نیلینگ میخکوبی در کرج

6 / 10
از 87 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 18 آبان 1401 در ساعت 36 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 92 )

توضیحات خلاصه در مورد تکنیک نیلینگ یا میخکوبی:
یکی از روشهای پایدار سازی گودبرداری ها در خاک روش نیلینگ یا میخکوبی است. در این روش عناصر مسلح کننده (آرماتورها یا میلگرد ها) در فضای حفاری شده در داخل خاک قرار می گیرند و سپس عملیات تزریق به منظور ایجاد درگیری بین خاک و آرماتور انجام می شود. برای تزریق از دوغاب سیمان استفاده می شود که دارای نسبت آب به سیمان 1 به 2 می باشد و ترکیبی مشابه بتن ولی بدون سنگدانه های درشت ایجاد میکند. تزریق در خاک باعث پیوستگی بین آرماتور و خاک شده و لذا دارای تاثیر مهمی در پایداری خاک است. سطح خاک رویی توسط بتن پاششی که اصطلاحا به آن شاتکریت گفته میشود پوشانده می شود. شاتکریت کردن سطح باعث جلوگیری از هوازدگی و نیز ایجاد انسجام بیشتر در سیستم نیلینگ و جلوگیری از ریزش های موضعی می باشد. در نهایت روی نیل های حفاری شده یک صفحه فولادی به نام هد نیل نصب می شود. اکثر خاکها دارای پتانسیل مناسبی برای اجرای نیلینگ می باشند، ولی طبیعتاً اجرای آن در خاکهای ریزشی تمهیدات ویژه تری مانند رادهای خودحفار نیاز دارد. همچنین خاکهای رسی با پلاستسیته بالا برای این روش مناسب نیستند. نیلینگ یا میخکوبی ها برای بالاتر از دو سال باید به صورت دائمی در خاک طراحی شده و ضوابط لرزه ای و خوردگی در آن لحاظ شود. در مناطقی که آب زیرزمینی وجود دارد باید فتیله های زهکش از جنس ژئونت و ژئوتکستایل در پشت شاتکریت قرار گیرند تا آب زیرزمینی شاتکریت را خیس و ناپایدار نکند . همچنین برای دور کردن بیشتر سطح آب موجود در خاک از پشت شاتکریت از لوله های پی وی سی زهکش که با ژئوتکستایل کاور شده اند، استفاده می شود. انعطاف پذیری، هزینه مناسب و سهولت انجام نسبت به سایر روشها از مزایای این سیستم می باشد.

 

مزایای میخکوبی:

- سطح اشغال کمتر در پایان گودبرداری به ویژه در مقایسه با خاکبرداری مهارشده با المانهای فلزی

- سرعت بالای نصب

- تطابق آسان امتداد و موقعیت نیل ها هنگامی که با عوارض برخورد می شود (نظیر تخته سنگ ها، شمع ها و تاسیسات زیر زمینی)

- سیستم نیلینگ نسبتاً انعطاف پذیر است و می تواند با نشست های نسبی و نشست های کلی نسبتاً بزرگ تطابق نماید.

- سیستم نیلینگ هنگام زلزله به مانند سیستمهای انعطاف پذیر عمل می کنند.

- در این تکنیک قبل از ریزش احتمالی، علائم هشدار دهنده در محیط اطراف کارگاه قابل مشاهده است.

- سیستم نیلینگ از نظر هزینه از سیستم های متعارف دیگر کم هزینه تر است.

 

معایب میخکوبی:

 - عملکرد میخکوبی در حالت محرک خاک می باشد و لذا در طول گودبرداری تغییرشکل زیاد در سازه مجاور گود ایجاد می گردد.

- محدودیت در صورت حضور تاسیسات زیر زمینی مجاور گود

- موارد حقوقی و مالی ناشی از تجاوز به حریم همسایه

در شکل زیر شمای کلی دیوار میخکوبی و نمونه ای از دیوار میخکوبی اجرا شده نشان داده شده است. همانطور که از شکل ها مشخص است، در قسمت داخلی گود بجز هد نیل های سیستم میخکوبی، اثر دیگری از سازه نگهبان میخکوبی وجود ندارد. این مورد مهمترین مزیت تکنیک میخکوبی می باشد. به عبارت ساده تر در این تکنیک فضای کارگاه اشغال نمی گردد. اجزای تکنیک میخکوبی در شکل مشخص است. با این وجود در ادامه با جزئیات بیشتر این اجزا معرفی می گردد.

 

 

مراحل انجام این تکنیک ساده بوده و نیاز به ماشین آلات پیشرفته ندارد. در شکل زیر مراحل اجرای میخکوبی مختصراً نمایش داده شده است:

 

مرحله اول: خاکبرداری

خاکبرداری اولیه تا عمقی انجام می گردد که سطح دیواره گود بتواند برای یک مدت کوتاه ( در حدود 24 تا 48 ساعت ) بدون مهار باقی بماند. عمق گودبرداری اولیه در حدود 1 تا 2 متر می باشد و طول آن معمولاً حدود 4 تا 6 متر است. توصیه می گردد که خاکبرداری بصورت پنل به پنل (دندانه موشی) انجام گردد. برداشت خاک بصورت یکپارچه بر اساس تحلیل های انجام شده توسط مهندسین این شرکت، تا 30 درصد موجب افزایش جابجایی های دیوار گود می گردد. در شکل های زیر مواردی از روند خاکبرداری نشان داده شده است.

 

 

مرحله دوم : اجرای نمای موقت شاتکریت (می تواند بعد از حفاری و قرار دادن نیلها هم انجام شود)

پس از خاکبرداری، بایستی رویه دیواره را شاتکریت نمود. اجرای شاتکریت در مرحله اول موجب ایجاد پایداری موقت به ویژه در مورد خاکهای ریزشی می گردد. هر چند می توان این مرحله را بعد از حفاری و نیل گذاری نیز انجام داد.

شاتکریت، شامل بتن پاشی با ضخامت متداول 10 سانتيمتر روی شبکه سیمی سبک (مثلاً آرماتور 8 یا 10 با شبکه 10 در 10)  می باشد. با توجه به ضخامت شاتکریت، ممکن است که ابعاد شبکه سیمی (مش) و یا سایز آرماتورهای مش افزایش یافته و یا در برخی از موارد از دو لایه مش در شاتکریت بهره گرفته می شود.  طرح اختلاط شاتکریت عموماً در بیشتر پروژه ها مشابه بوده و شامل 400 کیلوگرم سیمان، 1640 کیلوگرم ماسه و 160 لیتر آب می شود.

 

 

مرحله سوم: حفاری چاله ها برای قرار دادن نیل ها

چاله ها براساس طول ، قطر، امتداد و فواصل افقی حفاری می گردند. مشخصات و محل حفاری هر چاله  بر اساس نقشه اجرایی (طراحی شده در دفتر فنی) مشخص می باشد. همانطور که در مرحله قبل عنوان گردید، حفاری میخ ها می تواند قبل از اجرای شاتکریت نیز انجام گردد.

 

 

مرحله چهارم : قرار دادن میخ ها (نیل ها) در چال ها

منظور از میخ یا نیل، آرماتورهایی از نوع AIII در قطر معمولاً 28 الی 40 میلیمتر می باشد. قطر و طول آرماتور بر اساس تحلیل های پایداری و عملکردی مشخص می گردد و در نقشه های اجرایی سازه نگهبان درج می شود. در این مرحله، میخ ها در چال های حفاری شده قرار داده شده و فیکس می گردد. به منظور قرارگیری میخ ها در وسط چال ها، از متمرکز کننده ها بهره گرفته می شود. متمرکز کننده ها که نمونه ای از آن در شکل زیر نمایش داده شده است، آرماتور را در وسط گمانه فیکس کرده و امکان اندرکنش بهتر میخ و خاک اطراف را مهیا می کند.

 

 

مرحله پنجم: تزریق دوغاب سیمان

دوغاب سیمان، نقش اصلی انتقال تنش از خاک به میخ را ایفا می کند و از طرف دیگر یک سطح از حفاظت در برابر خوردگي میخ ایجاد می نماید. به منظور تزریق دوغاب سیمان از بیش از دو لوله بهره گرفته می شود. لوله ورودی تزریق که معمولاً تا نزدیکی انتهای گمانه ادامه می یابد و لوله خروجی دوغاب که در ابتدای گمانه (نزدیک به دیوار) در نظر گرفته می شود. در گمانه های بلند تر، لوله ورودی تزریق به دو عدد افزایش می یابد.

در هنگام تزریق، ابتدا دوغاب از لوله ورودی وارد گمانه می گردد. پس از پر شدن گمانه، خروج دوغاب از لوله خروجی مشاهده می گردد. در این زمان، لوله خروجی بسته شده و فشار تزریق افزایش می یابد. با افزایش فشار تزریق، نفوذ دوغاب در خاک اطراف افزایش یافته و ضمن افزایش حجم گمانه، اتصال نیل و خاک اطراف بیشتر می گردد.

فشار تزریق: 4 تا 6 بار

نسبت دوغاب آب به سیمان: 0/5

 

 

مرحله ششم: نصب هد نیل

با ادامه مراحل گودبرداری و افزایش عمق گود، دیوار گود شروع به حرکت کرده و داخل میخ ها نیرو ایجاد می گردد. بخشی از نیرو (در حدود 40 درصد نیروی حداکثر نیل) در محل اتصال میخ و دیواره ایجاد می گردد. از اینرو چنانچه در این محل سطح کافی جهت منتقل نمودن نیرو به دیواره وجود نداشته باشد، دیواره پانچ شده و میخ داخل دیوار فرو می رود. برای تامین سطح کافی جهت انتقال نیرو، از هد نیل استفاده می گردد. هد نیل صفحه ای معمولاً در ابعاد 30 در 30 می باشد که وظیفه آن پخش نمودن نیروی نیل روی سطح شاتکریت است. هدنیل معمولاً بوسیله جوش یا پیچ به نیل متصل می گردد. در شکل های زیر نمونه ای از اجرای هدنیل نمایش داده شده است. نصب هدنیل با استفاده از پیچ، بواسطه امکان ایجاد پس تنیدگی در نیل، در برخی از موارد مناسب تر می باشد.

 

 

مرحله 7 : تکرار مراحل فوق تا رسیدن به تراز کف گود

 مراحل 1تا 6 برای ادامه گودبرداری تا تراز کف گود تکرار می گردد  و شاتکریت موقت با یک اتصال سرد به شاتکریت قبلی متصل می شود. در شکل زیر نمونه ای از این اتصال نمایش داده شده است. معمولاً سه چشمه از مش در اتصال دارای همپوشانی می باشند.

