل ها زیاد شده و سبب غیر اقتصادی شدن طرح سازه نگهبان می گردند. از طرف دیگر برای اعماق بیش از 10 متر، میزان پیش آمدگی عضو مایل به داخل گود مشکلات جدی در اجرای فونداسیون و ستون گذاری سازه اصلی ایجاد می نماید.

عموماً در پروژه هایی که نیاز به اجرای سازه نگهبان می باشد. در زمان اخذ جوازساخت، انتخاب شرکت و آزمایشگاه خاک و بتن ضروری است. آزمایشگاه خاک و بتن با اجرای گمانه و نمونه گیری از خاک محدوده پروژه، به ارزیابی پارامترهای مقاومتی خاک محدوده پروژه می پردازد. پارامترهای مقاومتی خاک از جمله چسبندگی و زاویه اصطکاک و پارامترهای عملکردی خاک از جمله مدول الاستیسیته، از جمله موارد اصلی می باشد که توسط آزمایشگاه خاک و بتن مشخص می گردد. ارزیابی دقیق این پارامترها به منظور طراحی سازه نگهبان و پیش از اجرای آن ضروری می باشد. آزمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز افتخار دارد که در سال های اخیر خدمات آزمایشگاهی متنوعی در خصوص مطالعات خاک و بتن در استان البرز و شهر کرج ارائه دهد. نمونه ای از فعالیت آزمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز در سال 1397 و همچنین فعالیت آزمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز در سال 1398 در این سایت ارائه شده است. رزومه کاری این شرکت در زمینه گودبرداری نیز در بخش پروژه ها معرفی شده است.

ثبت نظر
شهرام محمدی : خرپا
23 19
به نام خدا سپاس از تشریح مدون مراحل روش خرپایی به طور مختصر و مفید.مطلب ذیل نیز برای دوستان شاید مفید واقع شود: - دوره باز بودن گود باید زمان بندی مشخصی داشته باشد(زمان شروع گود برداری،زمان برپایی سازه نگهبان،زمان خاتمه گودبرداری) زیرا ممکن است خاک به سرعت دچار ناپایداری شود. به عنوان مثال در خاک های رسی با رطوبت بالا ، خشک شدن خاک با بروز ترک های عمیق همراه است. بالعکس خاک های رسی خشک در اثر جذب رطوبت متورم شده و مستعد ریزش می شوند. همچنین خاک های شنی و ماسه های فاقد رس در اثر ارتعاش دچار ریزش می گردد.حتی نفوذ رطوبت در خاک های شنی و ماسه ای رسدار نیز موجب کاهش چسبندگی بین ذرات و افزایش احتمال ریزش خواهد بود.باران،باد،زمین لرزه های کوچک تکتونیکی و اقسام دیگر لرزه و ...خطرات در کمین گود برداری ما هستند، لذا با توجه به نکات بالا،حداکثر سرعت در گودبرداری همراه با رعایت جوانب ایمنی باید در دستور کار قرار گیرد زیرا پایداری خاک در ساعات یا روزهای اولیه پس از گوبرداری دلیلی بر پایداری دائم آن نخواهد بود. -توجه گردد که در صورت وجود فاصله بین عضو قائم و ملک مجاور حتما این قسمت با مصالح مناسب پر گردد تا فشار خاک به طور مناسبی به خرپا منتقل گردد. -رقوم بالای فونداسیون و بالای شمع خرپاها باهم یکسان است. -در صورت لزوم به منظور جلوگیری از ریزش خاک به موازات پیشرفت عملیات گودبرداری،بین هر دو خرپای مجاور و به موازات خاک دیواره ، از الوارهای چوبی،تیر های گرد چوبی،پانل های پیش ساخته بتنی، ورق های فلزی همراه با پشت بندهای سخت کننده ی آن ها و نظایر این استفاده میکنیم. استفاده از این اجزای سازه برای حفاظت خاک به ویژه در خاک های سست یا متوسط اکیدا توصیه می شود. در آخر مزیت کلی این روش شامل موارد زیر است: -برای عموم گودهای واقع در مناطق شهری مناسب است. -از نظر اجرا در شرایط مختلف،قابلیت انعطاف زیادی دارد. ** میبیخشین، انتهای تحتانی عضو قائم حداقل باید به چه میزان مشخصی داخل شمع فرو رفته باشه؟
محمد صادق بیگی ... : خرپا
10 14
با سلام خرپا از نظر ساده بودن محاسبات و اجرای اسان آن روش خوبی میباشد ولی از نظر من چون خرپا را در پروژه در ابعاد متوسط اجرا میشود و با وجود قیمت اهن و نوسانات ان به صرفه نیست و باید به دنبال راه های ساده تر و کم دستو پا گیر تر رفت چون نظارت بر اجرا هم بهتر میشود نا گفته نماند که در جایی که ما کار اموزی میکنیم به دلیل سنگ بودن زمین نیاز به اجرا این خرپا و امثال ان نیست و در صورت نیاز مشکل با شات گریت هم حل میشود
مهدی علیزاده کا ... : سوال درباره سازه نگهبان خرپا
10 14
یه سوال داشتم ک ایا استحکام خرپا مربوط به جنس خاک پروژه مورد نظر هم می باشد یعنی خاک سفت و سخت یا نام باشه تو انتخاب نوع سازه نگهبان یا خرپا تاثیر گذاره؟
مدیریت : پاسخ
13 17
قطعاً نوع خاک در طراخی سازه نگهبان و بویژه سازه نگهبان خرپایی نقش دارد. خاک با پارامترهای مقاومتی بالا نیاز به خرپایی ضعیف تر و خاک با پارامترهای مقاومتی پایین، نیاز به سازه خرپایی قوی تر خواهد داشت. ذکر این نکته هم ضروری هست که در با توجه به نوع خاک در کرج، در بسیاری از پروژه های شهر کرج و استان البرز، از خرپا بهره گرفته میشه. البته در کرج نیلینگ هم جزء روش های متعارف پایدار سازی دیوار گود هستش.
