کلیات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن در کرج

9 / 10
از 46 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 19 آبان 1401 در ساعت 14 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 116 )

خدمات آزمایشگاهی بتن و خاک

خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن مساله ای است که بر اساس مقررات ملی ساختمان برای اکثر ساختمانها طبق قانون باید انجام شود و عملا ساختمانهای محدودی از این خدمات ممکن است مستثنی شوند. در هر استان آزمایشگاه های دارای صلاحیت از وزارت راه وشهرسازی استان می توانند این خدمات را برای کنترل بحث خاک و بتن ریزی و نمونه گیری از خاک و بتن انجام دهند. در ادامه خلاصه ای از نحوه تعیین خدمات خاک و بتن ارائه شده است:

 

خدمات بتن:

عمدتا شامل نمونه گیری از بتن ریزی انجام شده در ساختمان می باشد که در مورد بتن هر سقف یا ستون باید انجام شود. این نمونه گیری ها عمدتا شامل نمونه های مکعبی 15 در 15 سانتیمتر می باشد که در لحظه بتن ریزی قسمتهای مختلف پروژه از بتن اخذ می شود. نمونه های بتنی اخذ شده پس از 24 ساعت به آزمایشگاه بتن منتقل می شود. در آزمایشگاه بتن این نمونه ها در حوضچه های مخصوص در دما و رطوبت مناسب نگهداری می شوند. نمونه های بتنی بر اساس مقررات ملی ساختمان در سن های 7 و 28 روز شکسته شده و مقاومت مشخصه آنها با مقاومت مشخصه مورد استفاده در طراحی مقایسه می گردد. نمونه های بتنی 7 روزه بیشتر جنبه آگاهی و پیشبینی داشته و معیار مقاومت مشخصه نمونه های بتنی 28 روزه می باشد.

از آنجا که مقاومت مشخصه بر اساس نمونه های بتنی استوانه ای 15 در 30 تعریف می شود، لذا مقاومت نمونه های بتنی مکعبی باید بر اساس جداول مبحث نهم مقررات ملی ساختمان به نمونه های بتنی استوانه ای تبدیل شود. 

چنانچه مقاومت نمونه بتنی اخذ شده کافی نباشد، راه حل های مختلفی وجود دارد، از جمله:

. آنالیز مجدد ساختمان بر اساس مقاومت بتن بدست آمده

.. مغزه گیری از بتن ساختمان و انجام آزمایش بر روی مغزه های اخذ شده از بتن قسمتهای مشکوک ساختمان

... مقاوم سازی ساختمان با روشهایی مانند FRP، ژاکت فلزی، ژاکت بتنی و ...

لوگوی کرگیری بتن در کرج

 

خدمات خاک و ژئوتکنیک:

انجام آزمایش روی خاک محدوده پروژه باعث شناخت جنس خاک، دانه بندی آن، پارامترهای آن، تعیین تیپ زمین بر اساس آیین نامه 2800 و همچنین شناخت مشکلات احتمالی خاک مانند روانگرایی، تحکیم، رمبندگی، قنات ها، حفرات، خاک دستی، ماسه بادی و ... خواهد شد. برای شناخت خاک از حفاری گمانه دستی و چاهک ماشینی استفاده می شود. تعداد گمانه ها و چاهک های دستی بر اساس مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان تعیین می گردد.

به صورت کلی برای ساختمانهای با سطح اشغال کمتر از 300 متر مربع، یک گمانه (تک گمانه) و برای ساختمانهای با سطح اشغال بین 300 تا 1000متر مربع دو گمانه حفاری می شود. برای ساختمانهای با سطح اشغال بیشتر یک گمانه برای هر 1000 متر مربع اضافه می شود. چنانچه ساختمان دارای گودبرداری باشد یا بسته به حالات مختلف، گمانه ها یا چاهک دستی به مطالعات خاک یا ژئوتکنیک اضافه می شود.

در ضمن حفاری خاک، نمونه های مختلف اخذ شده و به آزمایشگاه خاک منتقل می شود. در آزمایشگاه خاک، آزمایشهای مختلف مانند دانه بندی، هیدرومتری، برش مستقیم، سه محوری و ... روی نمونه های خاک انجام می شود.

برای تعیین تیپ خاک بر اساس آیین نامه 2800 معمولا از آزمایش داون هول استفاده می گردد. در آزمایش داون هول با تعیین سرعت موج برشی در خاک، خاک منطقه در یکی از تیپهای I، II، III  و IV طبقه بندی می شود. بیشترین مقدار سرعت موج برشی در زمین های تیپ I بوده که نشان میدهد محکم تر و سخت تر بوده و باعش تشدید کمتری در زلزله می شوند.

 

