دوام بتن در کرج | بتن آماده در کرج

10 / 10
از 5 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 18 بهمن 1401 در ساعت 31 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 53 )

 1. مقدمه

بتن ترکیبی از اجزای اجباری شامل: سیمان، سنگدانه (شن و ماسه) و آب می باشد که با توجه به مقاومت مشخصه و دوام مشخصه طرح با نسبت مناسب مخلوط می شوند. ترکیب سیمان و آب به عنوان خمیر سیمان و یا ماتریس سیمان نامیده می شود. ماتریس سیمان در برگیرنده سنگدانه های موجود در بتن می باشد.

بتن آماده در کرج

 

اجزای اختیاری شامل: میلگرد، عناصر تسلیح، افزودنی ها و پوزلان ها نیز می تواند با توجه به الزامات طراحی و با هدف بهبود خواص بتن به این ترکیب اضافه شود. با اضافه شدن میلگرد و یا عناصر تسلیح به بتن، بتن مسلح ایجاد می گردد.

بتن مسلح در کرج

به عبارت دیگر بتن مسلح را می توان شامل سه جزء: 1. خمیر سیمان، 2. سنگدانه (شن و ماسه) و 3. میلگرد (یا عناصر تسلیح) دانست. هر یک از عوامل آسیب زا برای بتن مسلح به یکی از سه جزء ذکر شده حمله کرده و در نهایت باعث آسیب به ساختار کلی بتن مسلح در کرج می گردد. در ادامه عوامل آسیب زا برای بتن مسلح به تفکیک هر یک از سه جزء ذکر شده بررسی می شود و راهکارهای مقابله با هریک از عوامل به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد. در شکل زیر خلاصه ای از عوامل آسیب زا که موجب کاهش دوام بتن مسلح در کرج می شود به صورت شماتیک نشان داده شده است.

عوامل موثر بر دوام بتن

همانطور که در شکل فوق قابل مشاهده است، عوامل کاهش دهنده دوام بتن به دو شاخه کلی: 1. عوامل بیرونی و 2. عوامل درونی تفکیک می شود. عمده عوامل کاهش دوام در گروه عوامل بیرونی قرار می گیرند و تنها یک مورد از عوامل کاهش دوام که مربوط به بخش شن و ماسه (سنگدانه) موجود در بتن می گردد به عوامل داخلی مرتبط است. در ادامه هر یک از عوامل کاهش دهنده دوام بتن مورد بررسی قرار می گیرد.

دوام بتن آماده در کرج

2. خوردگی ناشی از کربناته شدن بتن (ناحیه مورد هدف: میلگرد)

1-2: عامل آسیب: بتن یک محیط به شدت قلیایی می باشد. بواسطه قلیایی بودن بتن، یک لایه محافظ اطراف میلگرد ایجاد می گردد. این لایه که "پسیو لایر" نامیده می شود نقش جدی در محافظت از میلگرد در برابر زنگ زدن در داخل بتن مسلح ایفا می کند. در مجاورت هوا و یا آب باران نفوذی در بتن، CO2 موجود در هوا با Ca(OH)2 موجود در بتن ترکیب شده و با ایجاد CaCO3 موجب کاهش شدت قلیایی محیط بتن و آسیب به پسیو لایر (لایه محافظ میلگرد از زنگ زدگی) می گردد.

2-2: شرح آسیب: پس از ضعف پسیو لایر بواسطه کاهش شدت قلیایی محیط بتن، آب و اکسیژن نفوذی به بتن موجب زنگ زدگی میلگرد می شود. زنگ زدگی میلگرد، افزایش حجم آن را به دنبال خواهد داشت که موجب فشار به بتن، طبله کردن بتن و در نهایت ترک خوردن و خورد شدن بتن می گردد.

کربناته شدن بتن آماده در کرج

3-2: محل های محتمل: در کرج احتمال آسیب به بتن بواسطه کربناته شدن در مناطق پر تردد شهری، پارکینگ های بسته، زیرگذرها و تونل ها بیشتر می باشد. با این وجود در هر نقطه از بتن که احتمال مواجهه با CO2 وجود دارد، ملاحظات مربوط به دوام مشخصه بایستی در نظر گرفته شود.

4-2: پیشگیری: برای جلوگیری از این نوع آسیب، کنترل پوشش روی میلگرد، حداقل رده بتن، حداکثر نسبت آب به مواد سیمانی و حداقل مقدار سیمان مطابق ضوابط آیین نامه بتن ایران (ضابطه 2-120) ضروری می باشد. بر اساس جداول ارائه شده در آیین نامه، چنانچه حداقل پوشش روی میگرد برابر 35 میلیمتر، رده بتن حداقل برابر 35، نسبت آب به سیمان حداقل برابر 0/45 و مقدار مواد سیمانی حداقل برابر 350 کیلوگرم بر متر مکعب در نظر گرفته شود، ضوابط مخلوط بتن برای مقابله با شرایط محیطی ناشی از کربناته شدن برای تمام درجات خورندگی ناشی از کربناته شدن تامین می گردد. لازم به ذکر است برای پروژه های ساختمانی واقع در کرج، رده بتن حداقل برابر 35 الزامی می باشد و ملاحظات مربوط به نسبت آب به سیمان و مقدار مواد سیمانی برای رسیدن به رده 35 (در صورت استفاده از بتن آماده در کرج) عموماً تامین کننده الزامات مربوط به این نوع حمله برای تمام درجات خورندگی می باشد. چنانچه رده بتن به 30 و یا 25 کاهش یابد، می توان با افزایش ضخامت پوشش روی میلگرد به 40 و 45 میلیمتر، الزامات لازم در خصوص دوام بتن را برای تمام درجات خورندگی ناشی از کربناته شدن تامین نمود.

3. خوردگی ناشی از یون های کلرید (ناحیه مورد هدف: میلگرد)

1-3: عامل آسیب: بتن یک محیط به شدت قلیایی می باشد. بواسطه قلیایی بودن بتن، یک لایه محافظ اطراف میلگرد ایجاد می گردد. این لایه که "پسیو لایر" نامیده می شود نقش جدی در محافظت از میلگرد در برابر زنگ زدن در داخل بتن مسلح ایفا می کند. با نفوذ یون کلر (-Cl- عموماً بواسطه آب و یا مجاورت با نمک های یخ زدا)، شدت قلیایی محیط بتن کاهش یافته و پسیو لایر (لایه محافظ میلگرد از زنگ زدگی) آسیب می بیند.