احمد شلیلیان : خرپا
9 19
با سلام ممنون از مقاله کاملتون راجب خرپا،بعد از اجرای کامل خرپا و اسکلت بندی ساختمان،تمامی اعضای خرپا برداشته میشوند؟و اجرای دیوار حائل در این روش ضروری است؟
مدیریت : پاسخ
15 18
بعد از اجرای خرپا، سازه نگهبان اصلی سازه همراه با اجرای طبقات زیر زمین، اجرا میشه. بعد از اتمام سازه نگهبان اصلی سازه (که در خیلی از موارد دیوار برشی سازه هم محسوب میشه)، قسمت های نمایان خرپا بریده شده و حذف میشه
امیرحسین کمیلی ... : تشکر ویژه
9 13
سلام.مقاله بسیار عالی و مفید بود.ممنون
امین صبوری : خرپا
8 12
سلام ممنون از مطلب مفیدتون...یکی از ایرادات این روش در مواردی که خاک مجاور گود در زیر یک ساختمان یا در حریم همسایه باشد، از این روش نمی‌توان استفاده کرد یا استفاده از آن با محدودیت همراه است و چون مرحله به مرحله باید انجام شود ممکن است زمانبر شود ولی یکی از مزایا خوب آن استفاده مجدد از آن است. در مجموع روش خوبی است و برای اکثر گود های واقع در مناطق شهری مناسب می باشد.
محمد حاجیلویی : خردا
7 1
راستش مطالبش راجب سازه نگهبان خرپا کامل بود من اصلا فعالیت کاری نداشتم ولی وقتی این قسمت مطالعه کردم و مخصوصا تصاویر دیدم واقعا کاملا آشنا شدم و فهمیدم دقیقا کاراییش چیه و دقیق به چه صورت اجرا میشه . در کل مطالبی بود که خیلی راحت تر تونستم بفهمم این مبحث و ممنونم از مدیریت 🙏
مریم احمدی : سوال
20 3
با تشکر از مقاله ی خوبتون، ممنون میشم اگه در مورد دلیل استفاده از صفحه ی انتظار در عضو مایل خرپا طبق مرحله ۴ و ۵ یخ توضیح کوتاهی بدید.
محمدرضا مردی پی ... : سازه نگهبان
5 1
با سلام این روش اجرای سازه نگهبان در گود برداری های متداول در ایران انجام میگیرد، ولی با افزایش عمق خاکبرداری ، المانهای مایل خرپا ایجاد مزاحمت در اجرا سقف و ستون گذاری میکند. یکی دیگر از روش های مناسب اجرای سازه نگهبان که این محدودیت را بر طرف میکند، روش استفاده از شمع با فواصل مناسب است که به صورت تیر یک سرگیردار عمل میکند و میتوان به عنوان دیوار حایل به صورت دائم نیز استفاده شود، از این روش در تقاطع های غیر هم سطح به وفور استفاده میشود. با توجه به تراکم در مناطق شهری و عدم رضایت اکثر همسایه ها به اجرای روش نیلینگ ، روش متداول و به روز اجرای سازه ، روش از بالا به پایین یا تاپ دان است که پس از اجرای شمع، ساخت طبقات منفی از بالا به پایین انجام می‌گیرد که دیافراگم سقف هر طبقه به صورت مهار متقابل عمل میکند. این عملیات تا رسیدن به تراز زیر پی انجام میگیرد. در انتها نیز فونداسیون اجرا میشود. نکته ای که وجود دارد این است که در هر دال سقف یک بازشو برای خروج خاک حاصل از عملیات خاکبرداری اجرا میشود که پس از اجرای فونداسیون و اتمام عملیات این بازشدگی ها پوشیده میشوند.
موسی قاضی خانلو : سازه نگهبان
6 1
بسته به شرایط پروژه، عمق گودبرداری و نیازهای طرح، روشهای متفاوت، حفاظت دیواره های گود میتواند مطرح باشد .انواع روش های پایدارسازی عبارتند از: 1-ساخت دیوار حایل 2 استفاده از دیوار مهار شده با استفاده از پشتبندهای افقی و شمعکها 3استفاده از شمع 4سپرکوبی 5استفاده از میخکوبی6استفاده از تزریق 7استفاده از میکروپایل 8روش خرپایی 9-سیستم شمع و میل مهار مزایای روش خرپایی: مناسب بودن برای عموم گودهای واقع در مناطق شهری انعطاف زیاد از نظر اجرا در شرایط مختلف، قابلیت امکان استفاده مجدد از خرپا ساده بودن و عدم نیاز به تخصص و دستگاه های خاص معایب روش خرپایی: کم بودن سرعت اجرا، در مقایسه با روش های پیشرفته تر جاگیر بودن خرپا احتمال الزامی بودن برداشت بخشی از خاک با روشهای دستی رفرنس: انتخاب سازه نگهبان بهینه جهت پایدارسازی دیواره های گودبردای شده در بافت شهری
علیرضا غلامی : سازه نگهبان خرپا
12 0
سلام تکنیک خرپا یکی از روش های پایدار سازی گود برداری با عمق متوسط؛ به روش پایدار سازی جداره گود برداری میباشد که طی مراحل ذکر شده عمل میشود، خرپا با تحمل فشار یا نیروی ناشی از دیوار (خاک) وانتقال آن نیرو به زمین مانع از ریزش جداره گود برداری میشود که از آن طریق بتوان از حوادث احتمالی که برای ساکنین ساختمان های مجاور وجود دارد جلوگیری کرد با توجه به این که اگر حادثه ای رخ ندهد اجرای این فرآیند چیزی جز هزینه اضافی نیست و ممکن است باعث اتلاف زمان هم شود از آنجایی که قدرت پیش بینی در این مسئله وجود ندارد میتوان ارزش این کار را درک کرد زیرا بحث جان و مال مردم مهم تر از اتلاف وقت و هزینه های دیگر است.در بعضی مواقع امکان استفاده از این روش به دلیل موانع وجود ندارد و از روش های دیگر پایدار سازی خاک استفاده میشود
مریم احمدی : طراحی خرپا
11 2
در اجرای سازه نگهبان خرپایی ، باید بین خاک و سازه خرپا فاصله ایی نباشد.و روشی پرکاربرد در مناطق شهری میباشد.به دو روش سازه نگهبان معمولی و اجرا میشود.در طراحی سازه نگهبان مهار کردن تمام گود با مهار کردن بخشی از گود ، از اهمیت زیادی دارد.یعنی سطحی محدود به اندازه چند ۱۰ متر تا چند ۱۰۰ متر از دیواره ی گودبارداری را مهار میکند . فرض میکنیم که خاک دیواره ی گود هم صلب عمل میکند و هم بارهای وارد شده از چند متر دورتر از سازه نگهبان را منتقل میکند. ددر نتیجه با توجه به سطح کم نوع خرپایی و سختی کم خاک دیواره گود و ایجاد تنش زیاد در محل لیی که خاک و سازه نگهبان خرپایی با هم تماس دارند، میتوانند باعث گسیختگی در خاک شود.اگه از دیوار بتنی در سازه نگهبان استفاده کنیم یا فاصله خرپا هارا از هم کم کنیم یا سطح سختی رو روی خاک ایجاد کنیم ، این مشکل حل میشه
امیر عبدی : خرپا
5 1
به نظر من برای اطمینان خاطر از عدم تخریب بناهای کناری و مشکلات غیر قابل جبران برای ساکنین وکارگران ومهندسین مانند مدفون شدن در خاک ومشکلات قضایی و....دیوارهای اطراف محل گودبرداری حتما باید بصورت خرپا مهار شود.
علی آقایی : soil stabilization trusses
3 0
با درود خدمت تیم حرفه ایی کاوش مهار و آرزوی توفیق روزافزون برای این تیم متخصص.با توجه به مقاله فنی و مفیدتون میخواستم بدونم که طراحی سازه نگهبان خرپایی رو با استفاده از چه نرم افزاری انجام می دید و اینکه میزان همگرایی (Convergence) جواب ها چقدر هست.و آیا با تغییر Mesh بندی سازه فولادی درصد همگرایی جواب تغییر قابل ملاحظه ایی خواهد داشت یا خیر.با سپاس علی آقایی ناظر پایه 2 مکانیک
حامد حبیب نژاد : طراحی خرپا
1 0
با تشکر از مقاله ی مفیدتون
مدیریت : پاسخ
2 0
👍
محمدرضا خدابنده ... : ورود به حرز
1 0
با سپاس از مطالب مفید شما .در بحث سازه نگهبان های که به صورت پایدارسازی از درون خاک صورت می پذیرد توجه به مسایل حقوقی در پلاک های مجاور و ورود به حرز بسیار مهم می باشد لذا در مواردی که مالک اجازه استفاده از فضای زمین خود جهت مهار گود را نمیده به ناچار نیاز به اجرای پایداری به روش بیرون خاک می باشد .در ایین خصوص روش های نوین منجمله اجرای سازه و ساختمان به روش تاپ دان مورد توجه سازندگان قرارگرفته است.
نورالدین مختاری ... : در موردسازه نگهبان خرپا
2 0
با سلام خدمت تیم کاوش مهار با توجه به توضیحات دقیق وعلمی در مورد سازه نگهبان خرپایی بنظرم در جهت جلوگیری از صدمات جانی وخسارات مالی غیر قابل پیش بینی این سازه کاملا مفید میباشد میخواستم بدونم فاصله شمعها چقدر باید باشدبا سپاس فراوان نورالدین مختاری نسب
مدیریت : پاسخ
2 0
فاصله شمع ها اصولاً بر اساس طراحی مشخص می گردد. در طراحی خرپا که عموماً با استفاده از نرم افزارهای sap یا etabs انجام می گردد، پارامترهایی از جمله جنس خاک، عمق گود تاثیر بسزایی در فاصله خرپا ها دارد. عموماً فاصله خرپا ها در محدوده 4 الی 6 متر از یکدیگر می باشد.
مریم احمدزاده : برداشت ازمقاله
3 0
خرپا به طور کلی پایدارسازی خاک به دوصورت درون خاک و بیرون خاک(به وسیله المان)صورت میگیرد که خرپا از نوع بیرون خاک میباشد. مهم ترین نقص و ضعف روش پایدارسازی بیرون خاک اشغال فضا میباشد. در خرپا نیروها به مفصل وارد میشوندو خود اجزای سازه نیرویی را متحمل نمیشودو اتصالات درخرپا مفصلی است.خرپا در مفهموم سازه ای با ژئوتکنیکی متفاوت است.در ژئوتکنیک مفاصل گیر دارونیرو به طول وارد میشود..خرپا از المان های مختلفی تشکیل شده از جمله المان مایل، المان قائم و... برای طراحی خرپا دو نوع تحلیل داریم: تحلیل سازه ای (که به دلیل گسیخته نشدن سازه انجام میشود) وتحلیل عملکردی: (به این منظور است که خاکی که طی گود برداری جابه جا میشوداسیبی به سازه مجاور نزند وفشار وارده(براساس نرم افزارعددی)مجاز باشد.) طی ۸ مرحله اجرای خرپا صورت میگرد: ۱. حفر چاه در مجاورت دیوار گود. ۲. بعد از حفر چاه قفسه ارماتور را به پروفیل وصل کرده وبه همراه شمع داخل چاه قرار میدهند. ۳.پس از اطمینان از مقاومت و پایداری گودخاک برداری میکنند. ۴. در این مرحله فشار جانبی رو به افزایش است وممکن است فشار نیروی افقی موجب سر خوردن پی شود که به دلیل وجود پی زیر عضو مانع وقوع حادثه میشود. ۵.در این مرحله با اطمینان از مقاومت بتن نصب عضوخرپا اجرا میشود. ۶.پس از گود برداری و حذف خاک در هر مرحله سازه را جایگزین میکنند. ۷.بدلیل فاصله بین خرپا ها و جلوگیری از ناپایداری و سست شدن خاک بین خرپاها را با المان سازه ای پر میکنند. ۸.برای کنترل کمانش خرپا و مهار کردن المان های مایل،المان های افقی را به منظور کمک در سازه خرپا نصب میکنند.
ثریا حسینی : پرسش
2 0
سلام ممنون بابت اطلاعات مفید وجامع .ی سوال داشتم اینکه برای اجرای این روش در یک پروژه بزرگ داشتن اطلاعات گزارش خاک مناطق اطراف کفایت میکنه یا حتما باید هزینه جدایی برای انجام گزارش خاک درهمان محل صورت بگیره ؟
مدیریت : پاسخ
2 0
به طور کلی در خصوص گودبرداری بایستی مطالعات تخصصی صورت پذیرد. در مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان،حداقل گمانه مورد نیاز با هدف گودبرداری اراده شده است.
امین بابازاده : خرپا
2 0
با سلام و تشکر بابت این مقاله بسیار عالی ولی به نظر من این سازه نگهبان برای زمینهای کوچک درون شهری مناسب نیست چون هم هزینه اجرا بالاست و هم بسیار جا گیر هست و و در بعضی موقعیتها تجاوز به زمین مجاور میشه
مدیریت : پاسخ
1 0
در خصوص جاگیر بودن حق با شماست. تکنیک مهار متقابل برای عرض های کم توصیه می گردد.
محمد جواد قصاب ... : تشکر
1 0
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد.بنده اطلاعات کمی راجب خرپا داشتم و باید بگم مطالب بسیار کامل و جالب بود و اطلاعات کاملی در مقاله وجود داشت.باتشکر
محمد کوهین : مزایا و معایب
3 0
دکتر مناسب برای گودهای کم عمق و عمق متوسط تو مناطق شهری هست و یکی دیگه از ویژگی ها استفاده مجدد بعضی از اعضا ومصالح خرپا و عدم تجاوز به ملک همسایه و گرفتن اجازه از طرفی سادگی این روش باعث وارد شدن افراد زیادی بصورت غیر حرفه ای به این کار که شاید از نظر مهندسی و کنترل نظارت بعد اجرا به مشکل روبرو بشه و همینطور عدم استفاده در عمق بالا و گرفتن تا حدودی از فضای اجرا
علی هوشجان : خرپا
2 0
با سلام، ممنون از مقاله ی مفیدتون. ابتدا وقتی فقط تصویر را مشاهده کردم اولین پرسشی که پیش امد این بود که، این تیر ها فضای زیادی را اشغال کردند، چگونه قرار است فونداسیون بدون مشکل اجرا شود، که در ادامه توضیح داده شده بود که این قضیه یکی از ضعف های این روش است. و در ادامه،با توجه به این که در روش خرپا از شمع هایی داخل خاک استفاده میشود، میتوان گفت روش خرپا تا حدودی، هم روش داخلی است هم خارجی.
حمید رضا نطری : خرپا
2 0
باسلام و عرض ادب احترام کلیه مطالب مندرج در این سایت در رابطه با مبحث خرپاها ، طراحی خرپا و مراحل متعدد و مختلف اون که راجبش مطالبی گفته شد و همچنین مطالبی هم درباره پایدار سازی خاک ذکر شد ، حقیقتاً اطلاعات تکمیلی نسلی راجب این مباحث تاکنون نداشته ام ولی با مطالعه این بخش تونستم مطالبی رو درک کنم و یادبگیرم که بتونم در آینده از آن استفاده بهتری ببرم ممنونم از مباحث ذکر شده به همراه توضیحات مفید و مختصر آن که مورد استفاده بنده واقع شد باتشکر و سپاس فراوان از شما
نگین هلی : خرپا
1 0
اگر اطمینان کامل داشته باشیم از اینکه تمام دیواره خاکی مستحکم است،نگه داشتن شانه خاکی بدون اجرای سازه نگهبان به تنهایی کافیست با توجه به اینکه هیچ اطلاعی از زیر خاک نداریم و اینکه خاکها بهم پیوستگی و دیافراگم دارند حتی اگر قسمتی از آن سست باشد و فرو بریزد ممکن است باعث ریزش کل دیوار شود.با برش خاک و تقسیم آن بین سازه نگهبان هر قطعه از شانه خاکی بصورت مجزا عمل می‌کند و با اجرای سازه نگهبان خرپا وظیفه نگهداری جداره گودبرداری به عهده سازه نگهبان میباشد.
امیرحسین انامی ... : خرپا
11 0
اعضای خرپا توانایی تحمل نیروهای کششی و فشاری را دارند و خرپاها از جمله ساده ترین سازه های باربر هستند.از این سازه ها های خرپا در سقف ها و پل ها و سازه های هوا و فضا مورد استفاده قرار می گیرند. در اصل خرپا سازه ای فلزی با چهار چوبی مثلث شکل است که در آن اعضای چهارچوب سازه به دلیل بار خارجی اعمال شده در معرض نیروهای محوری قرار می گیرند یکی از معایب این سازه را می توان گفت که چون ساخت خرپا نیاز به مکان گسترده دارد در نتیجه تا حدودی جاگیر محسوب می شوند و باید فضای بزرگی را برای ساخت آن در نظر گرفت.یکی دیگر از معایب آن این است که این نوع تیرچه چون به دقت لازمی نیاز دارد باعث کاهش سرعت در فرآیند تولید می شود بنابراین زمان اجرا و هزینه ها افزایش می یابد.بنده خیلی متشکرم از این مقاله ی پر فایده ی شما همیشه موفق و پیروز باشید.
سامان رجب پور : سازه نگهبان
1 0
با عرض سلام و درود خدمت گروهی مهندسی کاوش مهار تمام بخش های اجرای مقاله به خوبی شرح داده شده است و روش اصولی کامل قابل لمس هست همچنین یکی از مزایای اجرا پروژه توسط کاوش مهار مدلسازی کامپیوتری قبل از شروع پروژه هست و همچنین تنش ها در المان ها به خوبی مهار میشود همچون الزام پی برای بخش مایل خرپا. چند سوال: 1-فاصله‌ی اصولی هر خرپا سازه نگبان که هم عنصر مقاومت و نگهبانی رعایت شود و صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد چقدر هست؟ 2-برای پر کردن حد فاصل پی بخش قایم از چه مصالحی بهره میبرید؟ تشکر
مدیریت : پاسخ
2 0
ممنون از شما، فاصله خرپا ها تابع عواملی از جمله، نوع خاک، عمق گود و سربار مجاور می باشد. با این وجود عموماً فاصله 4 الی 6 متر مرسوم می باشد. پی بخش قائم بصورت شمع اجرا شده و حدفاصل آن در زیر تراز گود با بتن و در قسمت بالای تراز گود با خاک پر می شود. پی اعضای مایل عموماً بصورت نواری برای خرپا ها مشترک می باشد تا از جابجایی خارج از صفحه خرپا جلوگیری شود. پی ها شمعی بصورت مستقل اجرا می شوند.
رضا اعتمادی : سازه نگهبان خرپا برداشت از مقاله
1 0
به نظر من سازه خرپا روشی موثر وایمن برای استحکام بخشیدن به دیوار است اما به علت فضا گیر بودن بعضی از مهندسان این روش را رد میکنند و ابتدا انرا در کارگاه ایجاد کرده و بعد بر سر پروژه انتقال میدهند
سینا طالعی جوشق ... : خرپا
16 0
با عرض سلام و احترام مقاله به همراه عکسها مراحل و طریقه اجرای سازه نگهبان خرپا را به خوبی نشان میداد در مورد اجراهای نادرست که توضیح فرموده بودید که خاک حرکت خود را می کند بعد سازه ساخته شده در کارگاه را در محل قرار میدهند من به عینه چنین موردی را دیدم که باعث نشست ساختمان مجاور (با اینکه یک طبقه بود)و به وجود آمدن ترک در دیوار و نشست واضح شده بود و اجرا غیر اصولی بود. در مورد چگونگی ادامه اجرای سازه بعد از اتمام اجرای خرپا برای من سوال پیش می اید که با وجود این سازه نگهبان و باقی ماندن ان فضای قابل توجهی را از دست میدهیم و با وجود بادبندهای بینابین این خرپاها که برای جلوگیری از کمانش جانبی قرار میگیرند عملا دسترسی به آکسهای انتهایی برای اجرای ستون سخت میشود قطعا اجرا تخصصی تر لازم است اگر ممکن هست عکسها و توضیحاتی در مورد ادامه اجرا(اجرای آرماتوربندی پی و اجرای ستونها) بعد از اتمام سازه نگهبان قرار داده شود تا تصور آن برای ما که تجربه اجرا نداریم ممکن گردد بسیار سپاسگزارم
پیمان موسوی : روش خرپا
2 0
ممنون از مقاله جالبتون دوتا سوال داشتم یک اینکه عضو مایل و المان های قطری به چه روش و وسیله ای به عضو افقی متصل میشن بیشتر لطفا توضیح بدید و سوال دوم اینکه اگر زمینی که ما برای ساخت انتخاب کردیم با ساختمان کناری فاصله ای داشته باشه در حد 1 تا 1.5 متر با هم نیاز به روش هایی همچون خرپا و میخکوبی هست؟ پیشاپیش سپاس از راهنماییتون
مدیریت : پاسخ
3 0
در خصوص سوال اول، اتصالات عموماً از طریق جوش می باشند و بصورت نیمه گیردار اجرا می گردند. در خصوص مورد دوم، استفاده از شیب پایدار و یا ایجاد برم مناسب تر می باشد.
روح اله خوشدل س ... : در مورد مبحث خرپا
2 0
مقاله بسیار مفید بود در ادامه سوالی که برایم پیش آمد اینکه هزینه (بهای تمام شده ) در اجرای خرپا یا سایر روشهای پایداری خاک چقدر نقش دارد ؟ و تصمیم گیرنده روش چه کسی می باشد؟
مدیریت : پاسخ
2 0
در پروژه های با عمق کم، عموماً روش خرپا از نظر هزینه اقتصادی تر است. در پروژه های با عمق بیشتر از 10 متر، روش خرپا تا حدی غیر اقتصادی می شود. عموماً مجری با در نظر گرفتن توصیه مشاور تصمیم گیرنده نهایی می باشد.
احسان رازانی : خرپا
5 0
با عرض سلام خدمت گروه کاوش مهار.مطالب کاملا واضح وبسیار مفید بود با اینکه در مورد اجرای مبحث خرپا اطلاعی نداشتم ولی مطالب کامل بسیار مفید و اموزنده بود.