ثبت نظر
مریم احمدی : خدمات آزمایشگاه خاک و بتن.
18 7
مریم احمدی خدمات آزمایشگاه خاک و بتن موارد خدمات آزمایشگاه های خاک و بتن طبق مباحث مقررات ملی ساختمان تعیین می شود. این خدمات شامل موارد زیر می باشند: 1_ خدمات بتن: نمونه گیری از ستون در ساختمان است که در مورد بتن موجود در هر سقف یا هر دیوار انجام میشود. نمونه گیری بیشتر به صورت نمونه های مکعبی 15در ۱۵ سانتی متر است. که باید در لحظه بتن ریزی از قسمتهای مختلف پروژه برداشته شود. نمونه ها بعد از ۲۴ ساعت به آزمایشگاه بتن منتقل می شوند. این نمونه ها طبق مباحث مقررات ملی در سن های ۷ و ۲۸ روزه شکسته می شوند. مرحله بعد مقایسه کردن مقاومت مشخصه های( به دست آمده در آزمایشگاه و مورد استفاده شده در طراحی ساختمان) می باشد. 🔹 مبنای بررسی نمونه بتونی استوانه ای می باشد. راه حل های (برطرف کردن کم بودن مقاومت نمونه بتنی) به شرح زیر می باشد. ✔️ تجزیه و آنالیز کردن ساختمان بر اساس مقاومت به دست آمده ✔️ مغز گیری کردن از بتن قسمت هایی از ساختمان که مورد شک قرارگرفته اند. ✔️ مقاوم سازی ساختمان با روش‌های :ژاکت بتنی و ژاکت فلزی وFRP 2_ خدمات خاک: برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد جنس خاک، دانه بندی آن، تعیین تیپ آن، و نیز شناخت مشکلات احتمالی خاک مثل قنات‌ها، حفرات، روانگرایی، تحکیم، و غیره باید آزمایشاتی را بر روی خاک انجام دهیم. برای شناخت خاک است حفاری گمانه دستی و چاهک های ماشینی روش مناسبی است. 🔼 تعداد گمانه ها و چاهک ها از مبحث هفتم مقررات ملی به دست می آید. به طور مثال: در ساختمان با سطح اشغال کمتر از 1000متر مربع یک گمانه، و با سطح اشغال بین ۳۰۰ تا هزار متر مربع، و ساختمان با سطح اشغال بیشتر برای هر 1000 متر مربع یک گمانه استفاده شود. حین حفاری خاک باید نمونه های برداشته شده را به آزمایشگاه خاک منتقل شود، تا آزمایشهای دانه بندی، هیدرومتری، برش مستقیم، و غیره روی نمونه ها انجام شود. 🔹 برای تعیین تیپ خاک بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ از آزمایش داون هول استفاده می شود در این آزمایش تعیین سرعت موج برشی در خاک، آن را در یکی از تیپ های مربوطه می کنند. 🔹 بیشترین مقدار سرعت برشی در زمین تیپ ا بوده، که محکم تر و سفت تر است.
علی زارع بنادکو ... : خدمات آزمایشگاه خاک و بتن.
5 2
مقاله بسیار آموزنده ای بود و فقط اینکه 1)با توجه به سطر اول چه ساختمان هایی از این آزمایشات مستثنی هستند؟ 2)فرق تیب 2 و 3 چیست؟و اینکه بهترین محل ساخت سنگ مادر است(تیپ1)یا خاک مخلوط (تیپ2)؟
مدیریت : پاسخ
5 0
در خصوص مورد اول، محدودیت خاصی در این خصوص ذکر نشده. در خصوص مورد دوم، تیپ بندی خاک بر اساس سرعت موج برشی در خاک انجام می گیرد. در خاک تیپ 2 سرعت موج برشی در خاک بیشتر بوده و لذا می توان نتیجه گرفت که تراکم خاک تیپ 2 بیشتر است. در خاک تیپ 2 ضریب زلزله مقادیر کمتری به نسبت خاک تیپ 3 داشته و لذا سازه از نظر ابعاد مقاطع اقتصادی تر خواهد بود. توضیحات بیشتر در این زمینه را ی توان در ایین نامه 2800 و کتب تشریح آیین نامه و یا کتاب های بارگذاری دنبال کرد.
آرین شاکری : برداشتی از مقاله ی فوق
2 0
برای خدمات بتنی می توان اشاره کرد که نمونه گیری از بتن ریزی می باشد که در ساختمان انجام شده که باید در مورد بتن هر ستون ویا سقفی انجام شود و مقاومت مشخصه ی نمونه های بتنی با مقاومت استفاده در طراحی مقایسه می شود. زمانی که ما در محدوده ی یک پروژه روی خاک آزمایش انجام می دهیم میتوانیم به شناختن جنس خاک، پارامتر ها و دانه بندی آن و ... برسیم و همچنین برای شناختن یک خاک از چاهک ماشینی و حفاری گمانه دستی استفاده میشود.
امیررضا آیتی : خلاصه خدمات آزمایشگاه و بتن
2 0
خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن مساله ای است که طبق قانون باید برای ساختمان ها انجام شود. در هر استان آزمایشگاه هایی وجود دارند که می توانند این خدمات را برای کنترل بحث خاک و بتن ریزی و نمونه گیری از خاک و بتن انجام دهند. خدمات بتن عمدتا شامل نمونه گیری از بتن ریزی انجام شده در ساختمان می باشد که در مورد بتن هر سقف یا ستون باید انجام شود.نمونه های بتنی پس از ۲۴ ساعت به آزمایشگاه منتقل و در شرایط آزمایشگاهی مناسب نگهداری میشوند. نمونه ها در سن های 7 و 28 روز شکسته شده و مقاومت مشخصه آنها با مقاومت مشخصه مورد استفاده در طراحی مقایسه می گردد. نمونه های بتنی 7 روزه بیشتر جنبه آگاهی و پیشبینی داشته و معیار مقاومت مشخصه نمونه های بتنی 28 روزه می باشد. خدمات خاک و ژئوتکنیک: انجام آزمایش روی خاک محدوده پروژه باعث شناخت جنس خاک، دانه بندی آن، پارامترهای آن، تعیین تیپ زمین و همچنین شناخت مشکلات احتمالی خاک مانند روانگرایی، تحکیم، رمبندگی، قنات ها، حفرات، خاک دستی، ماسه بادی و ... خواهد شد. برای تعیین تیپ خاک معمولا از آزمایش داون هول استفاده می گردد. در آزمایش داون هول با تعیین سرعت موج برشی در خاک، خاک منطقه در یکی از تیپهای I، II، III  و IV طبقه بندی می شود. بیشترین مقدار سرعت موج برشی در زمین های تیپ I بوده که نشان میدهد محکم تر و سخت تر بوده و باعش تشدید کمتری در زلزله می شوند.
محمدرضا پرویزی : پرسش
1 0
بسیار عالی و مفید بود؛ فقط یک سوال اگر امکان داره در رابطه با مقاوم سازی با روش FRP یکم توضیح بفرمایید.
مدیریت : پاسخ
1 0
انشاا... در مقالات آتی
پیمان موسوی : پرسش
3 0
با سلام یک ابهامی برای من پیش اومده و اونم اینکه در متن اشاره شده (نمونه های بتنی اخذ شده پس از 24 ساعت به آزمایشگاه بتن منتقل می شود.)اینجا منظور همون بتنی هست که در ستون ها و... استفاده شده؟ یا نمونه بتنی که قراره استفاده بشه؟چون به همین دلیل برام سوال شده که بر فرض اگر اون بتن استاندارد های لازم رو نداشته باشه باید از نو بتن ریزی کرد؟ممنون میشم منو راهنمایی بفرمایید.
مدیریت : پاسخ
5 0
نمونه ای که قرار هست استفاده بشه، قبل از بتن ریزی در قالب ریخته می شود و در ادامه بتن ریزی ساختمون انجام میشه. اگر بعد از تست بتن، مشخص بشه که بتن مقاومت کافی نداشته، نسبت به مقاوم سازی ساختمون اقدام میشه. تست بتن می تونه یک ابزار کنترلی بر کارخانه بتن باشه و فرض بر این هست که بتن از ابتدا توسط کارخانه بتن دارای شرایط مناسب هست.
مرتضی ابراهیم ز ... : در خصوص مقاله آزمایشگاه خاک و بتن
3 0
آيا در پروژه اى كه يك يا چند طبقه زير زمين دارد بعد از گودبردارى نهايى اين آزمايش گرفته مى شود و اگر خاك منطقه جوابگوى بارگذارى ساختمان مربوطه نبود تكليف چيست و جهت مقاوم سازى خاك راهكارى هست؟
مدیریت : پاسخ
3 0
قبل از گودبرداری انجام مطالعات ژئوتکنیک ضرورت دارد. اگر خاک منطقه جوابگو نباشد، تکنیک های بهسازی خاک (در گوگل سرچ کنید روش های بهسازی خاک) به کار گرفته می شود. استفاده از شمع ها در محیط های شهری در خاک های با ظرفیت باربری نامناسب بسیار متعارف است
روح اله خوشدل س ... : پرسش
1 0
مقاله خوبی بود ، در ادامه میخواستم بپرسم که نمونه برداری در انواع بتن در عیارهای مختلف یکسان هستش؟
مدیریت : پاسخ
2 0
عموماً بله
صمیم حیاتی : تشکر و پرسش
1 0
با تشکر از مطلب مفید شما . آیا نمونه و حفاری برای هر پلاک لازم است و شاید با در نظر گرفتن تیپ خاک یک محله و منطقه بشود در وقت و هزینه صرفه جویی کرد!! معمولا بعد از مرور زمان این مراحل (تست خاک و بتن ) جنبه عملی خود را از دست میدهد و فقط برای مراحل اداری و پرداختی باقی میماند
مدیریت : پاسخ
2 0
با توجه به تغییرات محسوس بافت خاک در یک منطقه، لزوم آزمایشات برای هر پلاک ثبتی معمولاٌ با چالش همراه است. با این وجود با توجه به عدم قطعیت در مشخص کردن حریم مناطق بر اساس بافت ژئوتکنیکی و همچنین پرهیز از قضاوت سلیقه ای، در حال حاضر آزمایشات خاک بصورت موردی برای هر پلاک های ثبتی در کرج ضروری است.
نازنین اسماعیلی : خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن
1 0
مقاله فوق بسیار آموزنده بود ; اما سوالی که پیش می آید این است که به غیر از آزمایش داون هول , آزمایش دیگری برای ارزیابی مقاومت خاک وجود دارد و اینکه انجام آزمایش داون هول در شهر های کوچکتر در استان برای ساختمان های غیر اداری یا تجاری اجبار است یا خیر ؟ با تشکر از شما برای این مطالب آموزنده
مدیریت : پاسخ
1 0
آزمایش دانهول بیشتر برای ارزیابی تیپ خاک صورت می پذیرد. بجز آزمایش دانهول، آزمایش masw نیز که در بخش مقالات همین سایت معرفی شده است توسط آزمایشگاه خاک و بتن بعضاٌ انجام می گردد. برای ارزیابی مقاومت خاک، عموماً آزمایشگاه های خاک و بتن در کرج از تست های دیگری همچون آزمایش برش مستقیم، آزمایش سه محوری و ... استفاده می کنند. در خصوص اجبار و ضرورت مطالعات ژئوتکنیک به مقاله با عنوان: "شرح و خدمات آزمایشگاه خاک در کرج" مراجعه کنید.
پارسا آقاکاظم ج ... : نظر
2 0
خلاصه و مفید
پویا حقی : برداشت مقاله
2 0
بسبار ارزنده ابهام من را بر طرف کرد
علیرضا اعوانی : اعلام نظر و پرسش
3 0
مقاله اموزنده وخوبی بود فقط اگر در مورد مقررات ملی ساختمان در این مورد بیشتر اشاره میشد بهتر بود و یه سوال در مورد نمونه گیری برای ازمایش بتن میخواستم ببینم این تمونه گیری به صورت تصادفی از نقاط مختلفه ساختمانه یا از یکسری نقاط خاص؟
مدیریت : پاسخ
3 0
اشاره بجایی بود. در مقاله آتی به ضوابط مبحث 9 مقررات ملی ساختمون در خصوص آزمایشات بتن در استان البرز اشاره خواهد شد. نمونه گیری معمولاً بصورت رندم و به ازای هر 30 متر مکعب بتن صورت می پذیرد. با این وجود جزئیات بیشتر در مبحث 9 مقررات ملی ساختمان (سال 1399) صفحه 479 اشاره شده است.
محمدمهدي قاسمي : پرسش
1 0
سوالي كه براي من پيش اومده مكان ساختمان و اب و هواي منطقه ميتونه تو اينطور ازمايش ها تاثير گذار باشه؟
مدیریت : پاسخ
1 0
هر دو مورد می تواند به عنوان عوامل ثانویه تاثیرگذار باشد
مدیریت : پاسخ
1 0
هر دو مورد می تواند به عنوان عوامل ثانویه تاثیرگذار باشد
مدیریت : پاسخ
2 0
هر دو مورد می تواند به عنوان عوامل ثانویه تاثیرگذار باشد
پیمان منصوری : تشکر و ارائه نظر
2 0
با سلام و تشکر از مطالب ارائه شده چند نظر در مورد مطالب مطرح شده داشتم خدمات بتن : الف ) ایرادات نمونه گیری هنگام بتن ریزی 1 - بتن چه با کیفیت باشد و چه بی کیفیت در هر صورت عملیات بتن ریزی انجام می شود 2 - نتایج نمونه اولیه بعد از 7 روز و نمونه نهایی بعد از 28 روز بدیت می آید که عملا بعد از اتمام عملیات بتن ریزی و سفت شدن بتن می باشد 3 - اصلاح بتن با روش های مقاوم سازی ساختمان مانند FRP ، ژاکت فلزی ، ژاکت بتنی و غیره مستلزم هزینه های اضافی می باشد ( آیا کسی که بتن بی کیفیت تهیه کرده عملیات مقاوم سازی را که هزینه بیشتری دارد درست انجام میدهد ) بعلاوه بستر را برای اعمال خلاف مثل زیر میزی و رشوه فراهم می کند راهکار : 1 - بهتر است سازندگان مقید شوند که از مراکز تهیه بتن آماده که دارای استاندارد مربوطه هستند و مورد تایید آزمایشگاه بتن می باشند بتن آماده را تهیه کنند 2 - برای محکم کاری آزمایشگاه بتن هنگام بتن ریزی نمونه برداری را انجام داده و در صورت عدم تایید و کیفیت نا مناسب بتن هزینه و جبران خسارت به عهده شرکت تهیه بتن آماده می باشد