 

 

ثبت نظر
فاطمه خانپور : برداشتى از مقاله نيلينگ ميخکوبى
12 0
نام دیگر نیلینگ روش دوخت به پشت می باشد، این روش شباهت زیادی با روش مهارسازی (انکراژ) دارد. از سه دهه ی پیش از عملیات نیلینگ استفاده می شده است. در این روش حفاری را به صورت مرحله به مرحله و از بالا به پایین گود اجرا می کنیم. در هر مرحله به کمک دستگاه های حفاری ویژه چاهک های افقی و مایل در بدنه دیواره گود حفر می کنیم، سپس درون این چاهک ها کابل های پیش تنیدگی قرار می دهیم و با تزریق بتن در انتهای چاهک، این کابل ها را کاملا در خاک مهار می نماییم. سپس کابل های مزبور را به کمک جک های ویژه ای می کشیم و انتهای برون آمده کابل را بر روی سطح جداره گود مهار می کنیم. آنگاه به درون چاهک های نام برده شده، بتن تزریق می کنیم. پس از سخت شدن بتن و کسب مقاومت کافی آن کابل ها را از جک آزاد می کنیم. این کار باعث می شود که نیروی پیش تنیدگی موجود در کابل خاک را فشرده سازد و در نتیجه خاک فشرده تر و متراکم شده و رانش ناشی از آن کاهش می یابد و در عین حال کل نیروی رانش خاک در جداره گود به خاک های داخل بدنه دیواره منتقل شده و خاک بدنه انتهایی به عنوان سازه نگهبان عمل کرده و رانش خاک بدنه مجاور جداره را تحمل کند. عمق گودبرداری در هر مرحله بستگی به نوع خاک و فاصله بین چاهک ها دارد و معمولا در حدود ۲ تا ۳ متر است. یک شبکه ی مش که روی آن شاتکریت می شود و دارای ضخامت کم می باشد به منظور جلوگیری از فرسایش سطحی خاک و همچنین به وجود آمدن یک سطح مناسب برای ساخت و ساز اجرا می شود. در واقع هدف اصلی این دیواره ها افزایش بازدهی عملکرد خاک و انتقال بهتر نیروها به المان های مسلح می باشد.
محمدمهدی اصل رو ... : پروژه
7 0
استفاده از روش نیلینگ به عنوان یک سیستم حفاظت جداره ترانشه و گود در مناطق شهری و فضاهای محدود(مانند سازه‌های زیر زمینی/ایستگاه های مترو،پل هاو...) کارا بوده و بدلیل امکان همزمانی اجرا در چند ضلع از محیط کاری از سرعت خوبی برخوردار است. ‌با توجه به درجه پایداری، امکان اجرای گود قائم وجود داشته و همچنین در انواع شرایط خاک،به جز موارد خاص مانند خاک های رسی با پلاستیسیته بالا اجرای آن امکان پذیر بوده و در کنار ویژگی هایی همچون سرعت بالا نصب،هزینه پایین و انعطاف پذیری،از مهمترین ویژگی های این روش محسوب می‌شود. میتوان اینگونه تعبیر کرد که رانش خاک با سیستم نیلینگ به خود خاک مهار خواهد شد که به عبارتی بهترجداره گود به خاک پشت آن دوخته میشود که اصطلاحـا به آن روش دوخت به پشت گویند.(البته در این روش در کابل ها پیش تنیدگی نیز ایجاد می شود تا پس از گیرش بتن و آزادسازی،عکس العمل کششی ایجاد شده در آن بصورت نیروی فشاری به گوه مجاور وارد گردد.) از مهمترین معایب این روش میتوان به مسئله تجاوز به حریم همسایه اشاره نمود که بایستی پیش از اجرای عملیات نیلینگ از تمام مالکین مجاور رضایت نامه محضری گرفته شود.
شایان منصورفلاح : میخ کوبی
7 0
یکی از روش های پایدار سازی گودبرداری در خاک روش نیلینگ یا میخ کوبی است در این روش عناصر مسلح کننده دد فضای حفاری شده در داخل خاک قرار میگیرند سپس عملیات تزریق به منظور ایجاد درگیری بین خاک و ارماتور انجام می شود برای تزریق از دوغاب سیمان استفاده می شود که دارای اب به سیمان1به 2 است و ترکیبی مثل بتن ولی بدون سنگ دانه های درشت دارد تزریق در خاک باعث پیوستگی بین ارماتور و خاک میشود و تاثیر مهمی در پایداری خاک دارد مزایای ان: 1.سرعت بالا 2.هنگام زلزله همانند سیستم های انعطاف پذیر عمل میکند معایب ان: 1.موارد حقوقی و مالی ناشی از تجاوز به حریم همسایه 2.محدودیت در صورت حضور تاسیسات زیرزمینی مجاور گود
ابوالفضل اقبال ... : روش نیلینگ
8 0
یکی از روش های پایدارسازی گود است.در ابن روس عناصر مسلح کننده درداخل خاک قرارمیگیرند وسپس تزریق صورت میگبزد.تزریق موجب پیوستگی آرماتور و خاک شده و اثر زیادی در پایداری خاک دارد. سطح خاک روبی توسط شاتکریت پوشانده میشود که باعث جلوگیری از هواردگی و انسجام بیشتر میسود . در نهایت روب نیلها هدنیل نصب میشود . اجرای نیلینگ درر خاکاای ریزشی تمهیدات ویژه ای دارد.این روش برای مدت بیش از دو سال باید به صورت دائمی طراحی شود و ضوابط لرزه ای و خوردگی لحاظ سود در مناطق دارای آب زیر زمینی بابد فیلترهای زخکش پشت شلتکریت قرا بگیرند یا از لوله های پیویسی زهکش استفاده شود تا شاتکریت ناپایدار نشود مزایای این دوش : سطح اشغال کمتر در مقایسه با سایر روشها،سرعت بالایکار، تطابق آسان هنگتم برخورد با عوارض زمین،انعزاف پذبری در هنگام نشست و زلزله ، داراز علائم هشدار دهنده فبل از ریزش احتمالی ، هزینه کم اجرا معایب این روش: تغییر شکل زیاد در سازه مجاور گود ،محدود رودن در صورت وجود تاسیسات زیرزمینی،تجاوز به حریم امسایه مراحل اجرا: ۱.خاکبرداری:به صورت پنل به پنل انجام میشود ۲.اجرای نمای موقت شاتکریت:موجب پایداری پوقت به ویژه در خاکهای ریزشی میشود ۳. حفاری چاله ها ۴. قرار دادن نیلها در چالها : نیل ها توسط متمرکز کننده ها در وسط چال قرار میگیرند ۵.تزریق دوغاب سیمان:نقش اصلی انتقال تنش از خاک به میخ را ایفا میکند ۶.نصب هد نیل:برای تامین سطح کافی جهت انتقال نیرو از هدنیل استفاده میشود ۷.تکرار مراحل فوق تا رسیدن به تراز کف گود
ترانه اسماعیلی : نیلینگ یا میخکوبی
6 0
نیلینگ یا میخکوبی برای پایدار سازی گود انجام می شود،درگیری دوغاب و ارماتوربا خاک است.نسبت اب به سیمان 1 به2 است،تزریق باعث پیوستگی و پایداری خاک و ارماتور میشود.شاتکریت یا همان بتن پاشی جلوگیری از ریزش و هوازدگی میشود،هندنیل نصب میشود سپس قراردادن میخکوب ها و سپس تزریق دوغاب فشار 4تا6 رایج است هدنیل به وسیله پیچ یا جوش متصل میشود مرحله اخر تکرار مراحل است تا به تراز کف گود برسیم. سوال پیش امده این است برای بنده که زمانی که به تراز کف گود میرسیم چطورمتوجه میشویم؟
مدیریت : پاسخ
8 0
عمق گودبرداری بر اساس نقشه های سازه قبل از اجرای گود مشخص می باشد. به عنوان مثال اگر در نقشه سازه تعداد زیرزمین 4 طبقه باشه، عمق گود با در نظر گرفتن هر طبقه 3 متر و یک متر فونداسیون، برابر 13 متر در نظر گرفته میشه عمق گودبرداری در هر مرحله بر اساس نتایج نقشه برداری مشخص میشه
ترانهاسماعیلی : میخکوبی
6 0
مانند پروژه جمهوری چه زمانی باید شمع قرار دهیم؟زمانی که پروزه خاک فرسوده دارد؟
مدیریت : پاسخ
8 0
معمولاً استفاده از شمع در موارد زیر توصیه می شود: وجود سازه فرسوده در مجاورت گود عمق زیاد گودبرداری خاک نامناسب به طور کلی استفاده از شمع اطمینان نسبت به پایداری گود رو بسیار افزایش میده و از طرف دیگه جابجایی دیوار گود و نشست سازه مجاور رو هم تا حد زیادی کاهش میده در زمان طراحی گود بر اساس نتایج آزمایشگاه خاک و ژئوتکنیک تکمیلی، طراحی سازه نگهبان در نرم افزار انجام شده و در صورت نیاز شمع در نظر گرفته می شود
ایمان اوجی ۹۵۲۰ ... : نیلینگ میخکوبی
7 0
عملیات نیلینگ و میخکوبی معمولا برای برای گود های با عمق بیش از ۲ متر استفاده میگردد که نسبت به مهار بند های فلزی و سازه های نگهبان فلزی هم فضای کمتری اشغال میکنند هم از نظر قیمتی مقرون به صرفه هستند و اجرای آنها سریع تر میباشد و همچینین با توجه به منعطف بودن نیل ها در صورت هرگونه نشست خاک خود را با آن تطابق میدهند و گسیخته نمیشود از معایب آن میتوان به تداخل با تاسیسات ملک مجاور یا مشکلات حریم و حقوقی اشاره کرد همچینین اجرای نیلینگ در خاک های رسی کمی نا پایدار و سخت میباشد . هنگام اجرای نیلینگ ابتدا ۲ متر از گود برداشته میشود و دیواره خاک برای جلوگیری از ریزش شاتکریت میشود سپس توسط مته گمانه هایی حفاری میشود و میخ هایی از جنس میلگرد درون چاه قرارداده شده و با دوغاب سیمان پر میشود سپس در انتهای نیل ورق های فلزی که هد نیل نامیده میشود متصل میشود و این مراحل دوباره تکرار میگردد تا به تراز گود برسیم
سارا روددهقان : نیلینگ
6 0
نیلینگ گودبرداری تا عمق و طول مناسب انجام شده وسطح رویی خاک با شاتکریت پوشانده میشود که باعث جلوگیری از ریزش قسمت های داخلی گود و هوازدگی میشود و بعد چاله هایی افقی در دیواره گود حفر میشود و نیل ها توسط متمرکز کننده ها در وسط چال قرار میگیرند ودر مرحله ی بعد تزریق دوغاب انجام میشود که باعث درگیری بین خاک و آرماتور شده و از میخ در برابر خوردگی محافظت میکند و در ادامه ورقه های فولادی به نام هد نیل به منظور پخش کردن نیروی نیل روی سطح شاتکریت ، نصب میشود و همه ی این مراحل تا کف گود تکرار میشود ودر مناطقی که آبهای زیر زمینی وجود داشته باشد از فتیله ها ولوله های زهکش استفاده میشود تا مانع خیس شدن شاتکریت شود
امیرحسین غلام : نیلینگ یا میخکوبی
6 0
یکی از روشهای پایدار سازی گودبرداری ها در خاک روش نیلینگ یا میخکوبی است. در این روش عناصر مسلح کننده (آرماتورها یا میلگرد ها) در فضای حفاری شده در داخل خاک قرار می گیرند و سپس عملیات تزریق به منظور ایجاد درگیری بین خاک و آرماتور انجام می شود که شامل دوغاب سیمان با نسبت آب به سیمان ۱به۲ می باشد و باعث ایجاد ترکیبی به مانند بتن ولی بدون سنگدانه های درشت می باشد. بتن پاششی(شاتکریت) از نقش مهمی در انجام این سیستم دارد.مزیت این روش این است که بر روی اکثر خاک ها قابل اجرا می باشد بجز رس با لایه پلاستسیته. انعطاف پذیری، هزینه مناسب و سهولت انجام نسبت به سایر روشها از مزایای این سیستم می باشدو بطور کلی مزایای این روش بیشتر از معایب آن می باشد. چرا که مراحل انجام این تکنیک ساده بوده و نیاز به ماشین آلات پیشرفته ندارد. و اینکه دارای ۷ مرحله می باشد که به راحتی قابل اجرا می باشند که مراحل ۱تا۶ آن تکرار می شوند تا به تراز کف گود آن برسیم.