سالار قربانی بر ... : تشکر
1 0
بنده تا الان اطلاعاتی درباره خرپا نداشتم و این مقاله بهم خیلی کمک کرد امید است ک ادامه دار باشه مقاله کامل و مفیدی بود
امیرمحمد جوزی : خرپا
2 0
سلام ضمن سلام و خسته نباشید خدمت تیم کاوش ماهر البرز پ...باید بگم که به نظر من خیلی مطالب کامل و مفیده فایده بود.. خیلی ها تصور میکنند که اجرای سازه نگهبان، باید بعد از گودبرداری آغاز شود. این یک اشتباه است. شروع اجرای سازه نگهبان خرپایی، قبل از گودبرداری است. در بعضی از مواقع، ممکن است این کار حتی قبل از تخریب سازه قدیمی آغاز شود. شروع سازه نگهبان با حفر چاهک آغاز میشود. حُسنِ این کار این است که قبل از گودبرداری خاک از تراکم خوبی برخوردار است . به همین دلیل امکان ریزش دیواره چاهک کمتر است.
نیما نصیری : روش خرپا
2 0
با سلام اول ازتون متشکرم بابت مقالات خوبتون و دوم مطلبی بود که گفتم مطرح کنم شاید مفید باشه طراحی سازه نگهبان خرپایی با استفاده از نرم افزارهای اجزای محدود مثل Plaxis دو بعدی و سه بعدی که معمولاً به نتایج سبک­تری می­­ رسد. در این روش، با توجه به سختی خمشی و محوری اعضای عمودی، مایل و خرپایی شبیه سازی انجام می­ گردد و تغییرشکل عوارض مجاور گود محاسبه می ­گردد. ممنون از لطف شما
علی حیدری گودرز ... : پروفیل قائم
2 0
با سلام و تشکر بابت مطالب مفید سوالی که داشتم اینه که موقع حفر چاه قطرش رو گفته 80 تا 100 ، قطر پروفیل قائم چقدر می باشد بستگی به چه چیزی دارد؟
مدیریت : پاسخ
1 0
عموماً چاه ها بصورت دستی حفاری شده و لذا قطر چاه بیش از هر پارامتر دیگری به جثه و ابعاد مقنی مرتبط می شود. ابعاد پروفیل قائم وابسته به عمق گود، نوع خاک و سربار مجاور می باشد و بر اساس طراحی دستی یا نرم افزاری مشخص می گردد. ازمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز
رسول عبدوس : روش سازه های خرپایی
3 0
پایدارسازی گود به روش سازه های خرپایی از مناسب ترین و مرسوم ترین روشهای اجرای سازه نگهبان در مناطق شهری است و از مزایای آن می توان به قابلیت انعطاف زیاد از نظر اجرا در شرایط مختلف اشاره کرد، همچنین امکان استفاده مجدد از خرپا نیز از حسنهای قابل توجه آن می باشد.
امیر حسین موسقی ... : سازه نگهبان خرپای
1 0
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع سازه نگهبان خرپای باعرض سلام خسته نباشید خدمت اساتید عزیز و بزرگوار به نظر بنده به جای خرپا برای نگهداری سازه جانبی به جای استفاده از سازه نگهبان خرپای مایل ستون های شمع با بتن مسلح اجرا شود که بتواند فشار جانبی سازه مجاور را تحمل کند و بعد از اجرای شمع های مسلح اقدام به گودبرداری شود.وبه نظر بنده این امکان وجود دارد که شمع های مورد نظر راپی درپی در کنار هم وجای ستون خوده پروژه را خالی در نظر گرفته شود و بعد از گود برداری ستون های خوده پروژه که اجرا شد شمع ها هم به جاگیزین دیوار های برشی شود.
علی نصیری : سازه ناگهبان خرپاری
4 0
به نام خدا موضوع سازه ناگهبان خرپای سلام علیکم خدمت استاد عزیز بزرگوار ازنظر بنده برای جلو گیر ی از هزینه های اضافه مانند سازه ناگهبان های خرپای بهتر است از شمع های مسلح در دو جانب زمین اجرا شود و روی شمع ها در منتهاالیه زمین صفحه پلیت را روی ستون های شمع جای گذاری شود وخرپای افقی با استفاده از خرپای فلزی به هم وصل شوند و بعد از گود برداری و اجرای فنداسیون و ستونهای پروژه خرپای فلزی برداشته شود .
پارسا آقاکاظم ج ... : قدر دانی و برداشت از مقاله
4 0
عرض درود و وقت به خیر خدمت اعضای تیم کاوش مهار: خلاصه روش اصولی و صحیح اجرای سازه نگهبان با استفاده از خرپا:حفر چاه برای قرارگیری شمع_قرار دادن پروفيل قائم و قفسه آرماتور و بتن ريزی_خاک برداری تا کف گود با شیب تقریبی یک به دو_ایجاد پی سطحی برای عضو مایل خرپا به منظور دفع بخشی از نیروی محوری و پایدارسازی_نصب عضو مایل_خاک برداری و نصب المان های قطری_اجرای المان های سازه ای روی دیوار گود_کنترل کمانش جانبی به وسیله نصب المان های بادبندی. یک روش جایگزین اشتباه در اجرای خرپا، ساخت المان خرپا در محدوده کارگاه و سپس گودبرداری تا کف گود و نصب خرپا روی دیوار گود می باشد. در این صورت خرپا عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. روش دیگر در اجرا، حذف خاک در ناحیه قرارگیری خرپا و نصب خرپا می باشد. در این حالت پس از نصب خرپاها، خاک بین آنها حذف می گردد. برای اعماق بیش از 10 متر اجرای این تکنیک مقرون به صرفه نیست و باعث به وجود آمدن مشکل ستون گذاری سازه اصلی میشود. با تشکر از مطالب مفید و ارزنده شما.