حسین خیری : پرسش
3 0
باسلام.بر فرض مثال نتیجه آزمایش خاکِ یک قطعه زمین مشخص شده و نتیجه بدست آمده مطلوب بوده است. سوال:این آزمایش چه شعاعی و محدوده ای را تحت پوشش قرار میدهد؟ آیا دو یا سه قطعه بعدی نیاز به آزمایش خاک دارند؟
مدیریت : پاسخ
3 0
با سلام. عموماً نتایج هر قطعه برای همان قطعه مورد استفاده قرار می گیرد. با این توضیح که بر اساس مساحت هر قطعه، آیین نامه تعداد گمانه مشخصی را برای مطالعات ژئوتکنیک پیشنهاد می کند. با این وجود، اگر خاک یک منطقه یکنواخت باشد، می توان نتایج ژئوتکنیک را تا حدی به ملک های مجاور نیز تعمیم داد
سالار قربانی : تشکر
4 0
امیدواریم اینطور مقالات ادامه دار باشه تا بتونیم از انها ب خوبی استفاده کنیم
طنین امیری : برداشت از مقاله
6 0
با سلام. خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن مسئله ای است که بر اساس مقررات ملی ساختمان باید برای بیشتر ساختمان ها طبق قانون انجام شود و در هر استان آزمایشگاه هایی که صلاحیت دارند می توانند این خدمات را انجام بدهند. خدمات بتن شامل نمونه گیری از بتن ریزی انجام شده در ساختمان می باشد که در مورد بتن هر سقف یا ستون باید انجام شودو این نمونه گیری ها شامل نمونه های مکعبی 15 در 15 سانتیمتر است که در لحظه بتن ریزی قسمت های مختلف پروژه از بتن اخذ می شود. نمونه های بتنی اخذ شده بعد از 24 ساعت به آزمایشگاه بتن منتقل می شوند. در آزمایشگاه بتن این نمونه ها در حوضچه های مخصوص در دما و رطوبت مناسب نگهداری می کنند واگر مقاومت نمونه بتنی اخذ شده کافی نباشد سه راه حل وجود دارد که شامل: 1. آنالیز مجدد ساختمان بر اساس مقاومت بتن بدست آمده 2. مغزه گیری از بتن ساختمان و انجام آزمایش بر روی مغزه های اخذ شده از بتن قسمتهای مشکوک ساختمان 3. مقاوم سازی ساختمان با روشهایی مانند FRP، ژاکت فلزی، ژاکت بتنی و .. و خدمات خاک و ژئوتکنیک:انجام آزمایش روی خاک محدوده پروژه باعث شناخت جنس خاک، دانه بندی آن، پارامترهای آن، تعیین تیپ زمین بر اساس آیین نامه 2800 و همچنین شناخت مشکلات احتمالی خاک خواهد شد. برای شناخت خاک از حفاری گمانه دستی و چاهک ماشینی استفاده می شود. تعداد گمانه ها و چاهک های دستی بر اساس مبحث 7 مقررات ملی ساختمان تعیین می شود وبرای تعیین تیپ خاک معمولا از آزمایش داون هول استفاده می شود. با تشکر
نیما نصیری : پرسش
3 0
با عرض سلام و خسته نباشید سوالی که بره من پیش اومده استاد به این شکل که ایا ازمایشگاه ها بره تیپ های ۲،۳ خاک نیاز به تاییدیه از شهرداری دارند یا خودکفا به وظایف خود ادامه میدن؟ در خصوص این مقالات هم این اموزش ها اگر ادامه داشته باشند ممنون میشیم از شما با تشکر
مدیریت : پاسخ
2 0
آزمایشگاه ها امین شهرداری و نظام مهندسی می باشند و لذا نتایج ارائه شده از طرف آزمایشگاه ها مورد تایید شهرداری و نظام مهندسی می باشد. آزمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز
پدرام پاکزاد : تشکر از سایت کاوشمهار
1 0
بنده هر ۷ مقاله مربوط ب خاک و بتن را مطالعه کردم ؛ یک مطلب از دیگری بهتر و پر محتوا تر با جزییات و منابع ، اگر در بخش هایی سوال پیش امده باشد هم ادمین سایت کامنت ها را خوانده و پاسخ داده اگر برای کسی سوال پیش اومده اول بخش کامنت ها را بخواند بعد اگر پاسخ داده نشد بپرسد. اگر از من بخواهید ک تمامی مطالب را بازگو کنم نمیتونم همه رو بیاد بیاورم یا کامل توضیح بدهم ولی ایم مطالب ذهن من را اماده کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر همچون پی اماده کرده و میتونه کمکم کنه مطالب رو در اینده بهتر بفهمم . همچنین این سایت را سیو کردم که بعدا بیام از این مقالات در ارائه های درسیم استفاده کنم . خیلی ممنون از مقالات مفید شما معلوم هست که خیلی زحمت کشیدید.
آرش نجومی : برداشت کلی از مقاله خدمات آزمایشگاهی خاک ...
1 0
با سلام در مورد آزمایش خاک ، زمانی که سازه دارای یک یا دو طبقه منفی می باشد تعداد گمانه ها چگونه محاسبه میشود ؟ و اینکه چرا در پروژه هایی که در دستور نقشه آنها متراژ کل کمتر از 1000 متر تعریف شده است آزمایش خاک انجام نمیگیرد ؟ ×××××××××××××××××××× در مورد آزمایشگاه بتن، پروژه ای بود که کارفرما سازه ای بتنی را با متراژ کل 1660 در باغستان کرج شروع و در مرحله بتن ریزی برای سقف اول بود. مقدار مقاومت بتن که از سقف نمونه برداری شده بود بعد از آزمایش به عدد 30 مگاپاسکال رسید بود، حال نکته این پروژه این است که کارفرما بتن مصرف شده را بتن 450 عیار مطرح کرده بود. آیا با عیار 450 ، عدد 30 مگاپاسکال پایین است یا مناسب ؟ بینهایت سپاس از مدیریت محترم و تیم کاوش مهار
مدیریت : پاسخ
0 0
محاسبه تعداد گمانه ها و عمق آن در مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ارائه شده است. در مقالات این سایت نیز این مطلب به تفصیل بیان گردیده است. چنانچه سازه دارای زیرزمین باشد و یا بیش از 4 سقف باشد و یا متراژ سطح اشغال بیش از 300 متر مربع باشد، آزمایشگاه خاک ضروری است. به متراژ ارتباط مستقیمی ندارد. ازمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز
ثریا حسینی : خدمات آزمایشگاه بتن
1 0
برداشت :خدمات بتن عمدتا شامل نمونه گیری از بتن ریزی انجام شده در ساختمان میباشد که درمورد بتن هرسقف یا ستون میبایست انجام شود.این نمونه گیری ها عمدتا شامل نمونه های مکعبی ۱۵در ۱۵ سانتی متر میباشد که در لحظه بتن ریزی قسمتهای مختلف پروژه از بتن اخذ می‌شود. نمونه های بتنی گرفته شده پس از ۲۴ ساعت به آزمایشگاه بتن منتقل میگردد در آزمایشگاه این نمونه ها را در حوضچه های مخصوص دردما ورطوبت مناسب نگهداری می‌شود. این نمونه ها براساس مقررات ملی ساختمان در سن های ۷روزه و۲۸ روزه شکسته شده ومقاومت مشخصه آنها با مقاومت مشخصه مورد استفاده در طراحی مقایسه میشود.نمونه های ۷روزه بیشتر جنبه آگاهی وپیشبینی داشته ومعیار مقاومت مشخصه نمونه های بتن ۲۸روزه است.ازآنجا که مقاومت مشخصه براساس نمونه های استوانه ای ۱۵در ۳۰ تعریف می‌شود لذا مقاومت نمونه های مکعبی باید براساس جداول مبحث نهم مقررات ملی ساختمان به نمونه های بتنی استوانه ای تبدیل شوند .چنانچه مقاومت نمونه بتنی کافی نباشد راه‌حل های زیر وجود دارد:۱)آنالیز مجدد ساختمان براساس مقاومت بتن بدست آمده ۲)مغزه گیری از بتن ساختمان وانجام آزمایش روی آن۳)مقاوم سازی ساختمان با روشهای مانند frp,ژاکت فلزی ،ژاکت بتنی و...
آرش نجومی : پرسش
1 0
کلیات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن سپاسگزارم بابت مقاله بسیار خوبی که در اختیار کاربران قراردادید. میخواستم دو سوال مطرح کنم خدمت شما. 1 ) در مورد آزمایش بتن ؛ سال گذشته در حوالی گوهردشت کرج بنده به مورد جالبی برخورد کردم. کارفرمایی که بتن ریزی سقف دوم سازه خود را انجام داده بود برای دریافت نتیجه آزمایش بتن به دفتر آزمایشگاه مراجعه کرد. نتیجه آزمایش با موضوعی که کارفرما مطرح میکرد بسیار جالب شده بود. کارفرما بابت بتن ریزی سازه خود مطابق با دستور نقشه شهرداری که 1660 متر بود بتن 450 عیار را سفارش و در هر مرحله دریافت کرده بود، اما در مرحله بتن ریزی برای سقف دوم جواب آزمایش 30 مگاپاسکال بود. آیا با چنین عیاری نتیجه مقاومت بتن برای این سازه مناسب است یا خیر ؟ 2 ) در مورد آزمایش ژئوتکنیک & خاک ؛ سوال بنده این است که آیا برای سازه های ویلایی که دارای طبقه منفی میباشند این آزمایش انجام میشود و در چه صورتی برای چه متراژهایی انجام آزمایش الزامی میباشد ؟ بینهایت سپاس از مدیریت محترم و تیم پشتیبانی وبسایت کاوش مهار البرز
مدیریت : پاسخ
0 0
در خصوص سوال اول، عموماً عیار 400 الی 450، مقاومت 30 را به همراه داشته و عیار 450 الی 500 مقاومت 35 را به همراه دارد. لذا مقاومت 30 با عیار 450 محتمل است. هر چند در برخی از مواقع، دقت کم آزمایشگاه بتن در زمان نمونه گیری و یا عمل آوری بتن منتج به نتایج نامناسب می گردد. در خصوص سوال دوم، با توجه به مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان، انجام مطالعات ژئوتکنیک برای ساختمان های دارای زیرزمین ضروری است. ازمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز
علی حیدری گودرز ... : دستگاه مغزه گیری با متعلقات (Core)
1 0
با سلام خواستم یه توضیح کمی راجع به مغزه گیری بدم ..........یکی از مهمترین آزمایش ‌های تعیین مقاومت بتن درجا، مغزه گیری بتن و آزمایش مقاومت فشاری مغزه می باشد. برای انجام مغزه‌گیری بتن نیاز به تجهیزات خاص آن است این دستگاه بنام CORE می‌باشد و از سه قسمت اصلی پایه – سر‌مته - الکترو موتور تشکیل شده است پایه آن توانایی نصب روی هر سطح صافی را دارد و با یک رول بولت دستگاه محکم در محل نصب می‌گردد تا از جابجایی دستگاه در هنگام مغزه گیری بتن جلوگیری کرده و مغزه ای سالم بدست آید. همچنین سر مته های آن که بصورت استوانه خالی می باشد و با طول حدود 60 سانتیمتر و قطر 1 تا 6 اینچ موجود می‌باشد بعلت الماسه بودن سر مته، مغزه‌گیری بتن بسیار سخت بهمراه فولاد امکان‌پذیر می‌باشد.
نگین هلی : برداشت از مقاله کلیه خدمات آزمایشگاهی خا ...
1 0
برای شناخت خاک از حفاری گمانه دستی و چاهک ماشینی استفاده می‌شود که لازم به ذکر است تعداد چاهک دستی بر اساس مبحث۷مقررات ملی تعیین می‌شود به عبارتی برای ساختمان‌های با سطح اشتغال بین ۳۰۰تا۱۰۰مترمربع دوگمانه مورد استفاده قرارمیگیردو در آزمایشگاه خاک آزمایش‌هایی ازجمله هیدرومتری،سه محوری و...روی نمونه انجام می‌شود.براساس آیین نامه۲۸۰۰خاک بر مبنای سرعت امواج زلزله به چهار تیپ۱،۲،۳،۴تقسیم می‌شود که تعیین نوع خاک توسط آزمایشگاه و به وسیله نتایج آزمایش صحرایی دانهول و یا نفوذ استاندارد انجام می‌شود،مهمترین و اصلی ترین آز که به طور غیر مستقیم می‌توان تیپ خاک را تعیین کرد آز دانهول است که مستقیما سرعت موج برشی در خاک را نشان می‌دهد که با داشتن سرعت موج برشی نوع خاک را مشخص می‌کنند.
نوشین احمدی : تشکر و پرسش
8 1
باسلام و تشکر ،مقاله مفیدی بود فقط اینکه سوالاتی برای بنده پیش آمد: 1.اینکه چه نوع ساختمانهایی از این خدمات مستثنی هستن اگر امکانش هست اشاره ای به آن شود. 2.اشاره به روش FRP . 3.و اینکه آزمایشگاه خاک و بتن باهم هستن آیا آزمایشات هم با هم انجام میشود ؟
مدیریت : پاسخ
2 0
سه صلاحت مختلف توسط راه و شهرسازی به شرکت ها داده می شود بتن خاک جوش این سه صلاحیت شرح خدمات مجزایی داشته و خدمات آن مجزا از یکدیگر می باشد. ازمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز
ساراعسکری : تشکر
3 0
سلام چندتا سوال در این مورد داشتم که با خوندن این مقاله برطرف شد سوالاتم ممنونم از شما
حمیدرضا نظری : کلیّات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن
2 0
خلاصه ، کاربردی ، مهم و مفید
محدثه اکبری : خلاصه از مطالب
1 0
با سلام مطالب بسیار مفید و کامل می باشد.خدمات بتن که شامل نمونه گیری از بتن ریزی انجام شده در ساختمان می باشد که در مورد بتن هر سقف یا ستون باید انجام شود. این نمونه گیری ها شامل نمونه های مکعبی 15 در 15 سانتیمتر می باشد که در لحظه بتن ریزی قسمتهای مختلف پروژه از بتن اخذ می شود. نمونه های بتنی اخذ شده پس از 24 ساعت به آزمایشگاه بتن منتقل می شود. در آزمایشگاه بتن این نمونه ها در حوضچه های مخصوص در دما و رطوبت مناسب نگهداری می شوند. و اگر مقاومت نمونه بتنی اخذ شده کافی نباشد، راه حل های مختلفی وجود دارد، مانند : *آنالیز مجدد ساختمان بر اساس مقاومت بتن بدست آمده *مغزه گیری از بتن ساختمان و انجام آزمایش بر روی مغزه های اخذ شده از بتن قسمتهای مشکوک ساختمان *مقاوم سازی ساختمان با روشهایی مانند FRP، ژاکت فلزی، ژاکت بتنی و .. خدمات خاک و ژئوتکنیک: انجام آزمایش روی خاک محدوده پروژه باعث شناخت جنس خاک، دانه بندی آن، پارامترهای آن، تعیین تیپ زمین بر اساس آیین نامه 2800 و همچنین شناخت مشکلات احتمالی خاک مانند روانگرایی، تحکیم، رمبندگی، قنات ها، حفرات، خاک دستی، ماسه بادی و ... خواهد شد. برای شناخت خاک از حفاری گمانه دستی و چاهک ماشینی استفاده می شود. تعداد گمانه ها و چاهک های دستی بر اساس مبحث 7 مقررات ملی ساختمان تعیین می شود. برای تعیین تیپ خاک بر اساس آیین نامه 2800 معمولا از آزمایش داون هول استفاده می گردد. در آزمایش داون هول با تعیین سرعت موج برشی در خاک، خاک منطقه در یکی از تیپهای I، II، III و IV طبقه بندی می شود. بیشترین مقدار سرعت موج برشی در زمین های تیپ I بوده که نشان میدهد محکم تر و سخت تر بوده و باعش تشدید کمتری در زلزله می شوند.
سید مهرشاد کمال ... :
1 0
با سلام فرق بین تیپ 2 و 3 چیست ؟
آرش نجومی : ***پرسش***
2 0
سپاسگزارم بابت مقاله بسیار خوبی که در اختیار کاربران قراردادید. میخواستم دو سوال مطرح کنم خدمت شما. 1 ) در مورد آزمایش بتن ؛ سال گذشته در حوالی گوهردشت کرج بنده به مورد جالبی برخورد کردم. کارفرمایی که بتن ریزی سقف دوم سازه خود را انجام داده بود برای دریافت نتیجه آزمایش بتن به دفتر آزمایشگاه مراجعه کرد. نتیجه آزمایش با موضوعی که کارفرما مطرح میکرد بسیار جالب شده بود. کارفرما بابت بتن ریزی سازه خود مطابق با دستور نقشه شهرداری که 1660 متر بود بتن 450 عیار را سفارش و در هر مرحله دریافت کرده بود، اما در مرحله بتن ریزی برای سقف دوم جواب آزمایش 30 مگاپاسکال بود. آیا با چنین عیاری نتیجه مقاومت بتن برای این سازه مناسب است یا خیر ؟ 2 ) در مورد آزمایش ژئوتکنیک & خاک ؛ سوال بنده این است که آیا برای سازه های ویلایی که دارای طبقه منفی میباشند این آزمایش انجام میشود و در چه صورتی برای چه متراژهایی انجام آزمایش الزامی میباشد ؟ بینهایت سپاس از مدیریت محترم و تیم پشتیبانی وبسایت کاوش مهار البرز
مدیریت : پاسخ
4 0
1. عیار 450 می تواند به مقاومت 30 مگااسکال و عیار 500 به مقاومت 35 مگاپاسکال منتج گردد. 2. در صورت وجود زیرزمین انجام مطالعات ژئوتکنیک مطابق مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ضروری است. سایر موارد نیاز و عدم نیاز به مطالعات ژئوتکنیک در متن مقاله و در مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ارائه شده است. آزمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز
امیر حسین نادری : نظر(2)
0 0
با سلام و عرض ادب خدمت اقای نعیمی فر اینک این مقاله عالی و بدون نقض می باشد تقدیر و تشکر میکنم از تلاش های شما برای دانشجویان
نیلوفر وثوقی : تیپ خاک
0 0
سلام عالی و مفید بود فقط یک سوال داشتم که اگر خاک یک منطقه معلوم باشد باز هم نیاز به آزمایش است؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. اگر خاک یک پروژه بر اساس نتایج آزمایشگاه خاک در همان پروژه معلوم باشد، نیاز نیست. در غیر این صورت نیاز می باشد.
مهدیس جلالی کشا ... : آزمایش خاک
0 0
خیلی کامل و جا افتاده توضیح داده شده بود،ممنون
امیرحسین انامی : خدمات بتن
0 0
باسلام و خسته نباشید خدمت تیم تلاشگر کاوش مهار البرز.حمل بتن یکی از مراحل اصلی در اجرای پروژه های بتنی می باشد.چرا که هر گونه جابجایی نیازمند کنترل دقیق بوده و نحوه انتقال سرعت آن و نوع مخزن یا میکسر همگی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت بتن ارایه شده خواهند بود.بنابراین انتخاب ماشین آلات حمل بتن باید با توجه به حساس بودن این مرحله صورت گیرد.
سيده فاطمه حسين ... : تشكر
0 0
ممنون از مقاله مختصر و مفيدى كه در اختيار كاربران قرار دادين.
علیرضا اعوانی : سوال
0 0
با سلام خدمت مجموعه کاوش مهار میخواستم ببینم در ازمایشگاه بتن هنگامی که نمونه ها رو در حوضچه مخصوص قرار میدهیم دما و رطوبت این حوضچه ها چقدره ویک استاندارد خاص داره ؟ و در فصل تابستان و زمستان فرق میکنه ؟ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در حوضچه نمونه ها کاملاً در آب مستغرق می باشند. دما در حدود 23 درجه می باشد.
محمد فرخی : خدمات ازمایشگاه بتن
0 0
با سلام ضمن قدردانی از مقالات بسیار اموزنده ایا به صورت چشمی هم میتوان تا حدودی تیپ خاک را تشخیص داد یا خیر؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. خیر. البته با مشاهده پروفیل خاک و سوابق منطقه می توان تیپ خاک را تخمین زد
محمدرضافیضی : سازه بتن
0 0
با سلام مطالب فوق بسیار کامل و آموزنده می باشد. ممنون از تیم کاوش مهار که این مطالب را در اختیار ما گذاشتند تا به اطلاعات ما افزوده شود.
پیمان موسوی : مطالعات
0 0
ممنون از مقاله کاربردیتون
مهدی یوسفی : برداشت و سوال از مقاله
1 0
سلام و خداقوت مقاله‌ی بسیار مفیدی بود ، سوالاتی برایم مطرح شد از قبیل آزمایشات دیگر به غیر از روش دان‌هول که مدیریت محترم در کامنت دوستان ذکر کردن به آزمایش masw و یا تعداد گمانه‌ها در طبقات زیرین پیلوت که به آنها هم جواب داده شد . حال سوالی که دارم این است ؟ وظیفه‌ی تشخیص مناطق یا پلاک هایی که موقعیت جغرافیایی مناسب از بابت نشست خاک بر اثر خشکسالی آتی یا قنات های زیرین ، برعهده کدام مرجع می باشد؟ آیا آزمایشگاه ها میتوانند با صدور بیانیه‌ای جلوگیری یا هشدار بر عدم ساخت در این پلاک ها یا مناطق خاص بدهد؟ با تشکر
مدیریت : پاسخ
1 0
متاسفانه مواردی که در متن نظر عنوان شد، نیازمند سیاست گذاری های کلی بوده و در حیطه مسئولیت آزمایشگاه های خاک نمی باشد. آزمایشگاه خاک در کرج صرفاً کنترل کننده نوع خاک می باشد.
علیرضا کیان پیش ... : خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن
0 0
از مطالعه مقاله چنین برآیند میشود که قبل از طراحی سازه ساختمان ابتدا باید تیپ خاک محاسبه گردد تا مهندس محاسب بر اساس تیپ بندی خاک محاسبات ساختمان را انجام دهد و چنانچه مقاومت خاک مناسب نباشد تمهیدات لازم را پیش بینی نماید . در مورد خدمات آزمایشگاهی بتن از قالب بندی و آرماتور بندی همزمان با بتن ریزی نماینده آزمایشگاه موظف به نمونه گیری از بتن می باشد تا مقاومت بتن ریخته شده را اعلام نماید . نمونه های بتن در سن های 27 و 28 روزه شکسته می شود و معیار مقاومت بتن ، نمونه های بتنی 28 روزه می باشد و چنانچه بتن به مقاومت مد نظره مهندس طراح نرسیده باشد باید از راه های مقاوم سازی زیر نظر مهندس طراح و ناظر استفاده نماید.
مهران داداشی : خدمات آزمایشگاه خاک و بتن
0 0
مطالب درباره خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن دقیق و مفید بود.
محبوب محمدی : مقاله مقاومت مصالح
0 0
دانشجو محبوب محمدی مقاومت مصالح خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن این خدمات براساس مقرارت ملی ساختمان انجام می شود که برای کنترول بحث خاک بتن ریزی و نمونه گیری از خاک و بتن می شود خدمات بتن معمولا شامل نمونه گیری از بتن ریزی انجام شوده که از هر سقف و ستون باید انجام شود که در ابعاد ۱۵ در ۱۵ سانتیمتر می باشد که در هنگام بتن ریزی انجام می‌شود که بعد از ۲۴ ساعت به آزمایشگاه منتقل می شود که در حوضچه مخصوص نگهداری می شود که در سن های ۷ تا ۲۸ روزه شکسته میشود بتن ۷ روز بیشتر جنبه آگاهی و پیش‌بینی دارد معیار اصلی نمونه ۲۸ روز هست معیار در مقرارت ملی ساختمان برا اساس استوانه ها ۱۵ در ۳۰ سانتی متر هست که باید مشخصه های مکعبی را به استوانه تبدیل کرد اگر مقاومت نمونه های بتنی کافی نباشد باید راهکار های از قبل نمونه گیری از مغزهای بتنی مشکوک انجام شود و مقاوم سازی با روش های FRP ژاکت های فلزی و بتنی صورت گیرد خدمات خاک بتن انجام آزمایش روی نمونه های خاک بتن باعث شناخت جنس خاک ،دانه بندی ، تعین تیپ و .. انجام می شود برای شناخت خاک از حفاری گمانه دستی و چاهک ماشینی که صورت کلی برا زمین های با مساحت های۳۰۰ متر یک گمانه و بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ دوتا و بیشتر از آن برای هر ۱۰۰۰ متر مربع یک گمانه حفاری می شود نمونه های حفاری شوده در آزمایشگاه منتقل می‌شود بعد و اطلاعاتی درباره هیدرمتری دانه بندی برش مستقیم و سه محوری و.. داده می شود وبرای تعیین تیپ های خاک ازازمایش دان هول استفاده می‌شود که مقدار سرعت موج برشی سنجیده می‌شود که در تیب های l .ll.lll.lV طبقه بندی می‌شود که بیشترین مقدار سرعت موج برشی در تیب l می باشد
تیناناصربخت : آزمایش خاک و بتن
0 0
باتشکر از مطالب مفید و آموزنده تون . یکی از مدارک لازم جهت اخذ جواز ساخت ساختمان ، انجام تست خاک می باشد. اهمیت تست خاک در ساختمان سازی به این علت است که وزن ساختمان و اثرات نیروهای طبیعی به خاکی که ساختمان بر روی آن قرار دارد، منتقل می شود. از این رو جهت بررسی ویژگی های خاک نظیر مقاومت ، نفوذپذیری ، تیپ خاک و … لازم است قبل از احداث سازه ، آزمایشگاه ژئوتکنیک و بتن مشخصات خاک را مورد بررسی قرار دهد.
ساراپناهی : خدمات خاک و ژئوتکنیک
0 0
باسلام وخسته نباشیدمطالب های مفیدواموزنده بوداگه امکانش هستI، II، III و IV توضیح بیشتردهید.
مدیریت : پاسخ
0 0
در خصوص شناخت بیشتر انوع تیپ خاک می توانید به مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و یا آیین نامه 2800 مراجعه نمایید
مطهره پیکانپور : تیپ بندی خاک و پرسش
0 0
ضمن تشکر از مقاله جامع و مفید شما پس بر این اساس خاک تیپ ۱ جزو مستحکم ترین خاک ها های سطحی تیپ ۲ خاک های خیلی متراکم یا سنگ های سست تیپ ۳ خاک های با تراکم متوسط و تیپ ۴ خاک های بسیار نرم هستند با توجه به قوی بودن خاک تیپ ۱ و سست بودن تیپ ۴ میتوان گفت از قوی به سست تیپ بندی شده اند درسته؟
مدیریت : پاسخ
0 0
بله. ترتیب به همان صورتی است که عنوان کردید.
مریم رضوانی : قدردانی
0 0
مرسی عالی
مریم رضوانی : قدردانی
2 0
سلام ممنون مرسی عالیه مقالتون
حسین گرشاسبی : تشکر
0 0
با عرض سلام، بسیار مفید و اموزنده بود و اطلاعات بسیار خوبی در اختیار دانشجو قرار دادید ممنون.
امیرمحمدیان : تشکر و پرسش
0 0
با عرض سلام و تشکر از مطالب مفیدی که در اختیار ما قرار داده اید . یک در خواستی داشتم‌میشه در مورد روش های مقاوم سازی که اشاره کردیم یک مقدار بیشتر توضییح بدین ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
مقاوم سازی خاک یک عنوان علمی با بیشینه بسیار و مطالب مرتبط فراوان می باشد. جهت مطالعه اولیه در این خصوص توصیه می شود که جستجوی مرتبط در گوگل انجام دهید.
مهری هادیان : تشکر و پرسش
0 0
خیلی ممنون از توضیحات خوب و کامل تون با توجه به توضیحات داده شده خدمات آزمایش خاک و ژئوتکنیک صرفا برای بناهای دارای زیرزمین الزامی می باشد؟؟
مدیریت : پاسخ
0 0
خیر. برای کلیه سازه هایی که بر روی خاک اجرا می گردد، شناخت خواص خاک (انجام آزمایش خاک) ضروری است. با این وجود، آیین نامه ها برای برخی از سازه ها با اهمیت کم و شرایط مناسب ژئوتکنیکی الزام به انجام آزمایش خاک را مطرح نکرده و صرفاً توصیه به انجام آزمایش خاک در محل پروژه نموده است.
شیرین مددی : خلاصه مطلب
0 0
خلاصه مقاله :خدمات بتن شامل نمونه گیری بتن هست در ساختمان انجام میشه نمونه گیریی ها در ابعاد ۱۵*۱۵ سانتی متر انجام میشه که بعد از ۲۴ ساعت یا یک به آزمایشگاه منتقل میشه این نمونه ها در جای با دما و رطوبت مناسب نگهداری میشه که بهش حوضچه میگن در ۷الی ۲۸ رو حوضچه ها شکسته میشن و مقاومت آنها مشخص میشه
صمیم حیاتی : نمونه گیری بتن
0 0
با تشکر از موارد مهم ذکر شده در مقاله . به طور معمول بعد از نمونه گیری بتن هنگام بتن ریزی در سر پروژه ۲۴ ساعت نمونه را در محل نگه می‌دارند و بعد به آزمایشگاه ارسال میکنن ، با توجه به پر اهمیت بودن این ۲۴ ساعت اولیه . آیا شرایط نگه داری نمونه سر پروژه شرایط خاصی دارد ؟ با سپاس
مدیریت : پاسخ
0 0
نمونه بتن پس از بتن ریزی در طول 24 ساعت اول داخل قالب قرار دارد. لذا عوامل محیطی بر روی آن چندان تاثیرگذار نمی باشد. با این وجود توصیه می گردد که قالب ها داخل کیسه پلاستیکی قرار داده شود.
مجیر مهرعلیزاده : مجیر مهرعلیزاده
0 0
سلام وقت بخیر . مقاله بسیار خوب و جامعی بود . یک ایده ای که برای بنده پیش اومده اینه که ایا از نمونه های بتن آزمایش شده بعد از اتمام آزمایش ، میشه دوباره استفاده کرد ؟ (مثلا به عنوان بلوک سیمانی)
مدیریت : پاسخ
0 0
در برخی از موراد از بلوک های بتنی به منظور پر کننده استفاده می شود.
پیمان موسوی : خدمات آزمایشگاهی بتن و خاک
0 0
در صورت وجود قنات و یا چاه زیر ملک چه کاری را باید انجام دهیم؟
مدیریت : پاسخ
0 0
در صورت برخورد با قنات، بایستی با قرار دادن لوله مناسب، آب قنات را منحرف نمود. در صورت برخورد با چاه، بایستی چاه را پر نمود
امیر دودانگه : سلام ممنون بابت این مقاله بسیار عالی و ...
0 0
سلام ممنون بابت این مقاله بسیار عالی و اموزنده فرق بین تیپ 2 و 3 در چی است؟ممنون سپاس
مدیریت : پاسخ
0 0
تفاوت خاک تیپ 2 و تیپ 3 را می توان در آیین نامه 2800 مطالعه نمود. خاک تیپ 2 قوی تر از خاک تیپ 3 بوده و ساختمانی که بر روی خاک تیپ 2 ساخنه می شود اقتصادی تر از ساختمان احداث شده بر روی خاک تیپ 3 می باشد.
آرمین کرمی : تشکر
0 0
با تشکر از مطلب مفید شما . آیا نمونه و حفاری برای هر پلاک لازم است و شاید با در نظر گرفتن تیپ خاک یک محله و منطقه بشود در وقت و هزینه صرفه جویی کرد!! معمولا بعد از مرور زمان این مراحل (تست خاک و بتن ) جنبه عملی خود را از دست میدهد و فقط برای مراحل اداری و پرداختی باقی میماندAvator
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. از نظر فنی انجام آزمایش خاک در کرج برای هر پلاک ثبتی مورد نیاز است. چراکه امکان تغییر در بافت خاک حتی در فاصله کم نیز وجود دارد.
علیرضا اعوانی : پیشنهاد
0 0
مقاله اموزنده وخوبی بود فقط اگر در مورد مقررات ملی ساختمان در این مورد بیشتر اشاره میشد بهتر بود و یه سوال در مورد نمونه گیری برای ازمایش بتن میخواستم ببینم این تمونه گیری به صورت تصادفی از نقاط مختلفه ساختمانه یا از یکسری نقاط خاص؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. از میکسر های مختلف در طول بتن ریزی در کرج نمونه گرفته می شود.
سید محمد حسین ف ... : برداشت و تشکر
0 0
به نام خداوند بخشنده مهربان تشکر میکنم از تیم کاوش مهار و استاد عزیزم اقای ابراهیم نعیمی فر این مقاله به من کمک کرد تا در مورد نحوه آزمایش بتن و انواع آن و چگونگی آن بیشتر و بهتر بدانم و بتوانم از این اطلاعات در حرفه خود استفاده کنم مرسی از شما
ایمان فقیهی : تشکر و پرسش
0 0
با سلام و خسته نباشید و تشکر میکنم از سایت خوبتون میخواستم بدونم اگه خاک یک منطقه یکی و یکنواخت باشد باز هم برای هر قطعه از زمین باید آزمایش انجام داد یا دیگر نیازی نیست
مدیریت : پاسخ
0 0
بله. برای هر ملک بایستی آزمایش خاک بصورت منحصر به فرد انجام شود.
تیناناصربخت : سلام
0 0
سلام . بتن مهمترین عنصر در ساختمان و ساختمان سازی است و پایه ساختمان روی این آزمایشات بنا میشه . سوالی که دارم این هست که اگر نمونه آزمایشگاهی بتن بیش از ۷۲ ساعت بمونه چه اتفاقی می افتد ؟
فریور صرافیون : سلام.با تشکر از مطلب مفیدتون برای مقاوم ...
0 0
نظر شما چیست ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
برای مقاوم سازی سازه بتنی، ابتدا بایستی پارامترهای مقاومتی سازه با استفاده از تست های غیر مخرب و یا در صورت نیاز تست های مخربارزیابی گردد. در ادامه بر اساس مقاومت سازه بتنی، آنالیز مجدد سازه بانجام می گردد. در ادامه چنانچه بر اساس آنالیر مجدد بخش هایی از سازه مشکل داشت، راه هایی از جمله استفاده از frp و یا کاشت آرماتور و یا غلاف فولادی و بتنی به کار گرفته می شوند.
فریور صرافیون : سوال
0 0
سلام. با تشکر از مطالب مفیدتون. سوال:بین روش های مقاوم سازی برای یک سازه بتنی کدام روش مناسب برای اب و هوای مرطوب هست؟! سوال:اگر هنگام نمونه برداری از خاک منطقه متوجه وجود خاک رس در منطقه شد باید چیکار کرد؟! ممنون از مطالب مفیدتون
مدیریت : پاسخ
1 0
برای سازه بتنی فارغ از آب و هوای منطقه هر یک از روش های مقاوم سازی با طراحی مناسب قابل استفاده می باشد. وجود خاک رس در بسیاری از پروژه ها محتمل می باشد. وجود بعضی از انواع خاک رس که خواص تورم پذیری دارند در محل پروژه می تواند آسیب زا باشد. با این وود اگر لایه خاک رس در عمق زیاد قرار گیرد، مشکلی برای سازه ایجاد نمی کند. در صورت وجود خاک رس توجه به نشست های تحکیمی و انجام آزمایش تحکیم ضروری می باشد.
مهدی یوسفی : درخواست مشاوره
0 0
با عرض سلام ممنون از مقاله بسیار مفید ، باتوجه به اهمیت موضوع آزمایش خاک در هر پلاک ، سوالاتی برایم مطرح شده. اول اینکه برای بررسی و تحقیق برای برآورد پروژه پیش از ساخت و مشاوره دادن به کارفرما یا پیمانکار پروژه ای ، آزمایشگاه اطلاعات اولیه‌ای در اختیار مهندس اجرای پروژه قرار میدهد یا خیر ؟ سوال بعدی اینکه آیا آزمایش خاک در هر پلاک اجباری هست یا خیر ؟ درصورتی که جواب خیر می‌باشد ، مشکلات و تبعات بعدی نظیر نشست ساختمان و ریزش گود و ... بعهده چه کسی می‌باشد ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. آزمایشگاه خاک تنها پس از انجام آزمایش، بطور رسمی در خصوص نوع خاک اظهار نظر می کند. اما بنا به تعاملات بین کارفرما و آزمایشگاه، اظهار نظر غیر رسمی در خصوص نوع خاک در اختیار کارفرما قرار می گیرد. بر اساس مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان، تمامی ساختمان ها نیاز به انجام مطالعات ژئوتکنیک دارند.
امیرمحمد محمدی : تشکر و سوال
2 0
سلام و عرض ادب ، بسیار سایت آموزنده و مفیدی دارید تشکر میکنم از زحماتتون،بنده پس از مطالعه مقاله سوالاتی برایم مطرح شد. سوال ۱؟ پس از برداشت نمونه و انتقال نمونه ها به آزمایشگاه و انجام آزمایشات بر روی نمونه، آیا امکان تشخیص درصد ذرات تشکیل دهنده بتن وجود دارد؟ سوال۲؟ گمانه های زده شده در زمین های بین ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ متر مربع، گمانه اول نسبت به گمانه دوم چه مقدار فاصله دارد و اینکه عمق گمانه زنی هر دو یکسان میباشد یا متفاوت است؟ خداقوت و خسته نباشید.
مدیریت : پاسخ
1 0
با سلام. امکان تخمین ذرات بتن بر اساس آزمایشات مرسوم وجود ندارد و از طرف دیگر نیاز به تعیین ذرات عموماً نمی باشد. بیشتر مقاومت فشاری و یا خمشی مورد نیاز است. در خصوص گمانه ها، حداقل فاصله 15 متر بتن دو گمانه مورد نیاز می باشد. عمق گمانه ها متفاوت می باشد. در این خصوص در همین سایت توضیح داده شده است. عمق گمانه اول= عمق گود+30 متر عمق گمانه دوم= عمق گود+عرض زمین
hamid mohammadi : کرگیری
0 0
آیا تعداد نمونه ی کرگیری شده در روز ۷ و ۲۸ از بتن، با هم متفاوت هستند ؟ و اگر در نمونه بعد از ۲۸ روز حالت دو به شکی به وجود بیاید ، که آیا مقاومت لازم را دارد یا نه ، در این صورت راه حل چیست ؟ آیا بعد از ندت خاصی دوباره بر روی نمونه آزمایش صورت میگیرد ؟
مدیریت : nv پاسخ
0 0
خیر. تعداد بسته به شرایط بتن ریزی تعیین می گردد. چنانچه نتایج 28 روزه مناسب نبود، طراحی مجدد و مقاوم سازی در دستور کار قرار می گیرد
حسین خیری : سوال
1 0
با سلام برفرض مثال اگر مقاومت نمونه بتنی بدست امده مطلوب نباشد و راحل های مقاوم سازی جواب گو نباشد باید سازه تخریب شود؟
مدیریت : nv پاسخ
1 0
اگر مقاومت جواب نداد، عموماً مقاوم سازی می تواند استفاده شود. چنانچه مقاوم سازی هزینه بیشتری از تخریب داشته باشد، تخریب در دستور کار قرار می گیرد.
مهدی رسته خاک : سوال
0 0
با سلام مقاله بسیار مفید و آموزنده ای بود آیا هزینه آزمایش خاک و بتن در مناطق مختلف متفاوت می باشند؟!
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. بسته به سختی و سفتی خاک و دسترسی پروژه ممکن است متفاوت باشد.
میلاد نصیری : برداشت از مقال فوق
0 0
با سلام ممنون از مقاله مفید و مختصر فوق مطالب بسیار کامل و جامع بود و سوالی نیست با تشکر
صمیم حیاتی : نظر در مورد کلیات خدمات آزمایشگاه خاک وب ...
1 0
با تشکر از موارد پر اهميت ذکر شده در مقاله . بسیار جامع و مفید بود. فکر کنم فرمودید اندازه ظروف نمونه گیری بتن به سایز کوچکتر یعنی ۱۰×۱۰×۱۰ تغییر پیدا کرده .
مدیریت : پاسخ
0 0
بله. اندازه 10 در 10 در حال حاضر مورد تایید می باشد.
محبوب محمدی : خلاصه
1 0
خلاصه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن بتن در واقع نمونه گیری از هر سقف و ستون در نمونه های مکعبی های ۱۵ در ۱۵ گرفته می شود و پس از ۲۴ ساعت به آزمایشگاه ها منتقل داده شود و در حوضچه های با دما و رطوبت معین نگهداری می شود و این نمونه ها در سن ها ۷ روزه ۲۸ روز شکسته شوده و مقاومت آن را بدست می‌آورند. اگر بتن مقاومت های اولیه را دارا باشد که مشکلی نیس ولی اگر مقاومت رو نداشته باشد باید دوباره نمونه گیری و مغز گیری انحام شود و در صورت لازم از روش های مقاوم سازی FRP یا ژاکت و... انجام می‌شود خاک انجام آزمایش هات رو خاک باعث شناخت جنس خاک دانه بندی پارامتر ها تیپ خاک و‌‌... و شناخت مشکلات مثل روانگرایی معمول با گانه زنی و حفاری گود برداری انجام میون نمونه اا به آزمایشگاه منتقل میشه تا دانه بندی هیدرومتری برش مستقیم و..‌ انجام میشه با تشکر
محمد رجبی : تست خاک
1 0
با سلام . ایا در زمین های بزرگ اتفاق افتاده که مثلا یه قسمت خاک مقاومت لازم رو داشته باشه و یه قسمتی مقاومت نداشته باشه ؟ و باید چه کرد؟
مدیریت : پاسخ
1 0
بله. محتمل می باشد. برداشت خاک نامناسب و پر کردن با مصالح مناسب، یا استفاده از مقاوم سازی خاک و یا استفاده از فونداسیون مناسب (شمع یا ...)
علیرضاآبیار : زمان مناسب کرگیری و نمونه مناسب آزمایش م ...
1 0
آزمونه ها را نباید قبل از 14 روز از بتن سخت شده تهیه (کرگیری) کرد. اما در صورت نیاز به مغزه قبل از 14 روز جدا کردن بتن باید به گونه ای انجام شود که در سطوح برش خورده ، فرسایش ملات نمایان نشود و ذرات دانه درشت نمایان به صورت محکم در ملات جای گرفته باشند.
سجاد حاجی محمدی : آزمایش خاک
2 0
سلام خدا قوت تشکر از مقاله خوب و مفیدتون آیا راه مطمئنی برای مشخص شدن تیپ خاک بدون حفر گمانه هستش ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. به مقالات مراجعه نمایید
محمد نوید عباس ... : آزمایش بتن
0 0
باسلام وعرض خسته نباشید ضمن تشکر از مقاله خوب و مفیدتون چرا نمونه های مکعبی در آزمایش بتن باید ابعاد ۱۵سانتی داشته باشد ودلیل اینکه بتن۲۸روزه معیار مقاومت را تعیین می‌کند در چیست؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. بر اساس آیین نامه نمونه استوانه ای 15 در 30 سانتیمتر بتن معیار می باشد. استفاده ار نمونه های 15 در 15 مکعبی بتن و ... صرفاً به جهت سهولت در نمونه برداری از بتن می باشد.
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. بر اساس آیین نامه نمونه استوانه ای 15 در 30 سانتیمتر بتن معیار می باشد. استفاده ار نمونه های 15 در 15 مکعبی بتن و ... صرفاً به جهت سهولت در نمونه برداری از بتن می باشد.
امید اتابکی : با سلام خیلی ممنونم از توضیحات خوب و کام ...
0 0
نظر شما چیست ؟
زهرا پژومان : خدمات آزمایشگاه خاک وبتن
7 1
خدمات آزمایشگاهی خاک وبتن براساس مباحث مقررات ملی ساختمان تعیین می شود.خدمات بتن:شامل نمونه گیری از بتن ریزی انجام شده درساختمان می باشد که در مورد بتن هرسقف یا ستون باید انجام شود این نمونه گیری ها شامل نمونه های مکعبی 15 در 15 سانتیمتر می باشدکه باید درلحظه بتن ریزی از قسمت های مختلف پروژه برداشته شود.نمونه ها پس از 24 ساعت به آزمایشگاه بتن منتقل میشودودرحوضچه های مخصوص نگهداری میشوندودرسن های 7 و28 روزه شکسته میشوند.سپس مقاومت مشخصه آنها با مقاومت مشخصه مورد استفاده در طراحی مقایسه میگردد.مبنای بررسی نمونه بتنی استوانه ای میباشد.راه حل های (برطرف کردن کافی نبودن مقاومت نمونه بتنی)به شرح زیراست:*آنالیزمجدد ساختمان براساس مقاومت بتن بدست آمده*مغزه گیری ازبتن قسمت های مشکوک ساختمان وانجام آزمایش بر روی مغزه ها*مقاوم سازی ساختمان با روشهایی مانندFRP،ژاکت فلزی،ژاکت بتنی و... خدمات خاک:برای به دست آوردن اطلاعاتی درمورد جنس خاک،دانه بندی آن،تعیین تیپ آن ونیزشناخت مشکلات احتمالی خاک مانند روانگرایی،تحکیم،قنات ها،حفرات و...باید آزمایشاتی روی خاک انجام گیرد.برای شناخت خاک ازحفاری گمانه دستی وچاهک ماشینی استفاده میشود.تعداد گمانه ها وچاهک های دستی از مبحث 7 مقررات ملی تعیین میشود.مثلا درساختمان باسطح اشغال کمتر از 300متر مربع یک گمانه،باسطح اشغال بین 300 تا 1000 متر مربع دوگمانه وبا سطح اشغال بیشتر برای هر 1000 متر مربع یک گمانه اضافه شود.حین حفاری خاک باید نمونه های برداشته شده را به آزمایشگاه خاک منتقل کردتا آزمایشهای دانه بندی،هیدرومتری،برش مستقیم و...روی نمونه ها انجام شود.برای تعیین تیپ خاک براساس آیین نامه 2800 ازآزمایش داون هول استفاده میگردد. در آزمایش داون هول باتعیین سرعت موج برشی درخاک،خاک منطقه دریکی از تیپهای ااا،اا،ا،Vا طبقه بندی میشود.بیشترین مقدارسرعت موج برشی در زمین های تیپ 1 بوده که محکم تر وسخت تر است.
علیرضا خالصه حس ... : داون هول
1 0
با سلام و درود.مقاله مفیدی بود.عمق حفاری در آزمایش داون هول باید چه مقدار باشه؟ یه سوال دیگه هم دارم:اگه آزمایش داون هول نزدیک جاده باشه،به علت عبور اتوموبیل ها،مشکلی ایجاد نمیشه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. ارزیابی متوسط سرعت موج برشی تا عمق سی متر زیر تراز فونداسیون ضروری می باشد. لذا حفر گمانه تا عمق سی متر زیر تراز فونداسیون مورد نیاز می باشد. در خصوص مورد دوم، نویز حاصل از تردد ماشین بر نتایج اثر منفی دارد و ممکن است نتایج تحت تاثیر قرار گیرد. در این موارد در لحظه انجام آزمایش دانهول بایستی ملاحظاتی در نظر گرفته شود.
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. ارزیابی متوسط سرعت موج برشی تا عمق سی متر زیر تراز فونداسیون ضروری می باشد. لذا حفر گمانه تا عمق سی متر زیر تراز فونداسیون مورد نیاز می باشد. در خصوص مورد دوم، نویز حاصل از تردد ماشین بر نتایج اثر منفی دارد و ممکن است نتایج تحت تاثیر قرار گیرد. در این موارد در لحظه انجام آزمایش دانهول بایستی ملاحظاتی در نظر گرفته شود.
پارمیسا رستگاری ... : ازمایش خاک
0 0
با سلام ، درباره ازمایش دانهول: زمانی که سطح بین لایه ها نامنظم باشد و یا لایه های عمیق تر نرم تر از لایه های بالایی باشند انجام این تست با خطا روبه رو است اما راهکاری برای‌کاهش خطا وجود دارد ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. بایستی در تحلیل ها ملاحظات لازم صورت پذیرد
حسن میرزائی : پرسش
1 0
با سلام و خسته نباشید مقاوم سازی ساختمان با روش FRP چطور انجام می شود؟ ممنون از مقاله مفید و آموزندتون
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. به بخش مقالات مراجعه کنید
محمد حبیب‌نژاد : پرسش
1 0
عرض سلام و ادب و احترام، با تشکر از مقاله مفیدتون ۱)نمونه ها در حوضچه های مخصوص معمولا در چه دمایی نگهداری میشود؟ در مقاوم سازی ساختمان با روش FRP قسمت زیادی از ظرفیت باربری مصالح FRP به عهده‌ی  الیاف آن می باشد ۲) این الیاف داری مقاومت گسیختگی و مدول الاستیسیته بالایی باید داشته باشند؟ ۳) چرا الیاف آن از لحاظ مغناطیسی و الکتریکی خنثی بوده و عایق محسوب می شود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. 1. طبق متن مقاله در دمای 18 الی 22 نمونه های بتنی تا قبل از شکست نگهداری می شوند. 2. بسیار بالا 3. در متن مقاله توضیح داده شده است
شقایق قره داغی : مقاله
1 0
سلام وقت بخیر مقاله عالی و مفیدی بود فقط یک چیزی اگه تو نمونه برداری بتن شکاف های ریزی به وجود بیاد در جواب ازمایش ایجاد خطا نمیکنه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً اگر کرگیری از بتن با دقت کافی و توسط تکنسین با مهارت لازم انجام گردد، ترک و یا موارد مشابه بوجود نخواهد آمد
مهدی روستافر : عرض سلام و خسته نباشید
0 0
میخواسم بدونم ب چ دلیل مقاومت نمونه های بتنی مکعبی باید به نمونه های بتنی استوانه ای تبدیل شود ؟؟؟ و اگر تیپ نوع خاک ما از نوع lll باشد برای ساختمان سازی مناسب میباشد یا خیر ؟؟؟
مدیریت : پاسخ
0 0
زیرا مبنای طراحی سازه مقاومت استوانه ای استاندارد می باشد. تیپ III به نسبت تیپ II ضعیف تر است. با این وجود برای هر نوع تیپ خاک طراحی منحصر به فرد شرایط خاک می باشد.
حسین محبی راد : آزمایش بتن
0 0
با سلام و عرض خسته نباشید ممنونم از مقاله خوبتون سوالی نیست🙏
فاطمه یارمحمدی : .ازمایشگاه خاک وبتن
0 1
عرض سلام و خسته نباشید ممنون از مقاله کامل و مفیدتون
ایمان هنری : کلیه خدمات
0 0
بسیار مقاله خوبی بود ممنون از شما
محمدرضا جبلی : ...
0 0
با سلام و احترام مقاله مفید و کاملی بود . ممنون از تیم کاوش مهار
شایان خلعت بری : تیپ خاک
0 0
بسیار اموزنده و مفید به غیر از ازمایش دان هول ازمایش دیگری هم برای‌ مسخص کردن تیپ خاک هست ؟
مدیریت : پاسخ
1 0
معیار آیین نامه 2800 تعیین سرعت موج برشی می باشد و مرسوم ترین راه برای تعیین سرعت موج برشی و تیپ خاک انجام تست دانهول می باشد
خشایار صفری : بسیار آموزنده و مفید
0 0
نظر شما چیست ؟
امیرحسین عقاب ن ... : ….
0 0
سلام خسته نباشید مقالاتی که میزارید بسیار مفید و کار آمده ممنون از تیم شما
امیرحسین انامی ... : تیپ خاک
0 0
باسلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار استاد نعیمی فر آیا تفاون بسیاری بین تیپ 2 و تیپ 3 خاک وجود دارد؟ممنونم از وقتی که می گذارید
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. پس از انجام آزمایش خاک در کرج، تیپ خاک بر اساس آزمایش دانهول مشخص می گردد عموماً خاک کرج از نوع 2 و یا 3 می باشد. در صورتی که نتایج آزمایش بیانگر خاک از نوع 2 باشد، اسکلت سازه در حدود 20 درصد نسبت به حالت نوع 3 اقتصادی تر می باشد.
خشایار صفری : مطالعه
0 0
بسیار کاربردی و آموزنده با سپاس
امیرحسین احمدی : آزمایشگاه خاک و بتن
0 0
با عرض سلام خدمت استاد و تیم کاوش مهار.پرسش بنده در باره ی نمونه گیری بود که در مقاله گفته شده هر سقف و ستون میخواستم بدونم که هر ستون جداگانه نیاز هست یا فقط یک ستون یه طور نمونه از یک سقف که معمولا از هر تراک یک نمونه برای بتن ریزی هر المان انجام میشود.
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. نمونه گیری از میکسر انجام می گردد و به ازای هز 30 متر مکعب و یا هر 50 متر طول ستون و یا هر 150 متر مربع سطح دال و دیوار و یا هر 100 متر طول کلاف و دیوار یک سری 5 تایی نمونه گرقته می شود
مرتضی ابراهیم ز ... : آزمایش بتن
0 0
سلام و عرض ارادت آقای دکتر و تشکر بابت مقالات کاربردی و آموزنده سوال اینکه هر مرحله بتن ریزی نیاز به آزمایش مجزا دارد؟ و اگر یکی از مراحل به هر دلیلی آزمایش انجام نگیردتکلیف چیست و آیا مراحلی که بتن ریزی مختصر دارد هم آزمایش انجام میگیرد ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. هر مرحله و هر نوبت بتن ریزی حداقل یک نمونه (شامل 5 آزمونه) نیاز دارد. چنانچه مرحله ای انجام نشود، بایستی با استفاده از کرگیری وجود دارد. بر اساس آیین نامه آبا چنانچه حجم بتن کمتر از 30 متر مکعب باشد و سوابق مناسب از مقاومت مراحل قبل و یا سوابط مناسب از طرح اختلاط مراحل قبل و یا تاییده مشخصی برای بتن وجود داشته باشد، به تشخیص دستگاه نظارت پروژه می توان از نمونه گیری صرف نظر نمود.
محمود شریفی : نمونه گیری بتن
0 0
با عرض سلام دستور المللی موجود نیست که از چند میکسر بتن می توانیم چند نمونه بگیریم ؟ باتشکر
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. بر اساس ضوابط آیین نامه آبا جلد دوم و مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان تعداد نمونه بر اساس حجم و متراژ بتن ریزی قابل تعیین است.
علی قربانی : تیپ خاک
0 0
با عرزش خسته خدمت استاد عزیز میخاستم بدونم در زمین هایی ک خاک آن ها از نوع تیپ سه میباشد اجازه ساخت تا چه حد داده میشود و ایا فرقی با تیپ های دیگر میکند
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. به شرط انجام محاسبات لازم، محدودیتی در اجازه ساخت در ساختمان های متعارف در تیپ 3 وجود ندارد.
امیرمحمدبرجی : آزمایشگاه خاک
0 0
خدمات بتن شامل نمونه گیری بتن است که در ساختمان انجام میشود نمونه گیری ها در ابعاد 15*15سانتی متر انجام میشود که بعد از 24 ساعت به آزمایشگاه منتقل میشود این نمونه ها در حوضچه نگهداری میشود و طی 7 الی 28 روز حوضچه ها شکسته میشود ومقاومت آنها مشخص میشود.
نسیم حقی داروند ... : خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن
0 0