علیرضا درویش : نیلینگ یا میخکوبی
5 0
نیلینگ یا میخکوبی یکی از روش های پایدار سازی خاک میباشد که دارای معایب و مزایای مختلفی استو در عین حال مراحل کار نیلینگ به ندرت ساده تر بوده و نیازی ب تجهیزات پیشرفته ندارد لز مزایای نیلینگ میتوان به اقتصادی بودن و انعطاف پذیری ان در زمان زلزله و... اشاره نمود و از معایبی دارد ازنظر حقوقی و مالی تجاوز به حریم همسایه و محدودیت در خصوص حضور تاسیسات زیرزمینی مجاور گود و... اشاره کرد. مراحل:در مرحله اول شات کیریت صورت نمیگیرد و گود برداری باید ب طریقی انجام پذیرد که دیوار گود بدون نیاز به مهار تا ۴۸ ساعت باقی ماند و در مرحله دوم شاتکریت صورت می پذیرد در مرحله سوم طبق نقشه طراحی شده توسط دفتر فنی محل حفاری ها مسخص شده و در مرحله چهارم قطر وطول ارماتور طبق پایداری و عملکرد مشخص و در نقشه اورده میشود در مرحله پنجم دوغاب اب و سیما نیز تزریق میشود که اکثرا از بیش از دو لوله اضافه میگردد در مرحله ششم نصب هدنیل میباشد که اکثرا توسط جوش یا پیچ به نیل وصل میشود در مرحله هفتم از مرحله یک تا شیش دوباره اجرا میشود شاتکریت موقت با یک اتصال سرد به شاتکریت قبلی متصل میشود.
مجید مومیوند : خلاصه ی روش نیلینگ
5 0
روش نیلینگ: این روش درخاکهای رسی و خاکهای ریزشی مناسب نمیباشد و در صورت اجرا در ای خاکها باید از تمهیدات ویژه ای جهت بعملی شدن این روش استفاده نمودهمچنین در مناطقی که آب زیر زمینی وجود داردبرای انتقال یا خشک کردن آب جهت جلوگیری از خیس شدن و ناپایدار شدن شاتکریت باید تمهیداتی صورت گیرد. ازجمله مزایای این روش میتوان به انعطاف پذیری ،اشغال نکردن فضای کارگاه،سهولت اجرا،عدم نیاز به ماشیلات پیشرفته،سرعت بالای نصب وتیز هشدار دادن قبل از ریزش احتمالی اشاره نمود. همچنین این روش دارای معایبی از قبیل:ایجاد تغیر شکل زیاد در سازه مجاور،محدود نمودن تاسیسات زیر زمینی اطراف گودو تجاوز به حریم همسایه اشاره نمود . مراحل اجرا نیلینگ به شرح زیر میباشد: ابتدا خاکبرداری اولیه ترجیحابصورت پنل به پنل تاعمقی که سطح دیواره گود بتواند برای مدت کوتاهی پایدار باشد انجام میشود سپس برای ایجاد پایداری موقت رویه دیواره بتن پاشی با ضخامت۱۰cm(شاتکریت)میشود . درمرحله ی بعد چاله ها بر اساس طول، قطر،امتداد و فواصل افقی حفاری شده سپس آرماتور هایی از نوعA۱۱۱۱(یا همان نیل)توسط متمرکز کننده ها در وسط چاهک ها فیکس میشود و سپس به جهت انتقال تنش از خاک به میخ(نیل)ونیز محافظت از آرماتورها وپیوستگی بین آرماتور و خاک تزریق دوغاب سیمان صورت میگیرد؛ با افزایش عمل گود برداری دیواره شروع به حرکت کرده و داخل نیل ها نیرو ایجاد میگردد برای تامین سطح کافی جهت انتقال نیرو ورقه های فولادی(هد نیل) روی چاهک های حفاری شده بوسیله جوش یا پیچ نصب میشود که وظیفه ی آن پخش نمودن نیروی نیل روی سطح شاتکریت میباشد. مراحل ذکر شده در بالا مجددا طی میشود تا زمان رسیدن به تراز کف گود ادامه میابند
احمد شلیلیان : خلاصه برداشت از مقاله
6 0
یکی از روش های مهار گود است که اگر شرایط اطراف گود از نظر همسایه،مجوز های حقوقی(به دلیل تجاوز در خاک اطراف گود) و نشست های تجدریجی مشکلی ایجاد نکند روشی مقرون به صرفه با سرعت بالا و آسان است. در این روش خاک را به وسیله میخ های به خاک های عقب تر دوخت میکنند.در روش نیلینگ که به تدریج از بالا به پایین شروع گود برداری هر 2 الی 3 متر انجام دیواره گود با قطر مد نظر حفاری میشود و میخ هایی با براکت های روی آن برای پیوستگی بیشتر داخل حفره ها قرار میگیرد و داخل حفره با دوغاب آب و سیمان پر میشود وسطح نمای گود هم با بتن پاشی یا شاتکریت پیوسته و مهار میشود و از هد نیل هم برای جلوگیری از فرو رفتن میخ قرار میگیرد.همه این مراحل تا ارتفاع گود مورد نظر انجام میشود.پایداری و انعطاف پذیری هنگام زلزله و نشست های کوچک و بزرگ، سطح اشغال کم برای محیط کارگاه و هزینه و سرعت بالای اجرا از مزایای این روش است.
امیرحسین انامی ... : نیلینگ
12 0
پایدار سازی خاک به روش نیلینگ یا میخکوبی یک روش نوین به منظور پایدار سازی خاک های اطراف گود در ساختمان های دارای طبقات زیرزمین می باشد . با توجه به نوع خاک محل احداث سازه ، باید روش های مناسب به منظور اجرای عملیات پایدار سازی اتخاذ شود . عملیات پایدار سازی خاک اطراف به روش نیلینگ از نظر اجرایی بسیار مناسب تر برای اجرای مراحل بعدی ساختمان در مقایسه با روش های سنتی سازه نگهبان می باشد چون نیاز به فضای کمتری دارد البته باید همواره حساسیت اجرای این روش را در نظر گرفت .
امیررضا آیتی : خلاصه نیلینگ
4 0
نیلینگ یکی از روش های پایدار سازی گودبرداری ها در خاک است که به نسبت سایر روش ها هزینه کم تری دارد.در این روش آرماتورها یا میلگرد ها در فضای حفاری شده در داخل خاک قرار می گیرند و سپس عملیات تزریق به منظور ایجاد درگیری بین خاک و آرماتور انجام می شود. برای تزریق از دوغاب سیمان استفاده می شود که ترکیبی مشابه بتن ولی بدون سنگدانه های درشت ایجاد میکند. تزریق در خاک باعث پیوستگی بین آرماتور و خاک شده و لذا دارای تاثیر مهمی در پایداری خاک است.کلیه سطوح حفاری شده که توسط نیلینگ بایستی مسلح شوندبا استفاده از شاتکریت(پوشاندن سطح رویی خاک توسط بتن) ابتدا حفاظت شده و سپس سیستم نیلینگ روی آنها اجرا می شوند. مزایا: ۱.هزینه کم ۲.جلوگیری از هوازدگی و ریزش های موضعی ۳.سرعت بالای نصب و امکان هم زمانی خاکبرداری و پایدار سازی. ۴.انعطاف پذیری هنگام زلزله. معایب: ۱.آلودگی صوتی بالا و نیاز به رضایت همسایه ها ۲.برای خاک های رسی مناسب نیست. ۳.محدودیت در صورت حضور تاسیسات زیر زمینی مجاور.
محمد کوهین : ریز نکات
3 0
با توجه به اینکه میخکوبی باید در زیر سازه های مجاور ملک صورت بگیرد، نیاز به اخذ مجوز از همسایگان پروژه می باشد. علاوه بر این مسئله آلودگی صوتی حین عملیات نیلینگ مسئله قابل توجه دیگر است که لازم است از تجهیزات مناسب برای اپراتورها و حاضرین در محل پروژه تعبیه دید
علی هوشجان : نیلینگ
3 0
برداشتی که بنده از این روش داشتم این بود که روش نیلینگ برای خاک های رسی تر مثل منطقه مهرشهر مناسب تر بوده تا مناطق شنی مثل مرکز شهر(هفت تیر)، و اجرای آن نیز در خاک های شنی دشوار تر بوده و با موانع بیشتری برخورد خواهد کرد. و تما طبق نوشته ها نمیتوان آن را هر جایی اجرا کرد به دلیل وجود زیر زمین همسایه. در آخر سوالی که پیش می آید این است که چگونه میتوان تضمین کرد که گود 24 الی 48 ساعت بدون مهار پایدار می ماند؟
مدیریت : پاسخ
2 0
بواسطه تزریق مناسب تر و نفوذ بهتر دوغاب در خاک های درشت دانه، روش میخکوبی در خاک درشت دانه مناسب تر می باشد. عموماً با توجه به نوع خاک، پایداری اولیه قابل تشخیص است. با این وجود در صورت ناپایداری خاک، تمهیداتی از جمله شاتکریت رویه خاک و همچنین کوچک کردن پنل های خاکبرداری در دستور کار قرار می گیرد.
حمید رضا نظری : خلاصه ای مختصر از مباحث گودبرداری به روش ...
3 0
سلام و عرض ادب مباحث و نکات مطرح شده در رابطه با مبحث گودبرداری به روش نیلینگ میخکوبی در اینجا بسیار مفید و ارزشمند بوده چرا که ابهاماتی ک برای بنده در خصوص اینکه روش نیلینگ میخکوبی چی هستش وجود داشت با مطالعه این‌ مطالب تونستم ابهامات خویش را برطرف کنم ، ما با دانستن مزایا و معایبی که در این مبحث وجود دارد میتوانیم به هنگام گودبرداری با استفاده از این روش اجرای صحیح تری را به هنگام اجرا داشته باشیم و مراحل ساده ای هم وجود دارد که نیاز آنچنانی برای اجرا به ماشین آلات پیشرفته ندارد ( همانگونه که در اینجا هم به آن پرداخته شد ) . ممنونم از مطالب مفید شما
مریم احمدزاده : برداشت از نیلینگ
4 0
نیلینگ یا میخکوبی به منظور مقاومت گود برداری صورت میگیرد.به منظور ایجاد درگیری از دوغاب استفاده میکنند که شامل سیمان واب مانند ترکیب بتن است ولی بدون سنگدانه.برای جلوگیری ازهوا زدگی و انسجام بیشتر نیلینگ شاتکریت میکنندکه روی سطح رویی خاک این عمل صورت میگیرد تقریبا نیلینگ در همه نوع خاک قابل اجراست به جز خاک های رسی وخاک با پلاستیسیته بالا. به طور کلی روش خوب و به صرفه از لحاظ هزینه وسرعت بالای اجراست و همچنین در برابر زلزله منعطف میباشد ولی مانند همه روش ها معایبی دارد که نیاز به اخذ مجوز از همسایگان لازم است بدلیل اینکه زیرسازه مجاور قرار دارد همچنین الودگی صوتی برای همسایه
مهدی فیروزگاه : نیلینگ میخکوبی
2 0
یکی از روش های پایدار سازی گود برداری در خاک روش نیلینگ است که در آن ارماتور ها در فضای حفاری شده قرار میگیرد و عملیات تزریق از دوغاب سیمان استفاده میشود که در کل دارای معایب و مزایایی است. انجام این عملیات ساده است و دارای هفت مرحله است و نیازی به ماشین آلات پیشرفته ندارد
نگین هلی : پرسش
2 0
سلام و عرض ادب ممنون از مطالب جامع و مفیدتون،سوالی که داشتم در این باره است که هزینه نیلینگ با توجه به چه شرایطی متغیر است و ازجمله مهمترین عواملی که در تعیین قیمت آن نقش دارند چیست؟
مدیریت : پاسخ
2 0
مهمترین عوامل تاثیر گذار بر هزینه، عمق گود، نوع خاک و سربار مجاور گود می باشد. همچنین وجود آب به عنوان یک عامل ناپایدار کننده، موجب افزایش هزینه می گردد.
نگین هلی : نیلینگ
3 0
یکی از روش‌هایی که می توان به عنوان سازه نگهبان به منظور جلوگیری از ریزش دیوارهای گودبرداری استفاده کرد نیلینگ( روش دوخت به پشت)میباشد،روش کلی این کار به این صورت است که اول دیوارهارا رگلاژ می‌کنند و در مرحله بعد شبکه مشبندی را با میخ هایی در فاصله حدود۵۰ سانتی متر به دیوار گود وصل میکنند و در مرحله بعد روی این شبکه مش را بتن پاشی می‌کنند که ضخامت این بتن پاشی یا شاتکریت حدود ۱۰تا۲۰سانتی متر است،استفاده از این روش نیاز به مجوز دارد اگر بدون رضایت محضری همجواری ها اقدام به اجرای آن گرفته شود مالکین به دو روش حقوقی و کیفری می‌توانند اقدام به شکایت کنند.