2-3: شرح آسیب: پس از ضعف پسیو لایر بواسطه کاهش شدت قلیایی محیط بتن، آب و اکسیژن نفوذی به بتن موجب زنگ زدگی میلگرد می شود. زنگ زدگی میلگرد، افزایش حجم آن را به دنبال خواهد داشت که موجب فشار به بتن، طبله کردن بتن و در نهایت ترک خوردن و خورد شدن بتن می گردد.

اثر یون کلراید بر دوام بتن آماده در کرج

3-3: محل های محتمل: خوردگی ناشی از یون های کلرید در نواحی ساحلی اهمیت بیشتری دارد. با این وجود در کرج، بتن مسلح استخرهای شنا، مخازن آب حاوی کلر، بخش هایی از ساختمان که در معرض تماس با خاک مهاجم قرار دارند، روسازی محوطه ها، دال ها و پارکینگ های طبقاتی، در معرض خوردگی ناشی از یون های کلرید می باشند. لازم به ذکر است که استفاده از دی کلرید کلسیم (که در برخی از ضد یخ های متعارف وجود دارد) و یا استفاده از نمک پاشی در فرآیند یخ زدایی از جمله مواردی می باشد که غلظت یون کلرید را در مجاورت بتن افزایش می دهد.

4-3: پیشگیری: به منظور ایجاد مقاومت کافی در بتن مسلح جهت مقابله با یون کلرید، ضوابطی در آیین نامه بتن ایران (ضابطه 2-120) ارائه شده است. در این آیین نامه مواردی همچون محدودیت در نوع سیمان مصرفی، حداقل مقدار مواد سیمانی در بتن، حداکثر نسبت آب به سیمان، حداقل رده بتن و ضخامت پوشش بتن روی میلگردها به عنوان عوامل دارای اهمیت در پیشگیری از خوردگی ناشی از یون های کلرید مطرح شده است. حمله یون کلرید در مناطق ساحلی اهمیت بیشتری می یابد. در کرج شدت حمله یون کلر در پروژه های ساختمانی به مراتب کمتر است. بر اساس جداول ارائه شده در آیین نامه بتن ایران، با توجه به شرایط پروژه های ساختمانی در کرج (از نظر شدت حمله یون کلرید)، چنانچه سیمان از تیپ I یا II، رده بتن حداقل برابر 35، نسبت آب به سیمان حداقل برابر 0/4 و مقدار مواد سیمانی حداقل برابر 350 کیلوگرم بر متر مکعب در نظر گرفته شود، ضوابط مخلوط بتن برای مقابله با شرایط محیطی ناشی از حمله یون های کلرید تامین می گردد. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از بتن آماده در کرج برای پروژه های ساختمانی این ضوابط توسط بیشتر کارخانه های بتن آماده در کرج رعایت می گردد. استفاده از بتن آماده در کرج برای تمامی ساختمان های مسکونی الزامی می باشد. در خصوص حداقل ضخامت پوشش بتنی بر روی میلگرد ها در آیین نامه بتن ایران مقادیری بر اساس شدت خوردگی ارائه شده است. 

5-3: تکمیلی: در فرآیند ساخت سیمان، مواد اولیه شامل: CaO، SiO2، Al2O3 و Fe2O3 مخلوط، آسیاب و فرآوری می شوند و محصولاتی شامل: C2S، C3S، C3A و C4AF ایجاد می گردد. محصول C3A در سیمان میل ترکیبی با یون کلرید و یون سولفات دارد. این محصول در مجاورت یون کلرید موجب انبساط مفید در بتن شده و با مصرف یون کلرید، تراکم بتن را افزایش می دهد. لذا در سیمان هایی که در محیط های با احتمال حمله یون کلرید قرار دارند، مقدار C3A در ترکیب نهایی بیشتر در نظر گرفته می شود. سیمان نوع I (و تا اندازه ای سیمان نوع II) که به عنوان سیمان مقاوم در برابر یون کلرید شناخته می شود (بخش 3-4) دارای این ویژگی است. از طرف دیگر C3A در مجاورت یون سولفات موجب انبساط مضرر (بیش از حد زیاد) در بتن و آسیب به بتن می شود. لذا در سیمان هایی که در معرض حمله سولفات قرار دارند، مقدار C3A در ترکیب نهایی کمتر در نظر گرفته می شود. سیمان تیپ V که به عنوان سیمان ضد سولفات شناخته می شود (بخش 4-4) دارای این ویژگی است.

4. حمله های سولفاتی (ناحیه مورد هدف: خمیر سیمان)

1-4: عامل آسیب: یون های سولفات موجود در آب و یا خاک مجاور بتن و یا وجود بیش از حد یون های سولفات در اجزای تشکیل دهنده بتن، عامل حمله سولفاتی به خمیر سیمان می باشد. همانطور که در بخش 3-5 عنوان شد، C3A موجود در سیمان در مجاورت یون سولفات موجب انبساط مضر (بیش از حد زیاد) خمیر سیمان می شود. این انبساط در خمیر سیمان سبب آسیب به ساختار بتن می گردد. لازم به ذکر است که برای وقوع حمله سولفاتی نیاز به رطوبت وجود دارد. لذا صرف وجود سولفات در خاک نمی تواند به حمله مخرب به بتن منجر شود.

2-4: شرح آسیب: در طول حمله سولفاتی، خمیر سیمان انبساط می یابد. این انبساط در درجه اول موجب فروپاشی سطح بتن و در ادامه گسترش آسیب و فروپاشی به سمت داخل بتن می گردد.

اثر یون سولفات بر دوام بتن آماده در کرج

3-4: محل های محتمل: قسمت هایی از سازه که در تماس با خاک مهاجم می باشد و یا بخش هایی از بتن که در مجاورت فاضلاب، پساب های صنعتی و یا آب های زیرزمینی آلوده قرار دارند در معرض حمله سولفاتی می باشند. در این موارد تست آب و خاک در مجاورت سازه بتنی ملاک عمل اقدامات پیش گیرانه در جهت افزایش دوام بتن قرار می گیرد. عموماً این تست ها توسط آزمایشگاه خاک و بتن در کرج انجام می گردد.

4-4: پیشگیری: محدودیت ها و اقدامات لازم برای افزایش دوام بتن در حمله های سولفاتی در آیین نامه بتن ایران (ضابطه 2-120) به تفصیل ارائه شده است. بر اساس آیین نامه شاخص هایی از جمله میزان یون سولفات موجود در آب و میزان یون سولفات محلول در آب موجود در خاک (که با انجام آزمایش محاسبه می گردد) بیانگر شدت حمله سولفاتی در محیط می باشند.