سید مهرشاد کمال ... :
6 0
با سلام آیا بعد از اجرای سازه نگهبان خرپایی، می توان شانه خاکی را برداشت؟؟ با تشکر
امیر حسین نادری : نظر(2)
0 0
باسلام و خسته نباشید و تشکر از استاد بنده جناب دکتر نعیمی فر مطالب این مقاله بسیار عالی و مفید بود و از خواندن این مقاله مطالب و اطلاعات بسیار خوبی کسب کردم ممنون
علی آقایی : سازه نگهبان
0 0
بسیاری از سازندگان تجربی، اجرای سازه نگهبان را خرج اضافه می دانند. در پروژه های کوچک، بکار گیری مهندس مجری اجباری نیست. اکثر حوادثی هم که در گودبرداری ها اتفاق می افتد مربوط به همین ساخت و ساز های کوچک است. حال این مهندس ناظر است که باید بر سر اجرای درست سازه نگهبان با سازنده سر و کله بزند. اکثر اوقات هم، نتیجه، خیلی رضایت بخش نیست.با وجود تیم متخصص کاوش مهار امید است تا روز افزون از تلفات و عواقب ناشی از عدم اجرای سازه نگهبان کاسته شود.با سپاس
سیدی : تشکر
0 0
از مدیران شرکت محترم کمال تشکر و قدردانی دارم. مطالب آموزنده ای بود. موفق باشید .انشالله
سیما فتح الهی : .
0 0
سلام.مقاله بسیار عالی و مفید بود.تشکر
ساراپناهی : تشکروقدردانی
0 0
مرسی ممنون ازبابت مقاله خوبتون
مریم رضوانی : بتن
0 0
یکی از روش مقاوم سازی خاک با المان های خارج از خاک خرپا میباشدخرپا سازه ای است که از اعضای محوری واتصالات مفصل تشکیل شده
علیرضاآبیار : سوال
0 0
اگر كاربري زيرزمين باشه و پاركينگ. تكليف اين فضاهايي كه خرپا اشغال ميكنه چي ميشه ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
بعذ از اجرای دیوار برشی سازه، قسمت های معارض خرپا بریده می شود
صمیم حیاتی : مقاله سازه نگهبان به روش خرپا
0 0
مقاله بسیار کامل و مفیدی بود . بنظرم چنین سازه نگهبانی احتیاج به اکیپ نقشه برداری بسیار ماهری دارد چون در حفر میله ها برای المان‌های عمودی و همچنین مایل باید فاصله ها و ارتفاعات به طور مداوم چک شود و در قسمت دیگر اگر دقیق اجرا نشود ممکن است با سازه اصلی تداخل پیدا کند . سپاس
فریور صرافیون : سلام و خسته نباشید
0 0
تکنیک خرپا یکی از روش های پایدار سازی گود برداری با عمق متوسط؛ به روش پایدار سازی جداره گود برداری میباشد که طی مراحل ذکر شده عمل میشود، خرپا با تحمل فشار یا نیروی ناشی از دیوار (خاک) وانتقال آن نیرو به زمین مانع از ریزش جداره گود برداری میشود که از آن طریق بتوان از حوادث احتمالی که برای ساکنین ساختمان های مجاور وجود دارد جلوگیری کرد با توجه به این که اگر حادثه ای رخ ندهد اجرای این فرآیند چیزی جز هزینه اضافی نیست و ممکن است باعث اتلاف زمان هم شود
میلاد نصیری : .
0 0
با سلام و خسته نباشید ممنون بابت مقاله مفید فقط یک سوال درباره هزینه های سازه نگهبان نسبت ب سال های گذشته چقدر افزایش یافته است و اینکه کدام روش مقرون به صرفه تر می باشد؟
خشایار صفری : با کمال تشکر خسته نباشید مطالب فوق العاد ...
0 0
نظر شما چیست ؟
لعیا اسماعیلی : سازه نگهبان
0 0
با سلام ممنون از مقاله کامل و مفیدتون👌🏻
امیرمحمد محمدی : مطرح پرسش
0 0
باسلام و وقت بخیر به نظر شما ورود به پروژه هایی که اجرای خرپا اجباری میباشد و لازمه ادامه کار هست ، میتواند سود آور باشد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در صورت داشتن تخصص کافی جواب این سوال مثبت است
رضا قره داغی : سازه نگهبان
0 0
ممنون مطالب بسیار عالی و کاربردی
سینا اکبری : سازه نگهبان خرپایی
0 0
سازه نگهبان خرپایی متدوال‌ترین شیوه در گودبرداری کم عمق است. نکته مهم در این روش، خاکبرداری و تکمیل المان‌ها به صورت مرحله‌ای و پر کردن پشت سازه نگهبان با مصالح مناسب و اتصال کامل آن به خاک است. سازه نگهبان خرپایی از یک عضو عمودی و مایل تشکیل شده. بقیه اعضا به شکل افقی و قطری قرار می‌گیرند و ترکیب آن‌ها یک شبکه مثلثی به وجود می‌آورد. ولی قابل ذکر است که در اکثر پروژه ها متاسفانه سازه نگهبان خرپایی به صورت اصولی و حرفه ای اجرا نمی شود که همین امر باعث می شود که کارایی لازم را در زمان حادثه نداشته باشد. آیا اجرای المان های افقی ‌و قائم باید از طرف جان پر‌فیل IPE باشد یا جان ؟ کدام از نظر مارایی بهتر بوده؟
علی قربانی : خرپا
0 0
ممنون از شما واقعا مقاله کاملی درباره این موضوع بود و مفید بود
محبوب محمدی : سوال خرپا
0 0
سلام خیلی ممنون از مقاله عالی سوال این که قسمتی از خرپا که در خاک مدفون شوده چگونه میشه برداشت و گود برداری رو ادمه داد آیا لازم که برداشته بشه یا اینکه کاری به آن نداردن در بتن پنهان میشه ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در متن مقاله توضیح داده شده است. اعضای مورب برداشته شده و اعضای قائم در بتن باقی می ماند.
امیرحسین زارعی ... : .
