1مجموع 2 مقاله
سازه نگهبان به روش خرپا در کرج

سازه نگهبان به روش خرپا در کرج

در یک تقسیم بندی پایدارسازی خاک را می توان به دو شیوه انجام داد. الف: پایدارسازی ازدرون خاک. ب: پاید ...
نیلینگ میخکوبی در کرج

نیلینگ میخکوبی در کرج

توضیحات خلاصه در مورد تکنیک نیلینگ یا میخکوبی:یکی از روشهای پایدار سازی گودبرداری ها در خاک روش نیلی ...
1مجموع 2 مقاله

نشست خاک، ریزش گودبرداری، رمبندگی خاک، خاک های واگرا، روانگرایی و ... از جمله مخاطرات ژئوتکنیکی می­باشند که می توانند در طول ساخت یک پروژه عمرانی (ساختمانی یا ...) و یا پس از اتمام ساخت آن، مشکلات جدی در مسیر بهره برداری از پروژه بوجود آورند.

عدم پیش بینی دقیق پارامترهای ژئوتکنیکی خاک و یا عدم تخمین مناسب ظرفیت باربری خاک در برخی از پروژه ها سبب تحمیل هزینه های چشمگیر به سازه پس از اتمام آن شده است. عدم تخصیص دقیق پارامترهای ژئوتکنیکی در طراحی سازه نگهبان نیز در برخی از پروژه ها منجر به ریزش دیواره های گودبرداری پیش از اجرای ساختمان گردیده است. این موضوع بعضاً سبب خسارت جانی و یا مالی جبران ناپذیر شده است.

شناخت دقیق پارامترهای ژئوتکنیک از یک سو و تجربه و دانش مهندسی ژئوتکنیک  و سازه از سوی دیگر لازمه تخمین دقیق شاخص های باربری خاک و همچنین طراحی مطمئین سازه نگهبان می باشد. دانستن نکات فنی و تجربی در برخی از پروژه های گودبرداری سبب گردیده است که با اقدام به موقع از ایجاد شرایط بحرانی در پروژه پیشگیری شود. از اینرو مطالعه تجربیات و مقالات کاربردی در زمینه گودبرداری می تواند تا حد زیادی به مهندسان و مجریان در این مقوله کمک نماید. لذا در این صفحه، به ارائه مقالات مفید و کاربردی مرتبط به مبحث ژئوتکنیک و گودبرداری پرداخته شده است. لازم به ذکر است که مجموعه مقالات جمع آوری شده در این صفحه، بخشی از مطالب ارائه شده در دوره های ارتقا پایه مهندسی عمران می باشد که توسط اعضای هیات مدیره این شرکت در دوره های مربوطه تدریس می گردد. یشتر مطالب این صفحه بر مباحثی نظیر: نیلینگ، انکراژ، استرند، شمع، خرپا و موارد مشابه آن متمرکز شده است.