مطابق با آیین نامه، مواردی همچون محدودیت در نوع سیمان مصرفی، حداقل مقدار مواد سیمانی در بتن، حداکثر نسبت آب به سیمان، حداقل رده بتن به عنوان عوامل دارای اهمیت در مقابله با حمله سولفاتی مطرح می شود. بر این اساس سیمان نوع II برای احتمال حملات سولفاتی متوسط و سیمان تیپ V برای حملات سولفاتی شدید و خیلی شدید توصیه می گردد.

همانطور که در بخش 3-6 عنوان گردید، در سیمان تیپ V، مقادیر C3A ناچیز می باشد و لذا این نوع سیمان در برابر یون کلرید (خوردگی میلگرد) مقاومت مناسبی ندارد. در بتن مسلح اولویت با مقابله با خوردگی میلگرد است. ازینرو استفاده از این نوع سیمان برای بتن مسلح در کرج توام با چالش هایی در زمینه خوردگی میلگرد می باشد. استفاده از سیمان نوع II بواسطه محافظت از بتن از یون کلرید و حمله سولفات بصورت توامان، در پروژه های ساختمانی متعارف در کرج توصیه می گردد. علاوه بر نوع سیمان، استفاده از حداقل رده بتن برابر 35، حداکثر نسبت آب به سیمان برابر 0/45 و مقدار مواد سیمانی حداقل برابر 350 کیلوگرم بر متر مکعب بیشنه محدودیت هایی می باشد که در آیین نامه بتن ایران (ضابطه 2-120) برای حمله سولفاتی خیلی شدید ذکر شده است. عموم این شرایط در صورت استفاده از بتن آماده در کرج برای پروژه های ساختمانی توسط کارخانه های بتن رعایت می گردد.

5. رویارویی با چرخه های یخ زدن و آب شدن (ناحیه مورد هدف: خمیر سیمان)

1-5: عامل آسیب: تغییرات دما به طوریکه موجب یخ زدن آب آزاد در بتن گردد عامل آسیب به بتن می شود. عموماً تاثیر اصلی سیکل یخ زدن و آب شدن بر خمیر سیمان می باشد. زیرا میزان آب نفوذی در سنگدانه ها به نسبت خمیر سیمان ناچیز است. این نوع آسیب زمانی بصورت جدی بروز می کند که درجه اشباع بتن از 80 درصد بیشتر باشد. یخ زدن بتن با درجه اشباع کمتر از 80 درصد در عمل تنش های مخرب چندانی بوجود نمی آورد. در صورتی که نمک های یخ زدا در آب مجاور سطح بتن باشد، اثرات مخرب آن در یخبندان و آب شدن های پی در پی به مراتب بیشتر خواهد بود و پوسته پوسته شدن را در پی خواهد داشت. در صورتیکه این نمک ها حاوی کلرید باشند، ممکن است همزمان سبب خوردگی میلگردها نیز شوند.

2-5: شرح آسیب: شروع ایجاد آسیب از سطح بتن می باشد. ترک های سطحی ابتدا ایجاد شده و به تدریج موجب انبساط پیش رونده و فروپاشی بتن می شود. 

اثر ذوب و یخبندان بر دوام بتن آماده در کرج

3-5: محل های محتمل: با توجه به شرایط آب و هوایی کرج، آسیب از نوع چرخه های یخ زدن و آب شدن برای بخش های محیطی و بیرونی سازه بتنی بتن های اکسپوز در صورت اشباع متوسط و زیاد محتمل می باشد.

4-5: پیشگیری: مهمترین راه پیشگیری از آسیب های ناشی از چرخه های یخ زدن و آب شدن، استفاده از مواد حباب ساز می باشد. با این وجود کنترل حداقل رده بتن، نسبت آب به سیمان مطابق آیین نامه بتن ایران (ضابطه 2-120) ضروری است. بر اساس آیین نامه بتن ایران (ضابطه 2-120) در صورت استفاده از مواد حباب ساز، با در نظر گرفتن حداقل رده بتن برابر 35 و حداکثر نسبت آب به سیمان برابر 0/4، می توان در تمام درجات رویارویی با چرخه های یخ زدن و آب شدن، از دوام بتن (از نظر ضوابط طرح اختلاط) اطمینان یافت. ضوابط ذکر شده در صورت استفاده از بتن آماده در کرج عموماً رعایت می گردد.

6. واکنش قلیایی سنگدانه (ناحیه مورد هدف: سنگدانه ها)

1-6: عامل آسیب: محیط بتن به شدت قلیایی است. برخی از سنگدانه های سیلیسی یا کربناتی تمایل به واکنش با ترکیبات قلیایی سیمان (اکسید های سدیم و اکسید های پتاسیم) را دارند. نتیجه این واکنش ایجاد انبساط در حد فاصل خمیر سیمان و سنگدانه ها می باشد.

2-6: شرح آسیب: ایجاد انبساط در حد فاصل خمیر سیمان و دانه های شن در بلند مدت ترک خوردگی هایی در درون بتن ایجاد می نماید و سرانجام موجب متلاشی شدن آن می شود. عمده این ترک ها به شکل موزائیکی بوده و در تمام جسم بتن ایجاد می شود و بر خلاف آسیب دیدگی های دیگر که معمولاً از سطح خارجی بتن شروع می شوند، از درون بتن باعث تخریب می گردد. آثار این نوع آسیب در محیط های گرم و مرطوب پس از حدود 5 سال و در محیط های مرطوب و سرد پس از حدود 10 سال قابل مشاهده می باشد. 

واکنش قلیایی سنگدانه در بتن آماده در کرج

3-6: محل های محتمل: معادن و منابع سنگدانه های واکنش زا در محدوده استان البرز وجود دارد و لذا احتمال به کار گیری این نوع سنگدانه ها در صورت عدم انجام آزمایشات دقیق بر روی مصالح در کرج وجود دارد.

4-6: پیشگیری: انجام آزمایش بر روی سنگدانه ها قبل از تولید بتن آماده در کرج توسط کارخانه تولید بتن ضروری است. در مواردی که بر اساس آزمایشات استاندارد و ارزیابی های انجام شده، سنگدانه واکنش زا تشخیص داده شد، توصیه به عدم استفاده از آن به عنوان اصلی ترین روش پیشگیری مطرح می شود. با این وجود در صورت اصرار بر استفاده از سنگدانه های واکنش زا در بتن آماده در کرج، بهترین روش پیشگیرانه کاهش معادل قلیایی سیمان و بتن می باشد. روش پیشگیرانه دیگر در مورد واکنش قلیایی- سیلیسی، کاربرد مواد جایگزین سیمان، نظیر پوزلان های طبیعی، خاکستر بادی، سربار کوره ای آهنگدازی و دوده سیلیس در بتن آماده در کرج می باشد. همچنین جایگزینی بخشی از سنگدانه های واکنش زای سیلیسی با سنگدانه های غیر واکنش زای کربناتی می تواند به عنوان یک روش موثر مطرح شود. کاهش نسبت آب به سیمان، کاهش مقدار سیمان، کنترل رطوبت در بتن و استفاده از برخی از افزودنی های شیمیایی به عنوان راه حل های دیگر کنترل این نوع واکنش قلیایی- سیلیسی در بتن آماده در کرج مطرح می گردد.

7. نکات پایانی

به طور کلی با بررسی راه کارهای پیشگیری و مقابله با عوامل آسیب زای ذکر شده در این مقاله، می توان کنترل نفوذپذیری بتن، کاهش نسبت آب به سیمان، استفاده از پوزلان در بتن، افزایش رده بتن و کنترل رطوبت بتن را به عنوان اصلی ترین راه های بهبود دوام بتن معرفی نمود.

در شهر کرج، بر اساس الزامات آیین نامه ای و کنترل مستمر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، پارامترهای مربوط به مقاومت بتن آماده در کرج (رده بتن آماده در کرج) توسط آزمایشگاه های خاک و بتن دارای گرید راه و شهرسازی کنترل می گردد و بصورت سازمان یافته به شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان گزارش می شود. با این وجود کنترل مشخصه های مربوط به دوام بتن در کرج کمتر مورد توجه بخش های نظارتی قرار گرفته است و آزمایش های مربوط به دوام بتن به کارخانه بتن آماده در کرج واگذار می شود. از اینرو با توجه به ماهیت زمان بر بودن رخداد اثرات ناشی از آسیب های مرتبط با دوام بتن، اطمینان از کیفیت بتن در بلند مدت منوط به تهیه بتن از تولید کننده گان بتن آماده در کرج با پشتوانه علمی و اجرایی قوی می باشد.

8. مراجع و منابع:

کلاس های آموزشی مرور آیین نامه بتن ایران، دکتر بهبود مرتضوی

آیین نامه بتن ایران- جلد دوم- مصالح و اجرا- ضابطه 2-120، انتشارات سازمان برنامه و بودجه کشور، 1400

 Zhou, Yingwu, et al. "Strength deterioration of concrete in sulfate environment: an experimental study and theoretical modeling." Advances in Materials Science and Engineering 2015

 Elghazy, Mohammed. FRCM composites for strengthening corrosion-damaged structures: experimental and numerical investigations. Diss. Université Laval, 2018

 Angulo-Ramirez, D. E., et al. "Carbonation of hybrid concrete with high blast furnace slag content and its impact on structural steel corrosion." 2019

 Zhang, Kai, Jing Zhou, and Zhigang Yin. "Experimental study on mechanical properties and pore structure deterioration of concrete under freeze–thaw cycles." 2021

Forsdyke, Jessica, and Janet Lees. "Carbonation depth measurement of concretes exposed to different curing and preconditioning conditions, using image-processing tools." 2021

ثبت نظر
رضا قره داغی : دوام بتن
1 1
ممنون از مطالب عالی و کاربردیتان
مصطفی غلامی مقد ... : سوال
1 1
سلام استاد وقتی برای جلوگیری از واکنش شیمیایی سنگدانه خاصیت قلیایی سیمان رو کاهش بدیم باعث کاهش خاصیت قیلیایی بتن و درنتیجه افزایش احتمال اسیب به بتن به علت خوردگی ناشی از کربناته شدن بتن بشه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. استفاده از سنگدانه با واکنش پذیری کمتر و یا استفاده از پوزلان راهکار مناسب تری می یاشد. در صورت کاهش معادل قلیایی سیمان و بتن، باید ملاحظات لازم در خصوص محافظت آرماتور از زنگ زدگی در نظر گرفته شود.
نوید سبزمکان : سوال
0 0
سلام و وقت بخیر استاد . برای پیشگیری از حملات سولفاتی میتونیم از سیمان‌هایی با کمتر از ۷ درصد تری کلسیم آلومینات استفاده کنیم درسته?
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در شرایط سولفاتی متوسط می توانیم از تمامی سیمان ها با C3A کمتر از 8 درصد و برای شرایط سولفاتی شدید می توانیم از تمامی سیمان ها با C3A کمتر از 5 درصد و برای شرایط سولفاتی خیلی شدید از سیمان تیپ 5 استفاده نمود.
محمود شریفی : با عرض سلام . باتوجه به رعایت الزامات دو ...
0 0
نظر شما چیست ؟
ایمان هنری : دوام بتن درکرج
1 0
بتن ترکیبی از سیمان سنگدانه و آب میباشد وبه ترکیب آب وسیمان ماتریس میگویند در ماتریس سیمان سنگدانه های کوچکی وجود دارد خمیر +شن ماسه =بتن غیر مسلح . بتن غیر +میلگرد یا سایر عناصر تسلیح =بتن مسلح . بتن مسلح را میتوان شامل سه جز ۱خمیر سیمان ۲سنگدانه ۳میلگرد . عوامل کاهش دوام بتن مسلح :۱عوامل دورنی:واکنش های قلیایی .۲عوامل بیرونی :خوردگی ها سرما وگرما زدگی ، حملات بیرونی. به طور کلی با بررسی راه کارهای پیشگیری و مقابله با عوامل آسیب زای ذکر شده در این مقاله، می توان کنترل نفوذپذیری بتن، کاهش نسبت آب به سیمان، استفاده از پوزلان در بتن، افزایش رده بتن و کنترل رطوبت بتن را به عنوان اصلی ترین راه های بهبود دوام بتن معرفی نمود.
علی جعفرپور : سلام استاد مطلب کامل و مفید بود اما ترک ...
1 0
نظر شما چیست ؟
علی جعفرپور : .
1 0
سلام. اطلاعات خوبی بود. ممنون
سجاد حاجي محمدي : دوام بتن در كرج
3 0
سلام خداقوت خسته نباشيد با توجه به اهميت دوام بتن در مقابل عوامل كاهش دهنده دوام آن و واگذاري آزمايش دوام بتن به كارخانه جات و شركت هاي توليد بتن از كجا بايد مطمئن شد كه اين آزمايش ها بر بتن مورد نظر انجام شده يا خير ؟ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. کنترل موارد مرتبط با دوام هزینه چندانی نداشته و عموماً توسط کارخانجات بتن انجام می گردد. به طور کلی احتمال وجود عوامل آسیب زا برای بتن در بتن آماده بسیار کمتر از بتن دستی می باشد.
محمد نوید عباس ... : واکنش قلیایی سنگدانه
0 0
با سلام وعرض خسته نباشید.آیا همیشه باید قبل از اختلاط سنگدانه را آزمایش کنیم تا از قلیایی بودن آن مطلع شویم؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. برای بررسی دوام این مورد توصیه می شود.
حسین خیری : تشکر
0 0
تشکر بابت مقاله بسیار کاملی که دراختیار عوام قرار دادید
پیمان موسوی : مقاله دوام بتن در کرج
0 0
وقت بخیر،سوال من این هست که اگر بنا به هر دلیلی بتن مورد نظر ما در یک محیط مثلا پایه های یک پل دچار حمله سولفاتی و یا عوامل دیگر مثل چرخه یخ زدن و ذوب بتن دچار بشود راه حل موجود چیست؟صرفا کندن و جداسازی قسمتی از بتن که آسیب دیده و یا به صورت کلی تر باید مراحل بتن ریزی انجام بشه؟ ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
در هر پروژه با توجه به میزان و نوع خوردگی و آسیب و از طرف دیگر شرایط محیطی پروژه و اهمیت آن راهکار های پیشنهادی متفاوت می باشد.
صمیم حیاتی : دوام بتن
0 0
با تشکر از توضیحات دقیق داخل مقاله که بيانگر نقش مهم و کلیدی تهیه بتن بود و بررسی عوامل آسيب زننده شیمیایی( کربنات شدن ، یون کلرید ، حمله سولفاتی، یخ زدن و دمای محیط ، قلیایی شدن ..) و راه جلوگیری از آن را توضیح می داد. امیدواریم با نظارت بیشتر مهندسین مربوطه سازه های با دوام و مستحکم‌تری داشته باشیم . موارد ذکر شده در مقاله برای پروژه های راه و پل و سد و ... که طول زمان استفاده آنها بلند مدت است بسیار کلیدی است . با استفاده از علم و تکنولوژی و نظارت صحیح می‌توان از فجایعی مانند فاجعه‌ انسانی و تخریب بناهای زلزله ترکیه جلوگیری کرد . با سپاس از مطالب علمی و کاربردی سایت شما . صمیم حیاتی.
2 : 1
0 0
ممنون از مطالب عالی و کاربردیتان
زهرا پژومان : دوام بتن در کرج
3 0
بتن مسلح شامل سه جزء:خمیرسیمان ،سنگدانه(شن وماسه)ومیلگرد می باشد.هریک از عوامل آسیب زا برای بتن مسلح به یکی از سه جزءحمله کرده وباعث کاهش دوام بتن مسلح در کرج می گردد.عوامل کاهش دوام بتن مسلح عبارت اند از :1)عوامل بیرونی{خوردگی ناشی از کربناته شدن بتن وخوردگی ناشی از یون های کلرید وحمله های سولفاتی ورویارویی با چرخه های یخ زدن وآب شدن} 2)عوامل درونی {واکنش قلیایی سنگدانه}.با بررسی راه های مقابله با عوامل آسیب زای مذکور می توان کنترل نفوذپذیری بتن،استفاده از پوزولان در بتن،افزایش رده بتن وکاهش نسبت آب به سیمان را به عنوان مهم ترین راه بهبود دوام بتن معرفی نمود.
کیارش مهدوی میم ... : ازمایش بتن
0 0
لازم است بتن اماده ای که میگیریم رو خودمون هم تست کنیم یا قبلا تست شده است!؟
مدیریت : پاسخ
0 0
بایستی توسط آزمایشگاه تست شود.
محبوب محمدی : خلاصه مقاله
2 0
بسیار ممنون از مقاله عالی خلاصه شناسای عوامل آسیب زا به بتن مسلح و راهکار متناسب برای مقابله بان که به دو عوامل بیرونی و درونی تقسیم می شود عامل بیرونی دو ناحیه مورد هدف قرار می گیرد یک میگرد و دو خمیر سیمان در مورد ناحیه مورد هدف میگرد دو آسیب وجود دارد ۱ خوردگی ناشی از کربناته شودن راهکار مقابله کنترول پوش رو میگرد. حداقل رده بتن و حداکثر نسبت آب به سیمان و.. ۲ خوردگی ناشی از یون های کلرید راهکار مقابله با آن محدویت در نوع سیمان مصرفی حداکثر نسبت اب به سیمان حداقل مصرف سیمان حداقل رده بتن و ضخامت پوششی رو میگرد و استفاده از ماده C3A در سیمان مورد نظر به حداقل برسد آسیب در ناحیه مورد هدف خمیر سیمان دو آسیب وجود دارد ۱ حمله های سولفات‌ی راهکار مقابله بان برای محیط های قلیای متوسط سیمان تیب دو محیط های بیشتر تیب چهار استفاده شود ۲ آسیب در اثر چرخه های یخ زدن و آب شودن و راهکار مقابله با آن استفاده از مواد حباب ساز می باشد و آسیب از عوامل دورنی ناحیه مورد نظر سنگدانه عدم استفاده از سنگ دانه های واکنش زا کاهش معادل قلیای سیمان به بتن استفاده از پوزلان های طبیعی خاکستر بادی و‌..
مهدی محسن پور : دوام بتن
0 0
با سلام ، استفاده از سنگ های تیزگوشه در بتن مقاومت بتن را افزایش میدهد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در برخی منابع به تاثیر مثبت آن بر افزایش مقاومت بتن اشاره شده است.
کیارش مهدوی میم ... : بتن
0 0
برای استخر از چه تیپ بتنی استفاده می شود!؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سیمان مقاوم در برابر یون کلر- تیپ 1
شقایق قره داغی : مقاله
0 0
ممنون از مقاله مفید و کاربردی دکتر نعیمی فر جای ابهامی نیست
کورش زینعلی : دوام بتن
0 0
سلام استاد خسته نباشید ممنون از مقاله کاربردی و کاملتون سوال بنده اینه که در قسمت چرخه های یخ زدن و آب شدن منظور از عدد سیکل چیست یعنی به طور مثال نوشتید سیکل = 200 منظورتون چی هستش ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. هر سیکل بیانگر قرار گیری نمونه در شرایط یک بار یخ زدن و یک ذوب شدن می باشد
علیرضا خالصه حس ... : دوام بتن
0 0
از ترکیبات لیتیوم دار برای کنترل واکنش قلیایی سنگدانه سیلیسی میشه استفاده کرد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
اطلاعی ندارم
امیررضا آیتی : با سلام،چه مقدار رطوبت برای وقوع حملات س ...
0 0
نظر شما چیست ؟
رضا مطلبی : دوام بتن در کرج
0 0
استخر داخل زمین با استخر روی زمین بتن ی تیپ استفاده میشه؟ چون به دیوار استخر روی زمین فشاره خیلی زیادی وارد میشه
مدیریت : پاسخ
0 0
یون کلر در هر دو حالت تاثیر یکسانی دارد و لذا تیپ سیمان مورد استفاده مشابه است. تاثیر فشار جانبی در طراحی سازه تاثیر گذار است.
محمدحسین زینعلی ... : دوام بتن در کرج
0 0
سلام مقاله شما بسیار مفید و پر کاربردی بود بتن ترکیبی شامل سیمان ، سنگ دانه و آب باتوجه به مقاومت و دوام با نسبت مناسب مخلوط میشود خمیر سیمان با ترکیب سیمان و آب ماتریس سیمان—> در برگیرنده سنگدانه موجود در بتن بتن غیر مسلح = شن و ماسه + خمیر سیمان
محمد حسین عصری : پوشش بتنی و پوشش میلگرد در بتن مسلح
0 0
آیا در بتن مسلح از روکش برای میلگرد استفاده کنیم بهتر است و یا روکش بتن که شامل موارد ذکر شده در مقاله میباشد در مورد خوردگی بتن آیا توجیح اقتصادی دارد که برای بتن مسلح از دو عامل (پوشش بتنی و پوشش میلگرد) استفاده نمود ؟؟
مدیریت : پاسخ
0 0
در محیط های با خورندگی زیاد استفاده از پوشش میلگرد جهت حفظ دوام بتن مسلح ضروری می باشد.
سعید وحید نژاد : نانو مواد در ترکیبات بتن
0 0
آیا بهتر نیست که به جای روش های قدیمی از روش های جدید استفاده کرد؟ بر فرض مثال استفاده از نانو مواد در ترکیب بتن برای بهبود خواص بتن و افزایش عمر مفید بتن استفاده کرد؟ نانو مواد که شامل:نانو ذرات سیلیس،تیتانیا،کربنات کلسیم،کربن و آلومیا میشود و در نهایت آیا این روش می تواند اقتصادی باشد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
استفاده از روش ها جدید در طرح اختلاط و ساخت بتن به شرط داشتن زمینه علمی و آزمایشگاهی مناسب قطعاً مناسب می باشد.
شقایق قره داغی : خلاصه مقاله
0 0
اجزای متشکل سیمان شن و مایه سنگدانه ها هستند و سیمان پس از ترکیب امکان دارد که در مقابل عواملی دچار اسیب یا ترک بشود این عوامل میتواند زیاد یا کمبود اب در سیمان،حمله سولفات ها،جا به جایی نا مناسب ،یون کلرید،یخ زدگی و... و اگر به صورت درست مصرف نشود امکان دارد که آبی که از سیمان پس زده میشود باعث ایجاد زنگ زدگی در میلگرد شود سیمان بعد از ترکیب با اب لایه به نام پسیو لایر تشکیل میدهد که خیلی مهم است زیرا اگر نباشد باعث تورم در میلگرد و ترک سیمان میشود و خاکی که سیمان بر روی ان قرار میگرد حتما مهم است که تست شده باشد تا دارای اب فاضلاب یا الوده نباشید تا سیمان از حمله سولفات در امان باشد و برای جلوگیری از یخ زدن و ترک سیمان بهتر است از مواد حباب زا در سیمان استفاده شود.
علی قربانی : دانشجو
0 0
ایا بتن سبک و سنگین دوام متفاوتی دارند؟ایا بتن سبک که از پوسته های شبکه ای یا حبابی تشکیل شده،دوام کمتری نسبت به بتن سنگین دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
عموماً شاخص دوام می تواند به تراکم بتن مرتبط باشد. لذا می توان در صورت عدم در نظر گرفتن شاخص های دیگر، بتن با تراکم بیشتر را بتن مقاوم تری نسبت به عوامل آسب زا برای بتن دانست
کورش زینعلی : مقاله
0 0
سلام استاد خسته نباشید و ممنون از مقاله خوبتون سوال بنده این هست که چرا برای هر مشکل ما فقط پیشگیری داریم اگه یه وقت نفهمیم که مشکل های مذکور پیش اومده و کار از پیشگیری گذشته باشه اون موقع چه اقدامی باید انجام بدیم؟
محمد حبیب‌نژاد : دوام بتن
0 0
مقدار زیاد سولفات در آب و یا خاک می تواند بتن را تخریب نماید. سولفات و ترکیبات آن مانند سولفات کلسیم، سولفات سدیم، و سولفات مگنزیوم می توانند به بتن حمله کنند و با ترکیبات هیدرات درون خمیر سیمان بتن واکنش شیمیایی دهند. این تغییرات شیمیایی به مرور باعث تجزیه بتن می گردد. همچنین نمک سدیم نیز می تواند باعث تخریب بتن شود. تخریبات ناشی از سولفات و یا نمک در مکانهایی که سیکل رطوبت و خشکی در آنها تکرار می شود، به مراتب بیشتر از مکانهایی است که محیط آن پیوسته مرطوب است. برای محافظت بتن در برابر حمله سولفات می بایست از بتن با نسبت آب به سیمان پایین تر از 0.45 در شرایط ملایم و 0.4 در شرایط شدید استفاده نمود. همچنین می بایست از سیمان مخصوص مقاوم در برابر سولفات استفاده نمود. سوال: استاد طبق مطلبی که خوندیم اگ از بتن با نسبت آب به سیمان طبق اون عدد گفته شد در مطلب بالا، بالاتر باشه چه نتیجه ای در بر دارد؟
محمد حسین مختار ... : مقاومت بتن
0 0
با سلام، آیا جلوگیری از خروج شیرابه بتن با دوام بتن رابطه مستقیم دارد؟ اگر اینطور است چگونه جلوگیری کنیم؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. حفظ شیرابه در بتن هم در زمان ویبره و هم در مراحل اولیه عمل آوری ضروری است. استفاده از قالب مناسب و عدم ویبره زیاد از مواردی می باشد که از خروج شیرابه جلوگیری می کند.
فاطمه یارمحمدی : .
0 0
عوامل کاهش دهنده دوام بتن به دو شاخه کلی: 1. عوامل بیرونی و 2. عوامل درونی تفکیک می شود. عمده عوامل کاهش دوام در گروه عوامل بیرونی قرار می گیرند و تنها یک مورد از عوامل کاهش دوام که مربوط به بخش شن و ماسه (سنگدانه) موجود در بتن می گردد
امیررضا مرامی : بتن ریزی
0 0
سلام استاد وقت بخیر استاد بتن ریزی برای سطوحی که شیب دارن چجوری انجام میشه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. قالب تحتانی بصورت شیب دار بسته میشود و بتن ریزی از پایین شیب بصورت مرحله به مرحله رو به بالا اجرا می گردد.
میلاد کبوتری : مهندسی پی
0 0
مفید و کاربردی . در قسمت خوردگی ناشی از کربناته شدن بتن ؛ گفته شده با افزایش ضخامت پوشش میلگرد مشکل برطرف میشود ؛ آیا با این عمل صرفا زمان کمتر شدن قلیایی بودن بتن رو بیشتر میکنیم یا به طور کلی آن را بر طرف میکنیم؟ ممنونم .
سینا نادری : سینا نادری
0 0
سلام تشکر از مطالب مفید و کاملتون فقط اینکه با توجه به این که سیمان تیپ بندی های متفاوتی داره میشه گفت کدوم تقریبا از بقیه بهتره و تو کرج بیشتر استفاده میشه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. تمامی تیپ های سیمان با توجه به نوع کاربرد آن مورد استفاده قرار می گیرند و هر تیپ تحت شرایط مشخصی مناسب تر است. به عنوان مثال در شرایط محیط سولفاتی، سیمان تیپ 5 بهتر است.
ارشیا کیماسی : دوام بتن
5 2
ممنون از مقاله مفید و کاربردی
محمد رسول اکبری : دوام. بتن.
0 0
با سلام و خسته نباشید.. سوال بنده این است ک در بتن ریزی ها با کاهش آب دوام بتن افزایش می یابد؟ و با اضافه کردن روان کننده ها به بتن چه تاثیری در دوام آن دارد؟
مدیریت : پاسخ
1 0
سلام. تاثیر هر روان کننده با توجه به مشخصات آن می باشد و بایستی توسط تیم نظارت برررسی شود.
مهدیه نظری : .
0 0
برای پیشگیری از خوردگی ناشی از یون های کلرید در میلگرد امکان استفاده از پسیو لایر های خاصی وجود دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
پسیو لایر مکانیزم ایجاد شده در بتن می باشد. مجدد مقاله را مطالعه بفرمایید
رضا زعیم ازاد : سوال
0 0
با سلام و خسته نباشید ممنون بابت مغاله خوبتون اگر در بتن های مسلح مشکلی برای میلگرد های استفاده شده در بتن(خوردگی ناشی از یون های کلرید و یا کربناته شدن ) پیش بیاد و امکان تخریب و بازسازی سازه وجود نداشته باشه، راه حلی برای رفع مشکل بتن وجود داره؟؟
کوثر دالوند : .
0 0
بتن ترکیبی از اجزای اجباری(سیمان،سنگدانه و آب)و اجزای اختیاری(میلگرد،پوزلان ها،افزودنی ها و عناصر تسلیح) می باشد.به بتنی که در آن میلگرد یا عناصر تسلیح وجود داشته باشد بتن مسلح گفته می شود. عوامل کاهش دهنده دوام بتن شامل عوامل بیرونی و درونی هستند و همچنین عمده عوامل کاهش دهنده درگروه عوامل بیرونی قرار میگیرد. ناحیه مورد هدف درعوامل بیرونی، میلگرد و خمیرسیمان و در عوامل درونی شن است که در این مقاله به طور کامل راجب این عوامل و راه های پیشگیری از آن صحبت شده است. امیدواریم که با بررسی این راهکارهای پیشگیری و مقابله با عوامل آسیب زای بتن بتوانیم بتنی با کیفیت بهتر داشته باشیم. ممنون از مقاله مفید و کاربردیتون.
محدثه اعلامی : پرسش
0 0
باسلام و تشکر بابت اطلاعات مفیدتان.این سوال برای من همیشه بوده که در شمال کشور از سازه های فلزی اجتناب میشود علی رغم عمر خوب به دلیل رطوبت بالا اما این سازه ها در شهر کرج یا تهران که این رطوبت کمتر وجود دارد چرا بازهم سازه های فلزی کمتر دیده میشه و سازه های بتی هنوز مرسوم هستند؟ و با توجه به مطالب شما که که در رابطه با دوام بتن مطرح شد آیا ساخت سازه فلزی هم تا این اندازه ممکن است دچار آسیب های محیطی شود؟و در کرج کدام سازه به نسبت هزینه و مقاومت و دوام بهتر پاسخگو خواهد بود؟
محدثه ایمانی : .
2 0
سلام خسته نباشید ممنون از مقاله مفید کامل تون فقط میشه گفت استفاده از مواد نانو میتونه عملکرد بهتر کنه و صرفه اقتصادی هم داره یا نه ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در صورت طرح اختلاط مناسب می تواند به عملکرد و ... کمک نماید
علی صابری نیا : دوام بتن در کرج
1 0
با سلام و تشکر از مقاله کامل و مفیدتون آیا می توان از چند ماده افزودنی به صورت همزمان در بتن استفاده کرد ؟ و چه تاثیری در دوام بتن دارد.
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. استفاده از چند ماده افزودنی نیازمند انجام تست های آزمایشگاهی بر روی دوام و مقاومت می باشد
نوید الهی : دوام بتن
0 0
با تشکر از مقاله مفیدتون آیا هرچه میلگرد درون بتن بیشتر باشد آن بتن مسلح تر میشود یا خیر چون در سازه های مختلف تعداد میلگرد یکسان نیست
مدیریت : پاسخ
0 0
درصد حداقل و حداکثر بتن طبق آیین نامه مشخص می باشد. حداکقر درصد آرماتور در تیرها 2.5 درصد و در ستون ها 8 درصد می باشد.
یاسمن طهماسبی : دوام بتن
0 0
سلام استاد ممنونم مطالب عالی بود
آتنا باقری : دانشجو
0 0
درود، ممنون از مطالب جامع و کاربردی شما منظور از رده بتن چیست؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. رده بتن بیانگر مقاومت بتن بر حسب مگاپاسکال می باشد.
تيناروزبان : دوام بتن
0 0
مقاله ى جامع و مفيدى بود سپاسگذارم
الهه مهری : دوام بتن
0 0
خیلی خوب و جامع بود .ممنون از شما
نسار احمدی : اسیب بتن
0 0
سلام و خسته نباشید..‌‌. با تشکر از مطالبتون ... در صورت اسیب به بتن بعد از اتمام کار ... تشخیص این اسیب چطور انجام میشه ؟؟؟ و راه حل مناسب چیه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً برای تشخیص آسیب در بتن از مشاهدات عینی و انجام آزمایش مخرب و غیر مخرب روی بتن بهره گرفته می شود.
تينا روزبان : بتن
0 0
با سلام خدمت استاد آیا حتما در هوای سرد از سیمان های زودگیر در بتن استفاده کرد؟ آیا به کار بردن سیمان هایی مانند سیمان پرتلند پوزولانی در هواى سرد ممنوع مى باشد؟ يا برعكس در هواى گرم حتما بايد از سيمان ديرگير استفاده كرد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. استفاده از سیمان پوزلانی در هوای سر بواسطه سرعت هیدراتاسیون کم (دمای کمتر بتن تازه)، توصیه نمی شود. یکی از راه های کنترل دمای بتن در هوای سرد و گرم، استفاده از سیمان زودسخت شونده و سیمان دیر سخت شونده می باشد.
محمدرضا احمدی : دوام بتن
0 0
با سلام و تشکر بابت جمع اوری این مقاله مفید**برای سد سازی از چه نوع سیمان و بتنی استفاده میشه و ویبره کردن بتن سد به چه صورت انجام میشه؟**
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً با توجه به آنکه بتن ریزی در سد از نوع حجیم می باشد، استفاده از سیمان هایی با حرارت هیدراتاسیون کم به عنوان مثال سیمان تیپ 4 و سیمان پوزلانی پیشنهاد می گردد.
محبوب محمدی : ممنون از مقاله مفید و سوال
0 0
مقاومت ساییشی بتن یا مقاومت سطح بتن در برابر تخریب های مکانیکی سطحی به دلیل اصطکاک که می تواند ناشی از عبور وسایل حمل و نقل و .. باشد در واقع جاهای که سایش بالا هست چه راهکار های برآب جلوگیری از آسیب وجود دارد
میلاد نصیری : .
0 0
با سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتان و مقالات به روز و بسیار کاربردی و این مقاله که راجب دوام بتن در کرج بود دارای نکات ریز و کاربردی بود فقط یک سوال راهکار هایی هست که پسیولایر بتن بالاتر ببریم و جلو گیریم کنیم از آسیب ان؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. پسیو لایر بواسطه خاصیت قلیایی بتن ایجاد می گردد. لذا استفاه از سیمان مناسب می تواند به افزایش دوام بواسطه خاصیت قلیایی کمک کند.
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1402

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1402

با توجه به تغییرات قیمت ها، جهت دریافت قیمت روز خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج با شماره تماس ...
دوام بتن در کرج | بتن آماده در کرج

دوام بتن در کرج | بتن آماده در کرج

 1. مقدمه بتن ترکیبی از اجزای اجباری شامل: سیمان، سنگدانه (شن و ماسه) و آب می باشد که با توجه ...
کرگیری بتن در کرج - مطالب تکمیلی

کرگیری بتن در کرج - مطالب تکمیلی

توصیه می شود پیش از مطالعه این مقاله، مقاله کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن مطالعه شود. ...
کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن

کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن

  1. مقدمه: منظور از کرگیری بتن و یا مغزه گیری بتن، برش بخشی از بتن به شکل استوانه ای از در ...
نوع و تیپ خاک کرج

نوع و تیپ خاک کرج

  فایل نقشه با کیفیت بالا فایل جداول نتایج آزمایشات خاک در پروژه های مشخص شده روی نقشه تاریخ ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1401

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1401

 شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1402 در کرج  در همین سایت به روز رسانی شده ...
بررسی تغییرات مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1400 نسبت به 1392

بررسی تغییرات مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1400 نسبت به 1392

فهرست مطالب: 1. مقدمه 2. تغییرات در بخش مطالعات شناسایی ژئوتکنیک (فصل دوم مبحث هفتم) 3. تغییرات د ...
خدمات آزمایشگاه بتن در کرج البرز بر اساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

خدمات آزمایشگاه بتن در کرج البرز بر اساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

توصیه می شود مقاله کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن نیز مطالعه شود. 1. مقدمه در هنگام طراحی سازه ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1400 در کرج

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1400 در کرج

   شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1401 در کرج  در همین سایت به روز ر ...
مراحل و مدت زمان انجام مطالعات ژئوتکنیک در کرج

مراحل و مدت زمان انجام مطالعات ژئوتکنیک در کرج

مراحل و مدت زمان ثبت خدمات آزمایشگاه خاک و انجام مطالعات ژئوتکنیک در شهر کرج و استان البرز به منظور ...
ارزیابی تیپ خاک بدون حفر گمانه - معرفی روش MASW

ارزیابی تیپ خاک بدون حفر گمانه - معرفی روش MASW

ارزیابی تیپ خاک (I، II، III، IV) بدون حفر گمانه؛ معرفی روش MASW: به منظور تعیین تیپ خاک مطابق با اس ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک در کرج سال 1399

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک در کرج سال 1399

فهرست مطالب: 1. ضرورت انجام مطالعات ژئوتکنیک (با رویکرد پروژه های واقع در استان البرز و شهر کرج) 2 ...
کلیات نشست و ظرفیت باربری خاک

کلیات نشست و ظرفیت باربری خاک

عنوان: معیار نشست و ظرفیت باربری در طراحی فونداسیون سازه کلمات کلیدی: نشست، خاک، کرج، آزمایش سطح م ...
کلیات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن در کرج

کلیات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن در کرج

خدمات آزمایشگاهی بتن و خاک خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن مساله ای است که بر اساس مقررات ملی ساختمان بر ...