سینا طالعی : روش نیلینگ
16 0
بسیار مقاله کامل و قابل تاملی بود. بنده به دلیل علاقه شخصی به مسائل عمرانی از مطالعه این مقاله بسیار لذت بردم. اما سوالی برایم پیش آمد که البته در اوایل مقاله هم به آن اشاره شده بود. اگر زمانی مالک زمین کناری قصد گود برداری داشته باشد، در این صورت چه تمهیداتی باید اندیشید؟ آیا ناچار است چند متر از زمین را بلا استفاده کند یا باید این سیستم را به کلی جمع آوری کند؟ جمع آوری این سیستم با توجه به اینکه دوبار شاتکریت می شود و مرحله آخر ده سانت بتن روی شبکه سیمی پاچیده می شود به نظر کار دشواری می آید. ممنون می شوم بنده را راهنمایی بفرمایید.
مدیریت : پاسخ
15 0
چنانچه مالک ملک مجاور قصد گودبرداری داشته باشد، اگر گودبردای ملک مجاور چسبیده به گود موجود باشد، صرفاً هزینه خاکبرداری و مدت زمان آن بواسطه وجود نیل ها بیشتر می شود. با این وجود بواسطه وجود آهن (آرماتور) در خاک، بعضاٌ اضافه هزینه خاکبرداری جبران می گردد. چنانچه ملک نسبت به گود فاصله داشته باشد، موضوع گودبرداری تا حدی خطرناک شده و با توجه به فاصله گودبرداری قبلی و گود فعلی، ملاحظات طراحی و اجرایی خاصی مورد نیاز می باشد. در خصوص سوال دوم، توجه داشته باشید که نیلینگ و شاتکریت مجدداً برداشته نمی شود و شاتکریت بین خاک و دیوار حائل نهایی سازه (دیوار برشی سازه) برای همیشه مدفون خواهد ماند.
امین بابازاده : نیلینگ
2 0
با سلام و تشکر بابت این مقاله بسیار روان و کاربردی . یک سوال برام پیش آمده که چرا چاهکهای نیلینگ را در بعضی مواقع مایل اجرا میکنند و در بعضی مواقع به صورت افقی . فرق این دو حالت در چیست ؟
مدیریت : پاسخ
4 0
با شروع پیدایش نیلینگ، تزریق دوغاب بصورت ثقلی انجام میشد. لذا گمانه ها شیب دار اجرا میشد. در حال حاضر نیز بواسطه عملکرد بهتر نیل های مایل (معمولاً با زاویه 15 درجه نسبت به افق) و همچنین برای دور شدن نیل ها از تاسیسات شهری (در تراز های بالایی میخکوبی)، نیل ها بصورت مایل اجرا می گردد
محمدرضا جبلی : مراحل نیلینگ
4 0
با سلام خدمت تیم کاوش مهار یکی از روش های پایدار سازی گودبرداری ها در خاک روش نیلینگ یا میخکوبی است که در 7 مرحله به انجام میرسد. مرحله اول : خاکبرداری تا عمقی است که دیواره بدون مهار 24 تا 48 ساعت پایدار باقی بماند و عمق گودبرداری در حدود 1 تا 2 متر می باشد. مرحله دوم: شاتکریت میباشد که شامل بتن پاشی با ضخامت 10 سانتی متر روی شبکه های سیمی مانند ارماتور 8 یا 10 با شبکه های 10 در 10 میباشد. طرح اختلاط شاتکریت حدودا بین 400 کیلوگرم سیمان ، 340 کیلو گرم ماسه و 160 لیتر اب میباشد. مرحله سوم : حفاری چاله ها بر اساس قطر، طول و امتداد فواصل افقی میباشد که این چاله ها با نقشه های طراحی شده در دفتر فنی حفر میگردد. مرحله چهارم: قراردادن نیل ها میباشد.ارماتور هایی Alll در قطر معمولا 28 الی 40 میلیمتر میباشد. در این مرحله میخ ها در چاله های حفاری شده قرارداده و فیکس میگردد و به منظور قرارگیری میخ ها در وسط چال از متمرکز کننده بهره گرفته میشود مرحله پنجم : تزریق دوغاب سیمان می باشد، دوغاب سیمان نقش اصلی انتقال تنش از خاک به میخ را ایفا میکند و از طرف دیگر یک سطح از حفاظت در برابر خوردگی میخ ایجاد مینماید. در تزریق دوغاب سیمان از یش از دو لوله بهره گرفته میشود لوله ورودی تزریق که تا انتهای گمانه ادامه می یابد و لوله خروجی که در ابتدا گمانه در نظر گرفته میشود. این تزریق باید با فشار 4 تا 6 بار و نسبت دوغاب به اب سیمان 0/5 انجام میشود. مرحله ششم : استفاده از وسیله ای به نام هدنیل میباشد که صفحه ای 30 در 30 است که وظیفه ان پخش نمودن نیروی نیل روی سطح شاتکریت میباشد. مرحله هفتم : تکرار مراحل قبلی تا رسیدن به کف گود میباشد.
رضااعتمادی : برداشتی از مقاله نیلینگ‌میخکوبی
2 0
یکی از مزیت های این روش عدم نیاز به ماشین الات پیشرفته است.درمرحله‌اول خاکبرداری را تا عمقی انجام میدم که دیوار ریزش نکند و عمق گود برداری باید ۱تا۲متر و طول ان ۴تا ۶متر است .مرحله دوم شاتکریت است و طبق ان بتن پاشی تا ضخامت ۱۰سانتی متر بروی دیوار یا توری انجام میشود...
ثریا حسینی : برداشت از مقاله نیایند یا میخکوبی
3 0
یکی از روش های پایدارسازی گوبرداری هادر خاک روش نیلینگ یا میخکوبی است.دراین روش عناصر مسلح کننده (آرماتور یا میلگردها)در فضای حفاری شده درداخل خاک قرار میگیرند وعملیات تزریق به منظور ایجاد درگیری بین خاک وآرماتور انجام میگردد.برای تزریق از دوغاب سیمان که نسبت آب به سیمان ۱به ۲ است استفاده میشود.وترکیبی مشابه بتن بدون سنگدانه های درشت را ایجاد می‌کند.سطح خاک رویی توسط بتن پاششی(شاتکریت)پوشانده میشود که این کار باعث جلوگیری از هوازدگی وانسجام در سیستم نیلینگ وجلوگیری از ریزش موضعی میشود.ودر آخر روی نیل های حفاری شده یک صفحه فولادی (هد نیل)نصب میگردد.نکات قابل توجه :۱)این روش برای خاکهای رسی با پلاستسیته بالا مناسب نیست.۲)نیلینگ برای بالاتر از ۲ سال باید بصورت دائمی درخاک طراحی شده وضوابط لرزه ای نیز درآن لحاظ گردد.۳)در مناطقی که آب زیرزمینی وجود دارد باید فتیله های زهکش از جنس ژئونت وژئوتکستایل در پشت شاتکریت قرار داده شود تا شاتکریت خیس وناپایدار نشود همچنین می‌توان از لوله های پی وی سی زهکش نیز استفاده کرد.
ثریا حسینی : پرسش
4 0
با سلام وتشکر از مقاله روان وکامل ومفید تون مطالب کاملا ساده وقابل فهم بیان شده .ی سوال داشتم با توجه به نوع خاک منطقه در کدام مناطق کرج این روش قابل اجرا نیست؟
مدیریت : پاسخ
3 0
در مناطقی با خاک ریزدانه عموماً رسی که سطح آب بالا باشد، مشابه کیانمهر، مهرشهر و بخش هایی از محمد شهر
نورالدین مختاری ... : نیلینگ
2 0
با سلام خدمت مدیریت محترم شرکت کاوش مهار .بنظرم این روش سازه نگهبان با توجه به سرعت بالای اجراواینکه فضایی از کارکاه را نمیگیردنسبت به روشهای دیکر مناسبتر میباشدو معایب این روش همانطور که گفته شدد بارمالی ناشی از تجاوز به حریم همسایه وحضور تاسیسات زیر زمینی میباشداز کلیه کارکنان شرکت کاوش مهار بابت ارائه مقالات علمی ارزشمند تشکر میکنم
امیرحسین انامی : نیلینگ میخکوبی
4 0
باسلام و تشکر فراوان از مقاله ی مفیدتان.پایدار سازی خاک به روش نیلینگ یا میخکوبی یک روش نوین به منظور پایدارسازی خاک های اطراف گود در ساختمان های دارای طبقات زیرزمین می باشد.باتوجه به نوع خاک محل احداث سازه باید روش های مناسب به منظور اجرای عملیات پایدارسازی اتخاذ شود.عملیات پایدارسازی خاک اطراف به روش نیلینگ از نظر اجرایی بسیار مناسبتر برای اجرای مراحل بعدی ساختمان در مقایسه با روش های سنتی سازه نگهبان می باشد چون نیاز به فضای کمتری دارد البته باید همواره حساسیت اجرای این روش را در نظر گرفت.برخی از معایب این روش عبارتند از: .زمانی که نیاز به کنترل بسیار زیاد تغییر شکل سازه ها و تاسیساتی که در پشت دیوار قرار دارد دیوار نیلینگ مناسب نیست چون که نیازمند برخی تغییر شکل ها در خاک میباشد. .دیوارهای پایدارسازی شده به روش نیلینگ دائمی نیازمند المان های دائمی در زیر زمین میباشند. باتشکر فراوان
سامان رجب پور : مهار گود
2 0
با عرض سلام و درود و قبولی طاعات همانطور که مستحضر هستید نیلیگ روشی جهت مهار گود هست که بصورت مرحله‌ای در چنید بخش جداگانه صورت میگیرد که پس از حفاری، قراردادن ارماتور، تزریق، شاتکریت بر روی دیواره و نصب نیل هد دوباره و دوباره تا رسیدن به ارتفاع گود مورد نظر انجام میشود. اما با وجود اشغال فضا نسبت به روش خرپا،با مسئله‌ی تجاوز به ملک های مجاور روبرو خواهیم بود. لطفا در مورد خطرات این مورد توضیحی ارایه دهید و همچنین در چه مواقعی بین این دو روش میتوان بهترین راه مهار گود را پیشنهاد داد. تشکر
سجاد افراسیابی : براداشت از مقاله نیلینگ
2 0
نیلینگ یکی از روش های پایداری در گودبرداری ها میباشد که از عناصری مثل آرماتور و یا میلگرد استفاده میشود.برای تزریق از دوغاب سیمان استفاده میشود که نسبت آب به سیمان ۱به۲ میباشد و ترکیب شبیه به بتن با این تفاوت که این ترکیب سنگدانه ندارد.سطح رویی خاک به وسیله شاتکریت پوشانده میشود. خاک های رسی با پلاستیسیته بالا برای این روش مناسب نیستند از مزایای این میخکوبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: سطح اشغال کمتر در پایان گودبرداری سرعت بالای نصب به دلیل انعطاف سیستم نیلینگ میتواند با نشست های نسبی و کلی تطابق نماید این سیستم هنگام زلزله باعث انعطاف پذیری میشود در این روش قبل از ریزش احتمالی علائم هشدار دهنده در محیط کارگاه قابل مشاهده میباشد ودر آخر از نظر قیمت از دیگر روش ها به صرفه تر میباشد. اما این روش معایب خود را نیز دارد مانند: تغییر شکل زیاد در سازه مجاور گود ایجاد میگردد محدودیت در صورت حضور تاسیسات زیرزمینی مجاور گود موارد حقوقی و مالی ناشی از تجاوز به حریم همسایه حال به مراحل انجام این تکنیک میپردازیم که شامل هفت مرحله میباشد مرحله اول گودبرداری:عمق این گودبرداری اولیه در حدود ۱تا ۲ متر میباشد و طول آن معمولا بین ۴تا ۶ متر است مرحله دوم:اجرای نمای موقت شاتکریت که شامل بتن پاشی‌با ضخامت متداول ۱۰ سانتیمتری روی شبکه سیمی سبک میباشد مرحله سوم:حفاری چاله ها برای قرار دادن نیل‌که این فواصل براساس نقشه طراحی شده در دفاتر فنی تعیین میشود مرحله چهارم:قرار دادن میخ ها در چال ها: مرحله پنجم تزریق دوغاب سیمان که نقش اصلی انقال تنش از خاک به میخ را ایفا میکند در این روش از بیش از دو لوله استفاده میشود.لوله ورودی تزریق که معمولا تا نزدیکی گمانه ادامه میابد و لوله خروجی دوغاب که در ابتدای گمانه در نظر گرفته میشود.ابتدا دوغاب از لوله ورودی وارد گمانه میگرددپس از پر شدن گمانه خروج دوغاب از لوله خروجی مشاهده میگردد در این زمان است که فشار تزریق افزایش میابد فشار تزریق:۴تا ۶بار‌. نسبت دوغاب آب به سیمان:۰/۵ مرحله ششم نصب هد نیل:هد نیل معمولا بوسیله جوش یا پیچ به نیل متصل میگردد مرحله هفتم تکرار مراحل فوق تا رسیدن به تراز کف گود