نمونه گیری از بتن ریزی انجام شده در هر سقف یا ستون ساختمان میباشد.نمونه های بتنی اخذ شده پس از ۲۴ ساعت به آزمایشگاه بتن منتقل میشود که براساس مقررات ملی ساختمان بعد از ۷ و ۲۸ روز شکسته و مقاومت آنها مشخص میشود. در صورتیکه مقاومت نمونه های بتنی کافی نباشد ۲ راه وجود دارد:۱.آنالیز مجدد ساختمان۲.مغزه گیری از بتن و مقاوم سازی ساختمان با روش هایی مانند:ژاکت بتنی و ژاکت فلزی و... انجام آزامایش روی خاک باعث شناخت جنس خاک دانه بندی تیپ زمین و شناخت مشکلاتی مانند روانگرایی قنات حفرات و... میشود که برای شناخت خاک از گمانه های دستی و چاهک های ماشینی استفاده میشود. برای تعیین تیپ خاک از آزمایش داون هول استفاده میشود که طبق آن سرعت موج برشی در خاک تعیین میشود.
آنیتا اشرفی : نظر راجب مقالات خوانده شده
0 0
طبق مقالات خوانده شده برای ساخت ساختمان نیاز به انجام یک سری آزمایش هست که به این صورت میباشد باید حتما خاک اون منطقه مورد برسی و آزمایش قرار بگید و همچنین بتن نورد استفاده در ساختمان مقاومتش چک شود .درهنگام طراحی ساز باید مقاومت بتن مشخص شود و مقاومت بتن مورد استفاده باید با مقاومت مشخص شده یکی باشد که کارفرما یک قرارداد باید با کارخانه بتن ببندد و یک قرارداد با آزمایشگاه بتن. یک سری ساختمان ها نیاز به این قرارداد ها ندارند مثل ساختمان هایی که متراژشان کمتر از ۵۰۰ متر است و یا پروژه ای که حجم بتن مصرفی آن کمتر از ۳۰ متر مکعب است. خاک منطقه نیز باید مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد که ب. اساس مبحث ۷ این کار انجام می‌شود که باید دانه بندی و هیدرومتری و برش مستقیم و ۳ محوری روی نمونه ها انجام شود. وآزمایش بتن نیز باید انجام بشه که نمونه بتنی باید تا جایی کوتاه بشه که میلگرد وجود نداشته باشد چون وجود میلگرد یا آرماتور در طول و عرض سبب خطا در جواب آزمایش می‌شود .وقتی نمونه رو برمیداریم نباید شکستگی در سر و ته نمونه ایجاد بشود در غیر این صورت باید از کلاهک استفاده کرد.نمونه هایی که بر می‌دارند در ابعاد ۱۵ در ۱۵ هستند که بعد ۲۴ ساعت به آزمایشگاه منتقل می‌شوند که در حوضچه هایی با دما و رطوبت مناسب نگهداری می‌شوند . معیار مقاومت هم بتن ۲۸ روزه است. و در آخر روش پایداری سازه رو داریم که نیلینگ یا میخ کوبی هست که بعد از گود برداری در حدود ۱ تا ۲ متر بتن شاتکریت می‌کنند به ضخامت ۱۰ سانت و میل ها را در چاه ها قرار می‌دهند که قطر میله ها ۲۸ تا ۴۰ سانت است و در ادامه دوغاب سیمان تزریق می‌کنند و هدنیل را نصب می‌کنند که هد نیل ها صفحه های ۳۰ در ۳۰ هستند که وظيفه شان پخش شدن نیروی نیل روی سطح شاتکریت است. یک سری معایب دارد این کار که _محدودیت دارد در صورت وجود تاسیسات _تجاوز به حریم همسایه را به دنبال دارد _تغییر شکل زیاد در سازه و مزایای آن _هزینه آن کم است _هنگام زلزله انعطاف پذیر است _سطح اشغال کمتری در پایان گودبرداری دار. با تشکر از لطف و زحمات شما بابت مقاله های مفیدی که در اختیار ما قرار دادید.
علیرضاآبیار : سوال
0 0
آزمایشات رایج بتن کدامند؟
مدیریت : پاسخ
0 0
عموماً آزمایش اسلامپ و آزمایش مقاومت فشاری بتن از رایج ترین آزمایشات بتن هستند که توسط آزمایشگاه خاک و بتن در کرج انجام می شوند.
میلادنصیری : .
0 0
با سلام و خسته نباشید ممنون بابت مطالب مفید فقط ی سوال دمای استاندارد برای نگه داری نمونه ها در حوضچه ها در ازمایشگاه چند درجه میباشید؟
مدیریت : پاسخ
0 0
مطابق استاندارد 2-1608، عمل آوری نمونه پس از خارج کردن آزمونه از قالب تا قبل از لحظه آزمون، در دمای 18 الی 22 درجه سلیسیوس در حوضچه آب ضروری می باشد.
مدیریت : پاسخ
0 0
مطابق استاندارد 2-1608، عمل آوری نمونه پس از خارج کردن آزمونه از قالب تا قبل از لحظه آزمون، در دمای 18 الی 22 درجه سلیسیوس در حوضچه آب ضروری می باشد.
سینا نادری : سینا نادری
0 0
با سلام و عرض خسته نباشید ایا این امکان وجود داره فقط یک قسمت ازبتن مثلا قسمتی که ازمایش میشه مشکل داشته باشه و جاهای دیگه بتن اوکی باشن و اگر قسمتی از خاک برای ساخت تراکم بالا مشکلی نداشته باشه ولی قسمتیش مشکل داشته باشه چطوری مقاوم میکننش؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً بتن های به کار گرفته شده در کرج از نوع بتن آماده می باشد. لذا عموماً بتن یکنواخت است. از طرف دیگر نمونه گیری از میکسر های مختلف و با تواتر مشخص انجام می گردد. اگر بخشی از خاک دارای مقاومت کافی نباشد، با در نظر گرفتن چگونگی توزیع تنش، آن بخش به صورت مجزا در صورت نیاز تحکیم و یا اصلاح می گردد. بررسی نوع خاک بایستی توسط آزمایشگاه خاک و بتن ذیصلاح انجام گردد.
مهدیه نظری : .
0 0
با سلام مشخصه ی بتن به چه صورت است؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. مقاومت مشخصه بتن بر اساس طراحی و نوع سازه تعیین می گردد.
مهدیه نظری : .
0 0
با توجه به مقاله ی فوق می توان نتیجه گرفت که خدمات بتن و خاکی و ژئوتکنیکی اکثر ساختمان ها طبق مقررات ملی انجام می شه و در خصوص خدمات بتن می توان گفت پس از دوره ی ۲۸ روزه ی معیار مقاومت می شود بتن ساختمان را مقاوم سازی کرد و در خصوص خدمات خاکی حین گودبرداری ساختمان می توان گمانه هایی به خاک اضافه کرد. با سپاس از مقاله ی خوبتون
ارشیا کیماسی : خدمات آزمایشگاهی بتن و خاک
0 0
تشکر از مقاله خوب شما...در ادامه آیا نمونه برداری و آزمایش در تیپ و عیار های مختلف ، متفاوت است ؟!
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً بر اساس ضوابط آیین نامه آبا و مبحث 9 مقررات ملی ساختمان نمونه گیری به ازای هر 30 متر مکعب بتن، 50 متر طول ستون و یا کنسول، 100 متر طول تیر و یا 150 متر مربع سطح نمونه گیری توسط آزمایشگاه خاک و بتن در کرج انجام می گردد. لذا عموماً با این تواتر تغییرات بتن از نظر تغییر در عیار و ... در نظر گرفته می شود
محدثه اعلامی : کلیات خدمات ازمایشگاهی
0 0
سلام و خسته نباشید نمونه گیری در اعماق متفاوت گمانه‌ها به چند صورت انجام میشه؟ و سوال دوم در خاک‌ های دانه ای سیمانته شده میشه نمونه نمونه باز سازی شده ساخت؟ چرا؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. نمونه گیری عموماً توسط کربارل و یا نمونه گیر اس پی تی انجام میشود. جزئیات بیشتر در خصوص کربارل با سرچ در گوگل قابل دسترس است. در خاک های سیمانته نمونه بازسازی شده نمی تواند نماینده مناسبی برای رفتار خاک باشد. لذا استفاده از نمونه دست نخورده توصیه می گردد.
mahdieh mahloji ... : بتن و خاک
0 0
نمونه ء پلاک ها عموما در نقاط مشخصی صورت می گیره یا اتفاقی انجام میشه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سوال واضح نیست
ایلیا عزتی : خدمات خاک
0 0
در آزمایش داون هول چه چیزی باعث تفاوت خاک در تیپ یک تا سه می شود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
خروجی آزمایش دانهول در خاک، سرعت موج برشی در خاک می باشد. هر چه خاک متراکم تر باشد، سرعت موج برشی در خاک بیشتر می باشد. تحلیل سرعت موج برشی و ارزیابی تیپ خاک توسط آزمایشگاه خاک در کرج صورت می پذیرد.
فاطمه دهقاندار ... : .
0 0
سلام وقتتون بخیر گمانه ها در کدام قسمت ساختمانهای با سطح اشتغال ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ متر حفاری میشوند؟ و اینکه این ازمایش برای ساختمان های دارای طبقات منفی ام امکان پذیره؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. بعد از تعیین تعداد گمانه ها با توجه به سطح اشغال، جانمایی گمانه ها عموماً با فاصله 15 الی 35 متر زیر سطح اشغال ساختمان تعیین می گردد برای ساختمان های دارای طبقات منفی، عمق گودبرداری به عمق گمانه اضافه می شود.
هیوا ارمندئ : آموزه جدید
0 0
خیلی عالی بود کاملا سوال هایی که در درس زمین داشتم بر طرف شد ولی کلی مطالب جدید یاد گرفتم مثل دانه ها تیپ خاک گمانه متراژ ها فقط ۱۵ به ۳۰ رو متوجه نشدم ... و بتن ها که مقاومت وجنس شون در ۷ ..۲۸روز هستش که شکستگی ان در ۷ روز مشخص میشه و نمونه کار ۲۸ روز است که متوجه میشیم وابعا ابعاد. مکعبی ۱۵ در ۱۵ کاملا ........ چیز های جدیدی متوجه شدم
ساغر عسكري : پرسش
1 0
با تشكر مقاله كه ارائه دادين به شدت مفيد و با ارزش هستند اما در مورد چند نكته جزئي براي من سوال پيش امد : ١- ايا به سقف و ستون از فنداسيون هم نمونه اخذ ميشود ؟ ٢- ايا مقاومت مشخصه با افزايش و كاهش تعداد طبقات يك ساختمان تغيير ميكند ؟ ٣-نحوي تبديل نمونه هاي بتني مكعبي ١٥.١٥ به نمونه هاي استوانه اي چيست ايا در اين حين به ان تنشي وارد نميشود ؟ ٤- هر گمانه چند متر مكعب خاك است و در عمقي قرار ميگيرد؟!و فواصل بين گمانه هايي كه براي يك ساختمان ١٠٠٠m2تعيين ميشود چقدر است ؟!! ايا اگر ساختمان گود برداري داشته باشد گمانه هم فواصلش تغيير ميكند ؟!!!
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. ممنون از توجه شما 1. تمامی مراحل بتن ریزی سازه ای درساختمان نیاز به کنترل و تست دارد مگر اینکه حجم بتن کم باشد و اسناد مثبت راجع به کیفیت بتن وجود داشته باشد که در این صورت طبق نظر ناظر عمل می شود. 2. مقاومت مشخصه بر اساس تحلیل سازه و توسط طراح تعیین می گردد. لذا در صورت تعداد بیشتر طبقات، برای دستیابی به ابعاد کمتر مقاطع، بالا بردن مقاومت مشخصه قابل انتظار است. 3. تبدیل مقاومت صرفاً بر اساس روابط ریاضی انجام می گردد. برای تبدیل مقاومت مکعبی به استوانه ای بایستی 5 مگاپاسکال از مقدار مقاومت کم نمود. البته جزئیات بیشتر دز آیین نامه آبا موجود می باشد. 4. عمق و فواصل گمانه ها بصورت مفصل در مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ارائه شده است.
زهرا پژومان : کلیات خدمات آزمایشگاهی
1 0
با سلام و خسته نباشید ممنون بابت مقاله مفیدتون،سوالی که دارم اینه که اگر خاک منطقه ای مشخص باشه آیا باز هم نیاز به آزمایش هست یا خیر ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. تغییر در پروفیل خاک در فواصل نزدیک به هم محتمل می باشد. از طرف دیگر در صورت رخداد حادثه در پروژه (ناشی از مشکلات ژئوتکنیکی)، استناد به نتایج آزمایش خاک در منطقه و یا ملک مجاور امکان پذیر نیست.
محمد نوید عباس ... : آزمایش داون هول
0 0
یا سلام و سپاس بابت مقاله مفیدتون در آزمایش داون هول با توجه به نتایج هر چه زمین محکم‌تر و سخت تر باشد سرعت موج برشی بیشتر می شود دلیل آن در چیست ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در اجسام متراکم، انتقال موج سریع تر انجام می شود. هر چه خاک محکمتر و سخت تر باشد، متراکم تر بوده و لذا سرعت موج در آن بیشتر است.
امیرحسین دانشمن ... : خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن
1 0
در مقاله گفتید که خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن بر اساس مقررات ملی ساختمان در اکثر ساختمان ها طبق قانون باید انجام شود اما این را هم گفتید که ساختمان های محدودی از خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن مستثنی هستند. سوال:چه ساختمان هایی از خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن مستثنی هستند یا به عبارت دیگر این ساختمان ها چه ویژگی هایی دارند که از خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن مستثنی میشوند؟
مدیریت : پاسخ
1 0
در متن مقاله در این خصوص مفصل توضیح داده شده است
امیرحسین دانشمن ... : نمونه گیری از بتن
1 0
منظور از نمونه گیری از بتن ریزی انجام شده چیست؟
مدیریت : پاسخ
2 0
به متن مقاله مراجعه شود!
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1402