0 0
خیلی ممنون از بابت مقاله خوب و مفیدتون خر پا هایی که ایجاد میشه قبلش جنس خاک موردنظر بررسی میشه بعد عمل انجام میشه درسته؟ چون اگه خاک سست باشه اگه کنار اون قسمت سازه های دیگه ای باشه به سازه مجاور آسیب میزنه یا خیر؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. انجام آزمایش خاک پیش شرط طراحی و اجرای سازه نگهبان می باشد.
علیرضا حبیبی : کاربرد خرپا
0 0
درود و خسته نباشید در حالت معمول از این سازه‌ها در مواردی مانند سقف ساختمان‌های صنعتی مثل سوله‌ها با دهانه‌های بزرگِ بدون ستون، در سقف‌های بلند و چند طبقه و یا در پل‌ها استفاده می‌شود. همچنین در سازه‌های فضاکار نیز از خرپا استفاده می‌شود. علاوه بر بارهای ثقلی، در بسیاری از موارد از خرپا استفاده می‌شود تا مقاومت مناسبی در برابر بارهای جانبی نیز ایجاد شود. برای این منظور از این سازه‌ها در ساختمان‌ها، دیوارهای چند طبقه و هم‌چنین تیرهای افقی، استفاده‌های زیادی به عمل می‌آید.
سجاد عراقی پور : ممنون از مطالب عالی و جامع پایدار سازی د ...
0 0
ممنون از مطالب عالی و جامع پایدار سازی دیواره گود❤️
امیرمحمد محمدی : پرسش
0 0
سلام و تشکر از مقالتون، خواستم بدونم هر سال به نرخ سازه نگهبان چند درصد افزوده میشود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. با توجه به نرخ تورم عموماً این موضوع تعیین می شود.
امیرمحمد محمدی : سوال
0 0
با سلام احترام، مقاله بسیار مفید و تکمیل بود تشکر
سینا اکبری : مزایای استفاده از روش نیلینگ
0 0
۱.امکان اجرا در فضای محدود ۲.امکان تقویت طرح در حین اجرا ۳.حداکثر بهره وری از فضای موجود در مراحل بعدی عملیات ساختمانی ۴.اجرای همزمان گودبرداری و پایدارسازی
وحید نقاوتی : خرپا
0 0
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت تیم کاوش مهار. اول مقاله به فشار اکتیو و سکون و پسیو اشاره کردید که اگر توضیح مختصری براش بدید ممنون میشویم.
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. این مطالب در مکانیک خاک کلاسیک مفصلاً توضیح داده شده است.
مرجان قائدی : خرپا
0 0
با سلام و درود با تشکر از مقاله مفیدتون مطالب مفید و بیان ساده و قابل درک
سیمین سلطانی : سوال
0 0
با سلام .با توجه به موارد ذکر شده آیا اجرای این روش مزایایی هم داره ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در متن مقاله اشاره شده است
علی قربانی : دانشجو
0 0
سلام خسته نباشید مزایا:هزینه پایین،ساخت ساده،مقاوم در برابر زلزله
میلاد نصیری : .
0 0
با سلام و خسته نباشید در مقاله فوق فرمودین عمدتا در سازه های نگهبان خرپایی مفاصیل گیردار هستند در چه صورت میتوان این مفاصیل گیر دار نباشد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً گیردار نمودن اتصالات در سازه نگهبان مفید می باشد و لذا مفصلی کردن آن لزومی ندارد
حبیبی : سلام جناب اقای مهندس درباره سازه نگهبان ...
0 0
نظر شما چیست ؟
علی صابری نیا : .
0 0
واقعا یکی از کامل ترین مقالات بود👌🏻👌🏻 با تشکر از دکتر نعیمی فر🌹
سینا نادری : سینا نادری
0 0
با سلام و عرض خسته نباشید ممنون بابت مقاله مفیدتون این روش خرپا معمولا در زمین های بیشتر از چند متر اجرا میشه چون جای زیادی رو اشغال میکنه تو زمین های کوچیک هم قابلیت اجرا داره؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. معمولاً اگر عرض زمین کم باشد، سیستم های استرات اولویت دارد. حداقل عرض 6 متر برای اجرای خرپا توصیه می گردد.
محبوب محمدی : سلام
0 0
سلام مممون از مقاله مفید روش اجرای خرپای یکی از روش های پایدار سازی خاک با استفاده از آلمان های خارجی روش خرپای می باشد این روش علاوه بر محدویت های کع در سطح اشتغال ایجاد می‌کند کارای و فواید منحصر به فرد خود را هم دار می باشد روش های اجرای آن که با استفاده از المان و اعضای قائم و مایل و شمع و.. ا اجرای چاه در جاورت دیواره که معمولا با قطر ها ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر هست ۲ قرار دادن پروفیل قائم و قفسه آرماتور بندی شوده ۳ خاکبرداری داری دیوار گود با شیب تقریبی ۱ب۲ ۴ اجرای پی سطحی به ای عضو مایل ۵ اجرای عضو مایل خرپا ۶ خاکبر داری به صورت مرحله به مرحله و نصب عضو های قطری ۷اجرای المان های سازه ای ۸ کنترول کمانش جانبی با استفاده از مهاربند روش های دیگر هم مثل حذف خاک در محل های کع المان های خرپای قرار میگرند و نصب خرپا و بعد خاک ها حذف می شود و...
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
سازه نگهبان به روش خرپا در کرج

سازه نگهبان به روش خرپا در کرج

در یک تقسیم بندی پایدارسازی خاک را می توان به دو شیوه انجام داد. الف: پایدارسازی ازدرون خاک. ب: پاید ...
نیلینگ میخکوبی در کرج

نیلینگ میخکوبی در کرج

توضیحات خلاصه در مورد تکنیک نیلینگ یا میخکوبی:یکی از روشهای پایدار سازی گودبرداری ها در خاک روش نیلی ...