پیمان موسوی : روش میخ کوبی
3 0
مقاله کوتاه و در عین حال کاملی بود،یک سوالی که برای من پیش اومده اینه که این میخ ها برای همیشه تو خاک میمونن؟و اینکه اگر جواب مثبت هست روی اونها در مرحله اخر با چه چیزی چوشیده میشه منظورم بعد از این مرحله روی اون قسمت ها چه چیزی اعمال میشه؟امیدوارم منظورمو رسونده باشم.
مدیریت : پاسخ
3 0
سازه میخکوبی می تواند بصورت دائم یا موقت اجرا گردد. در حالت موقت میخ ها بدون پوشش داخل خاک قرار داده می شود. در حالت دائم، بایستی رویه میخ ها اپوکسی شود تا از خوردگی آن تحت عوامل محیطی جلوگیری گردد.
سامان رجب پور : روش‌های مهار گود
6 0
روش نیلینگ روش جایگزینی برای سازه نگهبان خرپایی هست در مواقعی که ارتفاع گود زیاد میشود و امکان این وجود دارد که المان های سازه نگهبان خرپایی در و سازه در همتنیده بشوند و میتوانیم از روش نیلینگ استفاده کنیم که گاهی مالک املاک مجاور اجازه‌ی قرار دادن نیل ها در ملک خود را نمیدهند در این مواقع میتوانیم از روش top down که عبارت است از: حفر گانه، ارماتوربندی، قرارگیری روی شمع و بتن ریزی همزمان در چند مرحله‌ی گودبرداری به جای اینکه کل گود را حفر کنیم و ساخت دیوار حایل در این روش میتوانیم در مرحله ها هر صقف پایین را زد و همزمان میشود در جهت بالا پروژه را پیش برد و صرفه جویی در زمان میشود اما ایراد این روش وابستگی زیاد طراحی به عملیات است و خیلی دقیق و با جزئیات هست. تشکر از گروه مهندسی کاوش‌مهار
طنین امیری : برداشت و خلاصه نویسی
8 0
نیلینگ ( میخکوبی ) یکی از روش های متداول پایدارسازی گود برداری و جلوگیری ازریزش خاک است .در این روش عناصر مسلح کننده که عموما آرماتور و یا میلگرد است داخل حفره های تعبیه شده در خاک ( دیواره گود ) قرار می گیرد و سپس به کمک دوغابی متشکل از آب و سیمان که ترکیبی مشابه بتن تولید میکند ( بدون درشت دانه های سنگی )در جای خود ثابت میشود . برای ثابت نگه داشتن عنصر مهار کننده در میانه حفره های تعبیه شده در خاک از متمرکز کننده ها استفاده می شود . پس از اجرای نیل ها روی آنها صفحات فولادی ( هد نیل ) نصب می شود . تزریق دوغاب سیمان به داخل خاک امکان درگیری و پیوستگی کامل را بین خاک و میلگرد را فراهم میکند که مهم ترین عامل در پایدار سازی خاک میباشد. پس از انجام شدن مراحل تزریق سطح خاک توسط یک لایه 10 سانتی از بتن پوشیده میشود ؛ اصطلاحا به این عمل شاتکریت گفته میشود . شاتکریت کردن باعث جلوگیری از هوازدگی و نیز ایجاد انسجام و پیوستگی بیشتر در سیستم نیلینگ و جلوگیری از ریزش های موضعی می شود و روش اجرای آن به این رت است که ابتدا روی سطح خاک گود شبکه فلزی سبک ( میلگرد 8 یا 10 ) تعبیه شده و سپس به صورت پاششی بتن ریزی میشود . ابعاد و ضخامت میلگرد های شبکه فلزی تعبیه شده میتواند با توجه به عواملی مانند ضخامت بتن پاشی تغییر کنذ و یا شبکه فلزی (مش ) در دو لایه اجرا شود . برای انجام نیلینگ اکثر خاک ها پتاسیل خوبی دارند ولی طبیعتا اجرای آنها در خاک های نرم تر واجد رعایت تمهیدات بیشتری می باشد. خاک های رسی و خاک هایی که دارای پلاستیسیته بالا جز معدود خاک هایی هستند که برای اجرای این تکنیک مناسب نیستند. تکنیک نیلینگ از بالا به پایین مرحله به مرحله اجرا میشود و بیشتر مناسب گود هایی است که عمقی بیشتر از از 2 متر دارند، برای اجرای نیلینگ در هر مرحله گود را تا ارتفاع 2 متر (به طورمعمول) حفر میکنند و ه کمک دستگاه حفر محل نیل ها را به صورت اریب حفر میکنند میلگرد ها را در حالت پیش تنیدگی درون چاهک ها ثابت شده و به کمک دوغاب سیمان حالت خود را حفظ میکنند بعد از ثابت شدن میلگرد هاجک ها آزاد میشوند و هد نیل درجای خود قرارا میگیرد ؛ این مراحل تا وقتی که گود به عمق مورد نظر برسد تکرار میشوند . از مزایای مهم روش نیلینگ این است که پس از اجرا سطح کارگاه را اشغال نمیکند از این رو برای اجرا در پروژه های با متراژ محدود از بهترین روش هاست . روش میخ کوبی قابل اجرا در چند وجه گود به صورت همزمان است .و این مزیت سرعت کار را افزایش می دهد . سهولت اجرا ، کم هزینه بودن به نسبت روش های موجود از دیگر مزیت های این روش پایدار سازی خاک است . از معایب نیلینگ میتوان به محدودیت های اجرای تاسیسات در مجاورت گود و موارد حقوقی و مالی ناشی از تجاوز به حریم همسایه اشاره کرد که میباید پیش از اجرای عملیات نیلینگ از تمام مالکین مجاور رضایت نامه محضری گرفته شود.
روح اله خوشدل س ... : درباره نیلینگ (میخکوبی)
3 0
مقاله مختصر و مفید بود در ادامه سوالی از خدمت شما داشتم اینکه اندازه میخها(نیلها) و زاویه قرار دادن آنها نیز مهم هستند ؟ و زاویه آنها بستگی به چه عاملی دارد؟ اینکه از این روش بجز در گودبرداری در سایر کارهای عمرانی بهره می برند یا خیر؟ اجرای نیلینگ دانش فنی بیشتری نیاز دارد را روش خرپا؟
مدیریت : پاسخ
3 0
اندازه و زاویه میخ ها بر اساس طراحی سیستم با استفده از نرم افزار های اسلوپ و پلکسیز انجام می گردد. زاویه عموماً در حد 15 در جه مناسب است. این زاویه بر اساس مطالعات و تحقیقات بیشتری پایداری و بهترین عملکرد را به دنبال دارد. اجرای نیلینگ بواسطه عدم قطعیت های موجود در اتصال خاک و میخ ها و اندرکنش بیشتر خاک و سازه به نظر به دان فنی بیشتری نیاز دارد. آزمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز
فاطمه خدابنده ل ... : نیلینگ -میخکوبی
5 0
برداشت من به طور خلاصه از این مطالب ویزگی ها و نقاط قوت و ضعف این این روش میباشد. بارزترین نقطه قوت روش نیلینگ یا میخکوبی این است که بدون اینکه برای مراحل بعدی عملیات عمرانی مزاحمت بوجود بیاورد پایداری را تامین می کند. علاوه بر این اجرای پایدارسازی همزمان با عملیات خاکی نیز ممکن است و از دیگر مزیت های نیلینگ محسوب می‌شود . افزون بر این بخاطر بوجود آوردن سطح بتنی روی خاک ترانشه، از هوازدگی و ریزشهای موضعی ممانعت به عمل می آورد. سرمایه گذاران بخش ساختمان از این روش پایدارسازی دانش نیلینگ (میخکوبی) در میان شرکتهای مشاور، پیمانکارنیلینگ، تامین کنندگان مصالح و ماشین آلات بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. نقاط قوت روش نیلینگ یا میخ کوبی : 1 اجرای نیلینگ در فضای محدود امکان پذیر است. 2.در زمان اجرا می توان طرح را تقویت نمود. 3.از فضای موجود در مراحل بعدی عملیات ساختمانی می توان بالاترین بهره را برد. 4.گودبرداری و پایدارسازی بطور همزمان قابل اجرا می باشد. نقاط ضعف روش نیلینگ یا میخ کوبی: 1.کسل رضایت از همسایه ها ضروری و لازم است. 2.ماشین آلات لازم برای اجرای این روش آلودگی صوتی ایجاد می کنند.
سالار قربانی بر ... : تشکر
4 0
بنده اصلاعات زیادی راجب این موضوع نداشتم و ممنون از مقاله کاملتون
امیرمحمد جوزی : نیلینگ
2 0
ضمن سلام و خسته نباشید خدمت تیم کاوش مهار...باید بگم که امروزه یکی از مسائل مهم در احداث سازه ها انتخاب روش پایدارسازی گود می باشد، که عدمانتخاب نامناسب آن، نشست های احتمالی و کاهش ظرفیت باربری و تغییر مکان های جانبی وخرابی سازه های مجاور را به همراه خواهد داشت که منجر به صدمات و خسارات جبرانناپذیری می گردد که ناشی از عدم شناخت کافی مهندسین به سیستم های حفاظتی گود می باشد.به منظور جلوگیری از این موارد لازم است که کاربرد و عملکرد سیستم های مهاربندی مختلفگود معرفی گردد تا با انتخاب مناسب ،در محیطی پایدار و ایمن بتوان عملیات عمرانی راادامه داد و مانع از به وقوع پیوستن این صدمات و به وجود آمدن خسارت شد. در اینمقاله با توجه به گسترش شهرها و احداث ساختمان های مرتفع با طبقات متعدد در زیر زمینسعی شده است به معرفی و نقش و عملکرد سیستم حفاظتی گود نیلینگ- میخ کوبی (nailing) واستفاده از انکراژ پرداخته شود که به دلیل انجام خاکبرداری مرحله به مرحله و تثبیتهر مرحله از گود با استفاده از ردیف میخ های مربوط به آن مرحله و سپس انجام عملیاتخاک برداری بعدی از ایمن ترین روش های حفاظت از گود می باشد که در خاک های مختلف نیزقابل اجرا می باشد و شما تمامی این مطالب رو بخوبی توضیح دادین از تیم کاوش مهار قدر دانی میکنم بخاطر مطالب بسیار مفید و اموزنده ای ک حاصل سالها تجربه و تلاش بوده
نیما نصیری : برداشت از مقاله
2 0
با عرض سلام خدمت شما و کلیه مهندسان عزیز با تو به برداشتی که بنده از این مقاله داشتم به اینگونه است که یکی از روش های پایدار سازی گود و سازه های نگهبان در برابر رانش خاک، عملیات نیلینگ یا میخ­کوبی می باشد. در این روش با استفاده از خود خاک های دیواره، مانع رانش خاک به داخل گود می شویم.   این روش در طرح های مختلف عمرانی بسیار رایج می باشد. از این جمله این طرح ها عبارتند از:   تثبیت ترانشه های در احداث راه آهن و بزرگراه ها تثبیت شیب های زمین در برابر رانش احتمالی با تشکر از شما
علی حیدری گودرز ... : اتصال سرد
1 0
با سلام و خسته نباشید سوالی که داشتم در مرحله اخر اتصال سرد چیست ؟مقاومتش چقدر می باشد ؟
مدیریت : پاسخ
1 0
در برخی از مواقع، بتن ریزی در چند مرحله و یا چند روز انجام می گردد. لذا بخشی از بتن تازه سخت شده و در ادامه مجدداً بتن ریزی می شود. منظور از اتصال سرد، فصل مشترک بتن ریزی قبلی (که سخت شده) و بتن ریزی فعلی می باشد. عموماً اتصال سرد بتن بایستی با ضوابط مشخصی صورت پذیرد تا حداقل کاهش مقاومت در سازه رخ دهد. ازمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز
علي آقايي : اهميت مرحله گودبرداري
1 0
با درود/اهمیت مرحله گودبرداری پروژه صرفاً به لحاظ وجود پیچیدگی های فنی نیست. معمولاً با شروع عملیات گودبرداری، مالکین عوارض مجاور به ویژه ساختمان های همجوار از وقوع رخدادهای احتمالی ناشی از گودبرداری ابراز نگرانی می کنند. این نگرانی بالقوه در صورتی که در این دسته از ذینفعان پروژه، به صورت منطقی و از مناظر فنی و مدیریتی به نحو مناسب مدیریت نگردد، باعث می گردد حس نگرانی به نارضایتی شدید تبدیل گردد. این نارضایتی باعث می گردد فضای اجرایی معمول پروژه را از وضعیت عادی خارج نموده و سبب گردد میزان ریسک متصور برای پروژه، به شدت افزایش یابد.مع الوصف انجام گودبرداري توسط مجريان و طراحان متخصصي چون شركت كاوش مهار اطمينان خاطري خواهد بود براي مديران پروژه و مالكان محترم.با سپاس
پانته آ ناصرزار ... : خلاصه و برداشت
2 0
یکی از روشهای پایدار سازی گودبرداری ها در خاک روش نیلینگ یا میخکوبی است.در این روش عناصر مسلح کننده (آرماتورها یا میلگرد ها) در فضای حفاری شده در داخل خاک قرار می گیرند و سپس عملیات تزریق به منظور ایجاد درگیری بین خاک و آرماتور انجام می شود. برای تزریق از دوغاب سیمان استفاده می شود که دارای نسبت آب به سیمان 1 به 2 می باشد و ترکیبی مشابه بتن ولی بدون سنگدانه های درشت ایجاد میکند.در نهایت روی نیل های حفاری شده یک صفحه فولادی به نام هد نیل نصب می شود نیلینگ یا میخکوبی ها برای بالاتر از دو سال باید به صورت دائمی در خاک طراحی شده و ضوابط لرزه ای و خوردگی در آن لحاظ شود.خاکبرداری اولیه تا عمقی انجام می گردد که سطح دیواره گود بتواند برای یک مدت کوتاه ( در حدود 24 تا 48 ساعت ) بدون مهار باقی بماند. عمق گودبرداری اولیه در حدود 1 تا 2 متر می باشد و طول آن معمولاً حدود 4 تا 6 متر است.شاتکریت، شامل بتن پاشی با ضخامت متداول 10 سانتيمتر روی شبکه سیمی سبک (مثلاً آرماتور 8 یا 10 با شبکه 10 در 10) می باشد. با توجه به ضخامت شاتکریت، ممکن است که ابعاد شبکه سیمی (مش) و یا سایز آرماتورهای مش افزایش یافته و یا در برخی از موارد از دو لایه مش در شاتکریت بهره گرفته می شود.مشخصات و محل حفاری هر چاله بر اساس نقشه اجرایی (طراحی شده در دفتر فنی) مشخص می باشد. همانطور که در مرحله قبل عنوان گردید، حفاری میخ ها می تواند قبل از اجرای شاتکریت نیز انجام گردد.در این مرحله، میخ ها در چال های حفاری شده قرار داده شده و فیکس می گردد. به منظور قرارگیری میخ ها در وسط چال ها، از متمرکز کننده ها بهره گرفته می شود. متمرکز کننده ها که نمونه ای از آن در شکل زیر نمایش داده شده است، آرماتور را در وسط گمانه فیکس کرده و امکان اندرکنش بهتر میخ و خاک اطراف را مهیا می کند.دوغاب سیمان، نقش اصلی انتقال تنش از خاک به میخ را ایفا می کند و از طرف دیگر یک سطح از حفاظت در برابر خوردگي میخ ایجاد می نماید. به منظور تزریق دوغاب سیمان از بیش از دو لوله بهره گرفته می شود. لوله ورودی تزریق که معمولاً تا نزدیکی انتهای گمانه ادامه می یابد و لوله خروجی دوغاب که در ابتدای گمانه (نزدیک به دیوار) در نظر گرفته می شود. در گمانه های بلند تر، لوله ورودی تزریق به دو عدد افزایش می یابد. برای تامین سطح کافی جهت انتقال نیرو، از هد نیل استفاده می گردد.
پارسا آقاکاظم ج ... : برداشت و تشکر
2 0
درود و وقت به خیر با تشکر از مطالب جالب و عالی که در اختیار ما قرار دادید. روش میخ کوبی صرفه اقتصادی بیشتری دارد ،فضای کمتری را در پایان گودبرداری اشغال کرده و سرعت بالاتری دارد که این امر بازدهی پروژه را بالا برده و سبب صرفه جویی در وقت میشود ولی در شرایطی خاص محدودیت هایی دارد.به عنوان مثال در زمان حضور تاسیسات زیر زمینی مجاور گود.
سید مهرشاد کمال ... :
7 0
با سلام آیا در این روش نیازی به گرفتن اجازه حقوقی از همسایه ها می باشد ؟؟
امیر حسین نادری : نظر(2)
0 0
باسلام خسته نباشید به جناب دکتر نعیمی فر و کادر تیم کاوش مهار این مقاله خیلی خوب و بسیار مفیدی بود ممنون
روح الله خوشدل : پرسش
0 0
با سلام و عرض ادب ،سوالی که که برایم پیش آمده این است که در صورت وجود آبهای زیر زمینی و احتمال ریزش گودال های حفر شده ،چه راهکاری را پیشنهاد میکنید؟ زهکشی یا استفاده از روش دیگری برای پایدار سازی گود؟
علی آقایی : مزایای نیلینگ
0 0
با درود/دیوارهای پایدار سازی شده به روش میخ کوبی (یا نیلینگ) مزایای متعددی را در قیاس با سیستم مهار کوبی یا انکراژ زمین و سایر تکنیک­های ساخت بالا به پائین دارا هستند.مثل سریعتر بودن اجرای آن یا با توجه به تعداد میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) ­ها در سیستم میخکوبی (یا نیلینگ) بسیار بیشتر از تعداد مهار (یا مسلح‌کننده انکراژ) در سیستم مهارکوبی (یا انکراژ) می­باشد، تنظیم آرایش طرح میخ (یا مسلح‌کننده نیلینگ) ­ها در محل بسیار آسان­تر انجام می­گیرد، بدون به خطر افتادن سطح ایمنی کار.هم چنین سیستم میخکوبی (یا نیلینگ) در محل­هایی با دسترسی پرت و دور افتاده برتری دارد، چونکه عموماً تجهیزات کوچک­تر و کمتری لازم می­باشد.
شیرین مددی : نیلینگ میخکوبی
0 0
با تشکر مطالب بسیار مفید بود وبا زبان توضیح داده شده بود و قابل فهم بود
M.reza.zaeim : سوال برای این مقاله..
0 0
واقعا مقاله خوب و مفیدی است با این ک عملی ان را ندیدم ولی مفهوم بسیاری داشت ... یک سوال ایا میخکوبی یا همون نیل را میتوان در اب هم اجرا کرد برای ساخت خانه یا و.... اگر فیلم اموزشی صفر تا صد این کارها تو سایتتون بزارید خیلی ممنون میشم واقعا کمک بزرگی ب حساب میاد برا کسایی ک میخوان اموزش. ببینن دکتر ...
امید اتابکی : سلام و عرض ادب ممنون از مطالب کاربردی و ...
2 0
نظر شما چیست ؟
ParmisaRastegar ... : nailing
0 0
با سلام و تشکر از مقاله مفیدتون عملکرد اصلی میخ ها در پایداری دیوار در این روش به صورت کششی هست یا برشی ؟ کمی عملکرد خمشی و برشی دارند، درسته؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عملکرد اصلی کششی است. در تحلیل ها، تاثیر یک سوم پایینی در برش بیشتر دیده می شود.
مهدی رسته خاک : نیلینگ میخکوبی
0 0
با سلام و ضمن تشکر بابت این مقاله خوب و بسیار کارآمد..
صمیم حیاتی : نیلینگ
0 0
با تشکر از مطالب مفید مذکور در مقاله . با مطالعه مقاله مشخص است یکی از بهترین راههای مهار خاک گود نیلینگ و شاتکریت است که سرعت و فضای خوبی را در مدت اجرای پروژه اصلی فراهم می‌کند و بسیار متداول است . در اکثر پروژه های راه سازی و یا دهانه تونل‌ها این تکنولوژی استفاده می‌شود که بسیار کاربردی است . سپاس صمیم حیاتی
امیرمحمد محمدی : تشکر و سوال
0 0
سلام و عرض ادب، ضمن تشکر از مقاله مفید و کاربردیتون، یک سوال برای بنده مطرح شده، اینکه در طراحی مش ها ، همیشه ابعاد مربع ها یکسان میباشد و یا نسبت به شرایط تغیر طول اضلاع متغیر است؟ تشکر، امیرمحمد محمدی
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. ابعاد مش ها بر اساس فواصل نیل ها قابل طراحی می باشد.
فریور صرافیون : سوال
0 0
سلام مقاله بسیار خوب و مفیدی هست بسیار ممنون سوال:هنگام میخ کوبی با چه فاصله ای و چه ابعادی باید باشه و این میخ کوبی با چه زاویه ای باید وارد دیواره ها بشه؟!
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام.فاصله و ابعاد میخ ها با توجه به نوع خاک و عمق گود متونع بوده و قابل طراحی است.
حسین خیری : سوال
1 0
با سلام درقسمت معایب میخکوبی ذکر کردید موارد حقوقی و مالی ناشی از تجاوز به حریم همسایه،یعنی کار غیر قانونی است ویا با توافق همسایه مجوز قانونی کسب میکنیم؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام.در صورت توافق با همسایه و نداشتن شاکی خصوصی، غیر قانونی نمی باشد.
محبوب محمدی : نیلینگ ک میخکوبی
0 0
نیلینگ و میخکوبی یکی از روش های است برای پایداری ساز خاک در گود که در فضای های حفاری شوده آرماتور ها رو قرار داده و برای ایجاد درگیری خاک و بتن دوغاب آب و سیمان تزریق میکنن و رو خاک رو هم شاترگریت میکنن و و روی نیل های حفاری شوده یک هد نصب می شود مزایا میخکوبی : سطح اشغال کمتر در گودبرداری نسبت به مهارت‌های با آلمان فلزی سیستم نیلینگ نسبتاً انعطاف پذیر است و می تواند با نشست های نسبی و نشست های کلی نسبتاً بزرگ تطابق و... معایب :عملکرد میخکوبی در حالت محرک خاک می باشد و لذا در طول گودبرداری تغییرشکل زیاد در سازه مجاور گود ایجاد می گردد. محدودیت در صورت حضور تاسیسات زیر زمینی مجاور گود مراحله اول خاک برداری خاکبرداری اولیه تا عمقی انجام می گردد که سطح دیواره گود بتواند برای یک مدت کوتاه ( در حدود 24 تا 48 ساعت ) بدون مهار باقی بماند. عمق گودبرداری اولیه در حدود 1 تا 2 متر می باشد و طول آن معمولاً حدود 4 تا 6 متر است. توصیه می گردد دوم : اجرای نمای موقت شاتکریت (می تواند بعد از حفاری و قرار دادن نیلها هم انجام شودد. اجرای شاتکریت در مرحله اول موجب ایجاد پایداری موقت به ویژه در مورد خاکهای ریزشی می گردد. هر چند می توان این مرحله را بعد از حفاری و نیل گذاری نیز انجام داد مرحله سوم: حفاری چاله ها برای قرار دادن نیل ها مرحله چهارم : قرار دادن میخ ها (نیل ها) در چال ها مرحله پنجم: تزریق دوغاب سیمان مرحله ششم: نصب هد نیل مرحله 7 : تکرار مراحل فوق تا رسیدن به تراز کف گود
محمد رجبی : ریزش گود
0 0
با سلام . تو چندین جا مشاهده شده با توجه به اجرای نیلینگ و پایدار سازی باز هم گود ریزش کرده ، ایا روش بهتری باید اجرا میشده یا اجرا اصولی نبوده؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. اگر نیلینگ اصولی اجرا شود، احتمال ریزش بسیار کم است. در صورت وجود سازه در مجاورت گود و یا عمق زیاد گود، استفاده از انکراژ و یا شمع مناسب تر می باشد.
مهدی یوسفی : سوال
0 0
درود و خداقوت سوالی که پیش آمده این است که در خاک های مناطق مختلف آب و هوایی که تاثیر گزار بر خاک است ، آیا بازهم نیلینگ روش خوبی هست ؟ در ثانی برای اجرای نیلینگ آیا فصل خاص آب و هوایی دارد یا خیر ؟ مثلا در مناطق با باران زیاد و خاک مرطوب و ریزدانه و متراکم نیلینگ مناسب است ؟ عمر مفید نیل ها چقدر است ؟ آیا مواد خاک باعث کاهش مقاومت نیل ها در مرور زمان می‌شود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. به بخش محدودیت های نیلینگ در مقاله مراجعه نمایید. نیلینگ در دو حالت موقت و دائم اجرا می شود. حالت موقت عموماً کمتر از 18 ماه می باشد. حالت دائم با توجه به عمر سازه طراحی می شود.
محمد نوید عباس ... : نیلینگ
3 0
سلام ضمن عرض خسته نباشید و تشکر برای مقاوم سازی خاک رس به دلیل پلاستسیته بالا از نیلینگ استفاده نمی شود،از چه روشی برای مقاوم سازی استفاده می شود؟ سئوال دیگه اینکه چرا نیلینگ برای بالاتر از دو سال بایددائمی باشد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. روش های مهار از بیرون مانند شمع و یا روش های هیبریدی مناسب تر می باشد. برای نیلینگ دائم بایستی ملاحظات مربوط به خوردگی آرماتورها و همچنین ملاحظات مربوط به بار زلزله لحاظ گردد.
زهراپژومان : نیلینگ یا میخکوبی
6 1
یکی از روشهای پایدارسازی گودبرداری درخاک است.در این روش عناصرمسلح کننده در داخل خاک قرار می گیرندوسپس عملیات تزریق صورت می گیرد.برای تزریق ازدوغاب سیمان استفاده میشود.تزریق موجب پیوستگی آرماتور وخاک شده واثر زیادی در پایداری خاک دارد.سطح خاک رویی توسط شاتکریت پوشانده میشود که باعث جلوگیری از ریزش موضعی،هوازدگی وانسجام بیشتر میشود.در نهایت روی نیل هاهدنیل نصب میشود.اجرای نیلینگ درخاکهای ریزشی تمهیدات ویژه ای مانند رادهای خودحفار نیاز دارد.خاک های رسی با پلاستیسیته بالا برای این روش مناسب نیستند.این روش برای مدت بیش از دوسال باید به صورت دائمی طراحی شود و ضوابط لرزه ای و خوردگی لحاظ شود.در مناطق دارای آب زیرزمینی باید فتیله های زهکش پشت شاتکریت قرار بگیرند تا شاتکریت ناپایدار نشود.برای دورکردن بیشتر سطح آب موجود در خاک لوله های pvcزهکش را پشت شاتکریت قرار میدهند.مزایای این روش :*سطح اشغال کمتر در مقایسه با سایر روشها *سرعت بالای نصب*تطابق آسان نیل ها هنگام برخورد با عوارض زمین*انعطاف پذیری در هنگام نشست های نسبی وکلی وزلزله *دارای علائم هشداردهنده قبل از ریزش احتمالی *هزینه کم اجرا معایب این روش:*تغییر شکل زیاد در سازه مجاور گود *محدودیت درصورت حضور تاسیسات زیرزمینی *موارد حقوقی ومالی ناشی از تجاوز به حریم همسایه. مراحل اجرا:1)خاکبرداری:تاعمقی انجام میشود که سطح دیواره گود برای مدت کوتاه بدون مهار باقی بماندوبه صورت پنل به پنل انجام میشود.2)اجرای نمای موقت شاتکریت:شامل بتن پاشی با ضخامت 10 سانتی متر روی شبکه سیمی سبک می باشدو موجب پایداری موقت به ویژه در خاک های ریزشی میشود.3)حفاری چاله ها4)قرار دادن نیلها در چالها:میخ ها توسط متمرکزکننده ها درچال های حفاری شده قرارمیگیرند وفیکس میشوند.5)تزریق دوغاب سیمان :نقش اصلی انتقال تنش از خاک به میخ راایفا می کندو از میخ در برابر خوردگی محافظت می کند.در هنگام تزریق دوغاب از لوله ورودی وارد گمانه می شودپس از پرشدن گمانه خروج دوغاب از لوله خروجی مشاهده میشود.سپس لوله خروجی بسته شده وفشار تزریق زیاد میشود.6)نصب هدنیل:برای تامین سطح کافی جهت انتقال نیرو از هدنیل استفاده میشود.نصب هدنیل بوسیله جوش یا پیچ به نیل متصل می گردد.7)تکرار مراحل فوق تارسیدن به تراز کف گود:شاتکریت موقت با یک اتصال سرد به شاتکریت قبلی متصل میشود.
کیارش مهدوی میم ... : نیلینگ یا میخکوبی
1 0
اجرای گودهای عمیق در پروژه های مختلف ، به خصوص پروژه های داخل شهر نیاز به شرایط خاص دارد. یکی از مشکلات رایج در اجرای پروژه های شهری بحث اشغال فضا و معارضین و ترافیک ناشی از اجرای عملیات عمرانی در محل پروژه می باشد. به کمک روش نیلینگ می توان فضای کمتری اشغال کرد و در نتیجه مشکلات ترافیک و به تبع آن مشکلات ناشی از معارضین به حداقل می رسد. علاوه بر این موضوع در مهاربندی به روش نیلینگ یا میخ­کوبی عملیات حفاری و پایدار سازی به صورت همزمان پیش می­رود و موجب افزایش سرعت در پیشرفت پروژه می گردد. همچنین در روش نیلینگ امکان تقویت طرح در حین اجرا فراهم است و می توان اقدامات لازم برای افزایش پایداری را بر اساس نظر مشاور اجرا نمود. فضایی عملیاتی ای که پس از پایدارسازی گود به روش نیلینگ در اختیار پیمانکار قرار میگیرد، بیشتر از روش های دیگر پایدارسازی می باشد که باعث افزایش عملکرد در فضای پروژه خواهد شد و در نتیجه منجر به پیشرفت سریع پروژه می گردد.
امید اتابکی : مقاله مختصر و مفید بود در ادامه سوالی ا ...
0 0
مقاله مختصر و مفید بود در ادامه سوالی از خدمت شما داشتم عملکرد اصلی میخ ها در پایداری دیوار در این روش به صورت کششی هست یا برشی ؟ در مرحله اخر اتصال سرد چیست ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
در بخش های بالایی دیوار عمدتاً کششی و در بخش پایینی عمدتاً برشی اتصال بین بتنی که از قبل ریخته شده و بتن جدید
سجاد حاجی محمدی : نیلینگ
2 0
سلام خداقوت خسته نباشید ببخشید همانطور که فرمودید برای خاک های رسی با پلاستسیته بالا از نیلینگ استفاده نمیشود پس برای این نوع خاک ها باید ازچی روشی استفاده کرد؟ ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
روش های مهار از بیرون مانند شمع و خرپا هرچند که با تمهیدات خاص مثل تزریق دومرحله ای می توان از تکنیک های انکراژ و نیلینگ هم در خاک های رسی استفاده نمود
محمد حبیب‌نژاد : تشکر
0 0
عرض سلام و خسته نباشید ممنون از مقاله کامل و مفیدتون
ایمان هنری : میخکوبی
1 0
نیلینگ (میخکوبی): یکی از روشهای پایدار سازی گود برداری ها در خاک روش نیلینگ ویا میخکوبی است. عناصر مسلح کننده این امر آرماتورها ویا می‌لگردهاست. مزایای میخکوبی:سطح اشغال کننده کم.سرعت بالای نصب وتطابق آسان سیستم نیلینگ نسبتا انعطاف پذیر است سیستم نیلینگ هنگام زلزله به مانند سیستمهای انعطاف پذیر عمل میکنند علام هشدار دهنده در محیط قابل مشاهده است سیستم نیلینگ هزینه اش کمتر از سیستم های متعارف دیگری است معایب میخکوبی عملکردمیخکوبی ‌‌درحالت محرک خاک می‌باشد و محدودیت درصورت حضور تاسیسات زیر زمینی مجاور گود موارد حقوقی مالی ناشی از تجاوز به حریم همسایه. مراحل انجام این تکنیک:۱خاک برداری. ۲اجرای نمای موقت شاتکریت. ۳حفاری چاله ها برای قرار دادن نیل ها ۴قرار دادن میخ ها (نیل ها)در چال ها .۵تزریق دوغاب سیمان .۶نصب هدنیل .۷تکرار مراحل فوق تارسیدن به تراز کف گود
مهدی روستافر :
0 0
ضمن عرض سلام و خسته نباشید . سوالی داشتم ک چگونه میتوان هدنیل را به وسیله جوش یا پیچ به نیل متصل کرد ؟؟ و اینکه با افزایش فشار تزریق نفوذ دوغاب در خاک، باعث اتصال نیل و خاک میشود اما ما چ بهره ای از این عمل میتوانیم ببریم ؟؟
مدیریت : پاسخ
0 0
به متن مقاله مراجعه شود
حسین محبی راد : نیلینگ خاک
3 0
با سلام ممنون از مقاله خوبتون میخواستم بدونم تزریق بعد از شاتکریت انجام میشه یا قبلش ؟ چون اگه قبلش باشه باعث نشست خاک در سطح میشه
مدیریت : پاسخ
0 0
تزریق می تواند هم قبل و هم بعد از اجرای شاتکریت انجام شود و در هیچ حالت سبب نشست خاک نمی شود
علیرضا خالصه حس ... : نیلینگ
0 0
با سلام و درود.مقاله بسیار مفیدی بود.برای بسیاری از سطوح مقاوم شده، کنترل آب زیرزمینی به دلیل تاثیر زیاد آن روی ضریب ایمنی، بسیار بحرانی است.سطح ایستایی آب هم یکی از پارامترهای مهندسی است که بر سیستم‌های مهاربندی و میخ گذاری شده تاثیر قابل توجهی داره.چه جوری باید سطح آب های زیرزمینی رو پایین بیاریم؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در طول عملیات میخکوبی با حفر چاهک های زهکش در اطراف پروژه و یا با پمپاژ آب در کف گود می توان سطح آب را پایین آورد
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در طول عملیات میخکوبی با حفر چاهک های زهکش در اطراف پروژه و یا با پمپاژ آب در کف گود می توان سطح آب را پایین آورد
حسین محبی راد : نیلینگ
3 0
سلام مجدد با توجه به اینکه میخ­کوبی باید در زیر سازه های مجاور ملک صورت بگیرد، میزان بعضی از گودبرداری ها خیلی کم یا هم اندازه زیر سازه های مجاور می‌باشد در این صورت نیازی به انجام نیلینگ باز هم هست یا نه؟
مدیریت : پاسخ
1 0
با سلام. در مورد ذکر شده نیاز به نیلینگ نمی باشد.
شقایق قره داعی : .
0 0
ممنون از مقاله خوبتون مفید بود
فاطمه یارمحمدی : میخکوبی
1 0
باسلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد عزیز و گرانقدر مطالب بسیار کامل و مفید بود ولی متوجه شدم نیلینگ و میخکوبی مزایای متعددی دارد ازجمله سطح اشغال کمتر در پایان گودبرداری به ویژه در مقایسه با خاکبرداری مهارشده با المانهای فلزی - سرعت بالای نصب - تطابق آسان امتداد و موقعیت نیل ها هنگامی که با عوارض برخورد می شود (نظیر تخته سنگ ها، شمع ها و تاسیسات زیر زمینی) - سیستم نیلینگ نسبتاً انعطاف پذیر است و می تواند با نشست های نسبی و نشست های کلی نسبتاً بزرگ تطابق نماید. - سیستم نیلینگ هنگام زلزله به مانند سیستمهای انعطاف پذیر عمل می کنند. - در این تکنیک قبل از ریزش احتمالی، علائم هشدار دهنده در محیط اطراف کارگاه قابل مشاهده است. - سیستم نیلینگ از نظر هزینه از سیستم های متعارف دیگر کم هزینه تر است.
حسن میرزائی : پرسش
0 0
با سلام و عرض ادب ممنون از مطالب آموزنده و مفیدتون،سوالی که برام پیش اومد راجع به این است که هزینه نیلینگ با توجه به چه شرایطی متغیر است و مهمترین عواملی که در تعیین قیمت آن نقش دارند چیست؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. مهمترین عوامل در تعیین هزینه میخکوبی عبارتند از: نوع خاک، عمق گودبرداری و تراز آب
خشایار صفری : مقاله بسیار با بیان ساده و قابل فهم ارائ ...
0 0
نظر شما چیست ؟
احسان رازانی : روش نیلینگ یا میخکوبی
0 0
یکی از روش های پایدارسازی گودبرداری ها در خاک روش نیلینگ یا میخکوبی است. اگر میخکوبی برای بالاتر از دوسال باشد باید به صورت دائمی در خاک طراحی شود و ضوابط لرزه ای و خوردگی در آن لحاظ شود . سرعت بالای نصب ،انعطاف پذیری و هزینه ی کم از مزایای این روش است .البته در کنار این مزایا این روش معایبی هم مثل(تجاوز به حریم همسایه و محدودیت در صورت وجود تاسیسات زیرزمینی ) دارد. برای انجام روش میخکوبی باید از ۷ مرحله عبور کنیم اما این را هم باید بدانیم که انجام این مراحل ساده است و نیاز به ماشین آلات پیشرفته ندارد.
امیر حسین احمدی : برداشت از مقاله ی نیلینگ یا میخ کوبی
0 0
با عرض سلام خدمت استاد محترم.پرسش اول من درباره ی این شرایط موجود در که در مقاله توضیح داده شد در شرایطی است که نوع خاک و شرایط آن در موقعیت معمول باشد؟ اگر مقاومت خاک پایین باشد و در محل گودبرداری با مشکل سفره ی آب زیر زمینی مواجه شویم شرایط به چه صورت میشود؟پرسش دوم بنده در باره ی شرایط بتن ریزی است گود در چه شرایطی نیاز به بتن ریزی در حجم بیشتر و خلوص بیشتر است و آیا در این شرایط این روش مناسب است همچنان با توجه به سرعت انجام و اینکه محیط کارگاه را اشغال نمیکند؟ و پرسش آخر بنده در باره ی سایز و قطر آرماتور یا نیل مورد نظر در پروژه های مختلف با شرایط جوی مختلف است.آیا به طور معمول از A3 با قطر ۲۳ تا ۴۰ همچنان استفاده میشود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در صورت وجود آب زیرزمینی، زهکشی مناسب ترین راهکار می باشد. عموماً آرماتور نمره 32 و 40 مورد استفاده قرار می گیرد.
امیرحسین عقاب ن ... :
0 0
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت تیم خوبتون ممنون از مطالب مفید و کاربردیتون
امیرسالار میربز ... : سازه نگهبان
0 0
نیلنگ هم مانند دیگر روش های ایمن سازی سازه دارای مزیا ومعایبی است پایه یکی از معایب نیلینگ این است که در اطراف سازه های دیگر که نیلینیگ شده نمی توان انجام داد و در جاهایی که فاضلاب شهری و تاسیسات نیز هست نمی توان انجام داد
علی قربانی : پرسش
0 0
خسته نباشید واقعا خیلی مفید بود یه سوال داشتم آیا در همه تیپ های خاک قابل استفادس این روش ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با دقت های اشازه شده در متن مقاله، بله
علیرضا حبیبی : معایب دیگر نیلینگ
0 0
با سلام و خسته نباشید باید گفت که این روش دارای معایبی دیگر نیز هست : 1ـ به دلیل ضرورت اجرای عملیات به صورت مرحله به مرحله ، به زمان زیادی نیاز دارد2ـ هزینه این روش به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته تر در مقایسه با روش های ساده تر بیشتر است 3ـ این روش به افراد با تخصص های بالاتر در رده های مختلف فنی جهت عملیات اجرایی نیاز دارد .اصول طراحی نیلینگ- باید نوع سازه ازنظر مهندسی مشخص گردد- عمق و زاویه شیب خاک برداری باید مشخص شود- نیرو های وارده بر صفحه فولادی باید تخمین زده شود .نوع آرماتور ها ، شامل سطح مقطع ، طول ، فاصله از یکدیگر در هر تراز باید مشخص شود
مرجان قائدی : نیلینگ و میخکوبی
0 0
درود بر شما ممنون بابت سایت و مطالب مفیدتون با توجه به اینکه این مراحل کم دیده میشه، چند درصد از ساخت و ساز ها به این روش یا روش خرپا انجام میشه؟ کدوم به صرفه تر هست برای سازنده و آیا الزامی برای کاربرد این روش ها وجود دارد؟ ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در کرج حدود 20 الی 30 درصد پروژه های دارای زیرزمین با استفاده از خرپا پایدار سازی می شوند.
نسیم حقی داروند ... : نیلینگ یا میخکوبی
0 0
یکی از روش های پایدار سازی گودبرداری روش نیلینگ میباشد. در این روش آرماتورها در فضای حفاری شده در خاک قرار می گیرند و سپس تزریق دوغاب سیمان به منظور ایجاد درگیری بین خاک و آرماتور انجام میشود که دارای تاثیر مهمی در پایداری خاک میباشد. سطح خاک رویی توسط شاتکریت پوشانده میشود و برای جلوگیری از هوازدگی و ایجاد انسجام بیشتر روی نیل ها یک صفحه فولادی به نام هدنیل نصب میشود. میخکوبی دارای مزایا و معایبی نیز میباشد. مزایا: سرعت بالای نصب.در زلزله اتعطاف پذیر است. قبل از ریزش هشدار میدهد و کم هزینه است معایب: تغییر شکل زیاد انجام میشود.محدودیت به خاطر تاسیسات زیرزمینی. موارد حقوقی و مالی
سیمین سلطانی : سوال
0 0
با سلام . احتمال آسیب به تاسیسات سازه مجاور چطور کنترل میشه ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در ابتدا جانمایی تاسیسات از ادارات مربوط دریافت و نقشه های سازه نگهبان بر مبنای جانمایی تنظیم می شود. در ادامه با پایش دیوار گود و جابجایی های دیوار گود، مقادیر جابجایی نسبت به مقادیر مجاز کنترل می شود.
میلاد نصیری : .
0 0
با سلام و خسته نباشید در مرحله شاتکریت کردن خاک اندازه شاتکریت کردن باید چقدر باشید
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. ضخامت شاتکریت در حدود 10 سانتیمتر می باشد.
علی صابری نیا : .
0 0
واقعا کامل و کاربردی بود ممنون از مقاله خوبتون.
سینا نادری : سینا نادری
0 0
باسلام و خسته نباشید بابت مقاله مفیدتون چه روش های دیگری به جز نیلینگ میشه استفاده کرد و اینکه باید برای انجام اینکار از همسایه ها کسب اجازه کرد؟هزینه این کار به چه صورت حساب میشه و چه اشخاصی اجام میدنش؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. روش خرپا به عنوان اصلی ترین روش رقیب نیلینگ مطرح می باشد. هزینه انجام نیلینگ بسته به نوع خاک، تراز آب، سربار مجاور و به عبارت دیگر بر اساس پارامترهای تاثیرگذار بر طراحی نیلینگ متغییر می باشد. عموماً برای گود های با اهمیت معمولی و زیاد پیمانکاران آشنا به روش میخکوبی و در خصوص گود های با اهمیت بسیار زیاد (مطابق با مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان)، پیمانکاران ذیصلاح می توانند اجرای سازه نگهبان را بر عهده بگیرند.
علی پورمحمد : پرسش و نظر در مورد نیلینگ میخ کوبی
1 0
سلام مطالب مفید بودند.فقط این روش دائمیه یا موقت؟یعنی همیشه هست یا اینکه بعد اتمام ساخت باید برداشته بشه ؟و اینکه برای گود های بالای چند متر باید نیلینگ میخ کوبی کرد؟و اینکه چقدر احتمال داره به ساختمون و سازه های کنارش آسیب بزنه؟
مدیریت : پاسخ
1 0
با سلام. این روش هم بصورت دائم و هم بصورت موقت قابل استفاده می باشد. برای هر پروژه گودبرداری، طراحی میخکوب منحصر به خود پروژه بوده و با توجه به شرایط پروژه امکان سنجی استفاده از میخکوبی انجام می شود.
محدثه ایمانی شا ... : .
0 0
سلام خسته نباشید ممنون از مقاله مفیدتون خواستم بپرسم فواصل بین نیل ها چقدر باید باشه و اینکه منظور از اتصال سرد چیه ؟؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. فواصل نیل ها با توجه به طراحی تعیین می گردد. با این وجود بر اساس ضوابط حالضرب فواصل افقی و قائم میخ ها نباید بیشتر از 4 شود. زمانی که بتن ریزی بصورت مداوم انجام نشود، محل تماس بتن قبلی (گیرش یافته) و بتن جدید را با اتصال سرد معرفی می کنیم.
امیرحسین احمدی : نیلینگ
0 0
سلام و خسته نباشید و تشکر از مقاله خوبتون سوالی که برای بنده پیش اومده اینه که جزئیات اجرایی مثل زاویه و قطر میلگرد، ضخامت شاتکریت و... بر چه اساسی تعیین میشه
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. جزدیات اجرایی تماماً طراحی می شود. با این وجود بواسطه مشابهت جزئیات در پروژه ها، برخی از جزئیات بصورت تیپ بندی شده در دفاتر طراحی موجود می باشد.
محبوب محمدی : سلام
0 0
سلام و خسته نباشید . سوال در ارتباط با حفاری ها و چال ها از چه دستگاه های استفاده می شود در و همینطور در اجرای شاتکریت ها از چه دستگاه های استفاده می شود ؟ آیا دستگاهی بخصوص و گران قیمت هست
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. روش های حفاری متنوع می باشد. عمده روش ها بر اساس حفاری دورانی است
رومینا انوشه پو ... : پرسش
2 0
با سلام و عرض ادب با توجه به نتایج بنده در روش نیلینگ بعد از اینکه در توده خاک دیواره محل گودبرداری شده تغییر شکل رخ داد، نیرو در نیل ‌ها (میخ‌ ها) فعال می ‌شود تفاوت نیلینگ با روش انکراژ چه هست؟
مدیریت : پاسخ
2 1
با سلام. در سیستم انکراژ پس از اجرای المان مهاری (مشابه نیلینگ)، در هر مرحله از اجرا، المان ها تحت نیرو قرار گرفته و پس تنیده می شود. لذا قبل از تغییر شکل توده خاک، نیرو داخل انکر ها افتاده و وارد حالت فعال می شود.
نسیم مراقی : پرسش
0 0
سلام بعد از اجرای نیلینگ میخکوب، تخریب ساختمان مجاور یا (گودبرداری مجدد) باعث آسیب به میخ ها نمیشه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در زمان تخریب ساختمان مجاور، کلیه نیل ها حذف می گردد و شاتکریت جدا می شود. شاتکریت اتصال سازه ای به ساختمان نداشته و لذا در طول تخریب آسیبی به سازه وارد نمی شود
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
سازه نگهبان به روش خرپا در کرج

سازه نگهبان به روش خرپا در کرج

در یک تقسیم بندی پایدارسازی خاک را می توان به دو شیوه انجام داد. الف: پایدارسازی ازدرون خاک. ب: پاید ...
نیلینگ میخکوبی در کرج

نیلینگ میخکوبی در کرج

توضیحات خلاصه در مورد تکنیک نیلینگ یا میخکوبی:یکی از روشهای پایدار سازی گودبرداری ها در خاک روش نیلی ...