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1402

با توجه به تغییرات قیمت ها، جهت دریافت قیمت روز خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج با شماره تماس ...
دوام بتن در کرج | بتن آماده در کرج

دوام بتن در کرج | بتن آماده در کرج

 1. مقدمه بتن ترکیبی از اجزای اجباری شامل: سیمان، سنگدانه (شن و ماسه) و آب می باشد که با توجه ...
کرگیری بتن در کرج - مطالب تکمیلی

کرگیری بتن در کرج - مطالب تکمیلی

توصیه می شود پیش از مطالعه این مقاله، مقاله کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن مطالعه شود. ...
کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن

کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن

  1. مقدمه: منظور از کرگیری بتن و یا مغزه گیری بتن، برش بخشی از بتن به شکل استوانه ای از در ...
نوع و تیپ خاک کرج

نوع و تیپ خاک کرج

  فایل نقشه با کیفیت بالا فایل جداول نتایج آزمایشات خاک در پروژه های مشخص شده روی نقشه تاریخ ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1401

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1401

 شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1402 در کرج  در همین سایت به روز رسانی شده ...
بررسی تغییرات مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1400 نسبت به 1392

بررسی تغییرات مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1400 نسبت به 1392

فهرست مطالب: 1. مقدمه 2. تغییرات در بخش مطالعات شناسایی ژئوتکنیک (فصل دوم مبحث هفتم) 3. تغییرات د ...
خدمات آزمایشگاه بتن در کرج البرز بر اساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

خدمات آزمایشگاه بتن در کرج البرز بر اساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

توصیه می شود مقاله کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن نیز مطالعه شود. 1. مقدمه در هنگام طراحی سازه ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1400 در کرج

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1400 در کرج

   شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1401 در کرج  در همین سایت به روز ر ...
مراحل و مدت زمان انجام مطالعات ژئوتکنیک در کرج

مراحل و مدت زمان انجام مطالعات ژئوتکنیک در کرج

مراحل و مدت زمان ثبت خدمات آزمایشگاه خاک و انجام مطالعات ژئوتکنیک در شهر کرج و استان البرز به منظور ...
ارزیابی تیپ خاک بدون حفر گمانه - معرفی روش MASW

ارزیابی تیپ خاک بدون حفر گمانه - معرفی روش MASW

ارزیابی تیپ خاک (I، II، III، IV) بدون حفر گمانه؛ معرفی روش MASW: به منظور تعیین تیپ خاک مطابق با اس ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک در کرج سال 1399

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک در کرج سال 1399

فهرست مطالب: 1. ضرورت انجام مطالعات ژئوتکنیک (با رویکرد پروژه های واقع در استان البرز و شهر کرج) 2 ...
کلیات نشست و ظرفیت باربری خاک

کلیات نشست و ظرفیت باربری خاک

عنوان: معیار نشست و ظرفیت باربری در طراحی فونداسیون سازه کلمات کلیدی: نشست، خاک، کرج، آزمایش سطح م ...
کلیات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن در کرج

کلیات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن در کرج

خدمات آزمایشگاهی بتن و خاک خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن مساله ای است که بر اساس مقررات ملی ساختمان بر ...