ثبت نظر
مریم احمدی : تشکر
37 0
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما به نظرم موضوعات خیلی خوبی داره، چون که حاصل تجربه هستن....
مدیریت : پاسخ
36 0
در مهندسی ژئوتکنیک، در بسیاری از موارد اهمیت تجربه مهندسی از علم مهندسی بیشتر هستش. مقوله گودبرداری یکی از این موارد است
علی قدسی : نظر در مورد تکنیک nailing
8 0
با عرض سلام و درود خدمت استاد گرامی مطالب عالی و کامل هستن.
محمدرضا جبلی : پایدار سازی خاک (خرپا)
2 0
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تیم کاوش مهار در یک تقسیم بندی ساده پایدارسازی خاک به دو شیوه انجام میشود: 1- پایدارسازی از درون خاک 2- پایدارسازی با استفاده از المان های خارج خاک خرپا یکی از موارد پایدارسازی با استفاده از المان های خارج خاک میباشد که در 8 مرحله انجام میشود: مرحله اول :در این مرحله بر اساس نقشه های اجرایی حاصل از طراحی مهندسین حفر چاه در محل اعضای قائم صورت میگرد،عمده قطر چاه های حفر شده معمولا بین 80 تا 100 سانتی متر در نظر گرفته میشود. مرحله دوم :در این مرحله بر اساس نتایج طراحی ابعاد پروفیل ها مشخص میشود. در این قسمت در محدوده شمع ، قفسه ارماتور به پروفیل وصل شده و مجموع پروفیل و شمع داخل چاه قرار داده میشود. مرحله سوم:پس از اجرای المان قائم و شمع اطمینان لازم برا گود برداری حاصل میشوددر این مرحله خاکبرداری تا کف گود به صورت شیب 1 به 2 صورت میگیرد. مرحله چهارم: در این مرحله فشار جانبی گام به گام به المان سازه قائم وارد میگردد که ایند فشار به صورت لنگر خمشی،نیروی محوری و نیروی برشی به عضو مایل منتقل میگردد . بر اساس تحلیل ها عمده فشار منتقل شده در عضو مایل به صورت محوری ظاهرر میگردد. نیروی محوری در عضو مایل در محل اتصال به زمین به دو مولفه قائم و افقی تبدیل میگردد.وجود پی سطحی در زیر عضو مایل به انتقال نیروی قائم به زمین کمک میکند و از طرفی دیگر مولفه افقی نیرو موجب اسلایدینگ روی سطح زمین میگردد که برای جلوگیری از این مسئله وجود پی در زیر عضو مایل با عمق مدفون مناسب میباشد. مرحله پنجم:در این مرحله پس از اطمینان از مقاومت کافی بتن در پی سطحی عضو مایل خرپا نصب میگردد. مرحله ششم : خاکبرداری به صورت مرحله ای و نصب المان : در این مرحله پس از اطمینان از مقاوت کافی بتن در پی سطحی عضو مایل خرپا نصب میگردد در این قسمت پس از حذف خاک در هر مرحله المان سازه ای جایگزین میگردد که سختی حذف شده را جبران مینماید. مرحله هفتم :در این مرحله به دلیل فاصله خرپا ها از یکدیگر ناپایداری موضعی خاک در بین خرپا ها محتمل میباشد لذا اجرای المان سازه ای بین خرپا ها ضروری است. مرحله هشتم:نیروی محوری در المان های مایل خرپا قالب می باشد وجود نیروی محوری، امکان کمانش در خرپا را محتمل می کند. لذا مهار نمودن خرپا در جهت خارج از صفحه آن ضروری می باشد. که برای این منظور از المان های افقی و یا بادبندی در خرپا انجام میشود.
سالار قربانی : درس سازه بتن
1 1
مطالب درباره گود برداری مفید بود و کمک بسیاری میتونه بکنه
محمدرضا عابدینی ... : درس سازه بتن
2 0
با عرض سلام وخسته نباشید ، موضوع گود برداری اهمیت بالایی دارد و مقالات موثر و مفید بودن باتشکر از اعضای گروه کاوشمهر ،
علیرضا کیان پیش ... : سازه نگهبان به روش خرپا
0 0
خرپا المانی است سازه جهت پایدار سازی خاک مجاور که دارای المانهای قائم ، المان مایل ، پی سطحی و شمع می باشد که نحوه اجرای آن بدین شکل می باشد ابتدا در محل اجرای عضو قائم چاهی به عمق گودبرداری حفر می شود و سپس ۱/۳ ارتفاع گود برای اجرای شمع نیز برداشته می شود سپس شبکه میلگرد بافته شده به همراه المان عمودی وارد خاک کرده بتن ریخته می شود. سپس خاک برداری انجام می شود اما به سمت دیواره های جانبی با شیب ۱ به ۲ خاکبرداری می شود . پس از خاکبرداری فونداسیون عضو مایل اجرا می شود و پس از خشک شدن بتن عضو مایل مطابق نقشه اجرا می شود سپس گودبرداری خاک از بالا به پایین صورت می گیرد که در ارتفاع مد نظر گود براری شده اقدام به نصب عضو افق می شود . پس از اتمام این مراحل جهت جلوگیری از ریزش خاک مجاور چند راهکار وجود دارد که عبارتند از بتن شاتکریت - اجرای بادبند - دیوار آجری - الوار چوبی میباشد .
خشایار صفری : موضوع گود برداری بسیار مهم و کاربردی امی ...
0 0
نظر شما چیست ؟
خشایار صفری : سازه نگهبان
0 0
بسیار مهم و کاربردی و در بر گیرنده ی بحث ایمنی
امیرحسین زارعی ... : سازه نگهبان و گودبرداری
0 0
سلام و عرض ادب خیلی ممنون از اطلاعات جامع و کامل تون در رابطه با گودبرداری یه سوالی که برامن پیش اومده اینه که در محیطی که دورتادور دور اون سازه هایی با عمق فونداسیون زیاده گود برداری در مجاور این سازه ها باعث خیزش سازه مجاور نمیشه؟ و اینکه در محیطی که خاک سست هست برا مقاوم سازی اون از چه راهکارهایی استفاده میکنن
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :