کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن

9 / 10
از 24 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 19 بهمن 1401 در ساعت 51 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 104 )

تماس جهت کرگیری بتن در کرج

 

1. مقدمه:

منظور از کرگیری بتن و یا مغزه گیری بتن، برش بخشی از بتن به شکل استوانه ای از درون بتن سخت شده سازه با استفاده از دریل های مخصوص می باشد. عموماً کرگیری بتن در کرج با سه هدف انجام می گردد:

1. تهیه نمونه بتن جهت ارزیابی خواص (بویژه مقاومت فشاری) بتن پس از بتن ریزی

2. عبور تاسیسات از بخشی از سازه

3. برش قسمتی از بتن جهت ایجاد بازشو

کرگیری در کرج

در تمام موارد فوق، کرگیری بایستی به طریقی صورت پذیرد که مقاومت اعضای سازه ای به خطر نیوفتد. در این مقاله با توجه به ضوابط و مقررات موجود در زمینه کرگیری و تجربیات این شرکت در زمینه کرگیری بتن در کرج به بررسی متداول ترین سوالات و ابهامات در زمینه کرگیری بتن در کرج پرداخته می شود.

در ادامه ویدئویی (فیلمی) از کرگیری بتن در کرج در یک پروژه ساختمانی ارائه می شود. در این پروژه کرگیری بتن از تیر طبقه اول سازه بتنی با هدف ارزیابی مقاومت فشاری تیر صورت پذیرفت. در این فیلم، مراحل نصب دستگاه کرگیری بر روی تیر، نحوه کرگیری و چگونگی خروج مغزه بتنی از جان تیر بتنی نمایش داده شده است. همانطور که در ویدئو قابل مشاهده است، در این پروژه با انتخاب درست جانمایی محل کرگیری، امکان برخورد با آرماتور به حداقل رسیده و مغزه ها بصورت کامل به طول حداقل 20 سانتیمتر جهت ارزیابی مقاومت فشاری تحویل آزمایشگاه گردید.

 

عنوان تیزر: کرگیری از تیر سازه

 2. سوالات متداول:

2-1. هزینه و قیمت کرگیری بتن در کرج چقدر است؟

هزینه و قیمت کرگیری بتن در کرج تابع عوامل مختلفی می باشد. هزینه و قیمت کرگیری بتن در کرج بسته به قطر مغزه گیری، طول مغزه، موقعیت مغزه، محل پروژه در کرج و هدف کرگیری متفاوت می باشد. هزینه و قیمت کرگیری بتن در کرج در سال 1401 برای یک مغزه در محدوده 250 هزار تومان الی 1 میلیون تومان با توجه به شرایط گفته شده می باشد. همچنین بر اساس شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1401، هزینه کرگیری در کرج با هدف ارزیابی پارامترهای مقاومت فشاری به ازای یک سری مغزه گیری بتن سخت شده (شامل حداقل 3 عدد مغزه) برابر 000 000 31 ریال معادل سه میلیون و صد هزار تومان اعلام شده است.

2-2. آیا امکان کرگیری بدون استفاده از آب وجود دارد؟

عموماً استفاده از آب جهت کرگیری (به دلیل خنک کردن مته دریل کرگیر و شستشوی محل کرگیری) موجب تسریع در فرآیند کرگیری و کیفیت مناسب تر مغزه می شود. با این وجود در مواردی در استفاده از آب جهت کرگیری محدودیت وجود دارد. در این موارد بایستی از تیغه های مخصوص کرگیری خشک استفاده نمود. کرگیری خشک علاوه بر کاهش راندمان کار، موجب تولید گرد و خاک در محیط در طول کرگیری می شود که می تواند موجب آسیب به سلامت اپراتور کرگیر و همچنین آلودگی محیط اطراف کرگیری گردد. لازم به ذکر است که آب مورد استفاده برای کرگیری بتن در کرج بایستی تمیز و بدون مواد زائد باشد. شدت آب برای کرگیری باید در حدی باشد که دوغاب شیری رنگ در محل مته کرگیری ایجاد گردد.

2-3. چند روز پس از ریختن بتن، می توان نسبت به کرگیری بتن در کرج اقدام نمود؟

چنانچه خیلی زود پس از بتن ریزی اقدام به کرگیری از بتن شود، بتن دچار آسیب می شود. زمان مناسب برای کرگیری بر اساس طرح اختلاط بتن و شرایط آب و هوایی تعیین می گردد. بر اساس استاندارد 12306 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، حداقل زمان لازم پیش از انجام کرگیری در کرج، 14 روز از زمان بتن ریزی می باشد. عموماً از نتایج تست کرگیری در کرج در دو حالت استفاده می شود. 1. به منظور ارزیابی مقاومت بتن با هدف ارزیابی مقاومت سازه. 2. به منظور کنترل مقاومت بتن مشکوک (بتنی که احتمال می رود که مقاومت آن به مقاومت مشخصه نرسیده باشد). لازم به ذکر است که در موارد متعدد ممکن است که مقامت بتن مشکوک تلقی شود. به عنوان مثال، تغییرات جوی در طول بیست و چهار ساعت پس از بتن ریزی (کاهش دمای محسوس هوا و احتمال یخ زدگی بتن و یا بارندگی و غیره)، مدت زمان زیاد حمل بتن از کارخانه تا محل پروژه، ریختن بتن بصورت نامناسب و غیره). در هر دو حالت ذکر شده عموماً مقاومت 28 روزه نمونه ملاک عمل در طراحی بتن می باشد.

2-4. انتخاب محل کرگیری بتن بر چه اساس انجام می گردد؟

اگر هدف از کرگیری بتن در کرج، عبور تاسیسات و یا ایجاد بازشو در بتن باشد، بهتر است که کر یا مغزه از اعضای سازه ای ساختمان گرفته نشود. اگر هدف از کرگیری بتن در کرج، تعیین مقاومت فشاری بتن باشد، عموماً کرگیری از اجزای سازه ای صورت می پذیرد. در این حالت توجه به موارد زیر توصیه می گردد:

چنانچه کرگیری در کرج از بتن تیرها انجام شود، توصیه می شود (در صورت دسترسی) مغزه از جان تیر گرفته شود. به عبارت دیگر دریل کرگیری عمود بر تیر و مغزه بصورت افقی گرفته می شود. در این حالت حداقل آسیب به آرماتورهای بالایی و پایینی تیر وارد می شود.

چنانچه کرگیری در کرج از فونداسیون انجام شود، توصیه می شود مغزه از دیواره فونداسیون گرفته شود. به عبارت دیگر، دریل کرگیری در داخل چشمه های بین نوارهای فونداسیون قرار گرفته و کرگیری بصورت افقی انجام گردد.

چنانچه کرگیری در کرج از ستون انجام شود، موقعیت کرگیری به نحوی انتخاب شود که کمترین قطع آرماتور را به همراه داشته باشد. توصیه می شود که در محدوده یک سوم میانی ارتفاع ستون، کرگیری انجام گردد. در شکل زیر نمونه ای از محل قرارگیری دریل کرگیر بر روی ستون، دال راه پله و تیر ساختمان ارائه شده است. لازم به ذکر است که عموماً مقاومت بتن با افزایش عمق آن بیشتر می شود. به عنوان مثال بر اساس مطالعات، در طول یک ستون، مقاومت بالای ستون ممکن است تا 10 درصد کمتر از مقاومت پایین ستون باشد. ازینرو مغزه گیری از قسمت میانی تخمین بهتری از مقاومت کل ستون به دست می دهد.

استفاده از نتایج تحلیل های نرم افزاری (ایتبز، سپ و ...) نیز می تواند به جانمایی دقیق تر محل کرگیری بتن در کرج کمک کند. با استفاده از نمودار پوش نیروهای وارد بر عضو سازه ای و همچنین نمودار پوش لنگرهای وارد بر عضو سازه ای می توان ناحیه ای از عضو سازه ای که کمترین مقادیر نیرو و لنگر را دارد جهت انجام کرگیری بتن در کرج انتخاب نمود. در این ناحیه عموماً ضریب اطمینان سازه بیشتر بوده و آسیب وارد شده بواسطه کرگیری بتن حداقل ریسک را برای سازه ایجاد می کند. لازم به ذکر است که پس از کرگیری بتن در کرج بایستی محل گرفتن مغزه در اسرع وقت با استفاده از بتن با مقاومت حداقل برابر با مقاومت مشخصه عضو سازه ای پر گردد.

انجام آزمایشات غیر مخرب مانند چکش اشمیت در کرج و یا دستگاه های فراصوت می تواند به انتخاب دقیق تر نقطه مناسب برای کرگیری بتن در کرج کمک نماید. 

مغزه گیری در کرج

2-5. وسایل مورد نیاز جهت کر گیری از بتن در کرج چیست؟

دریل کرگیری بتن، مته مغزه گیری بتن، میز اره جهت برش دقیق مغزه ها (در صورت نیاز به آزمایش)، ابزار مربوط به کلاهک گذاری روی مغزه ها (در صورت نیاز به آزمایش)

2-6. چه استانداردهایی برای کرگیری بتن در کرج به کار گرفته می شوند؟

استاندارهای متعددی در خصوص کرگیری بتن و آزمایشات بر روی مغزه بتنی در کشور و در دنیا برای کرگیری نگارش شده اند و در کرج نیز به کار گرفته می شوند. با این وجود برای کرگیری با هدف ارزیابی مقاومت فشاری بتن سه استاندارد "آیین نامه بتن ایران"، "مبحث نهم مقررات ملی ساختمان" و "استاندارد 12306 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران" عموماً مورد استفاده قرار می گیرند. برای کرگیری در کرج رجوع به آیین نامه ACI 214.4R-03 نیز می تواند در کنار آیین نامه های ذکر شده مفید باشد.

2-7. آیا جهت کرگیری بتن در مقاومت فشاری مغزه تاثیرگذار است؟

مقاومت فشاری مغزه بتن متاثر از جهت کرگیری نسبت به افق (که بتن ریزی انجام می شود) می باشد. معمولاً مقاومت مشخصه آزمونه های مغزه گیری شده موازی سطح افق کمتر است. لذا این مورد بایستی در انتخاب محل مغزه گیری از بتن در کرج و همچنین بررسی نتایج مقاومت فشاری بتن در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است که علاوه بر جهت کرگیری، مواردی همچون: نسبت طول به قطر نمونه، قطر نمونه، رطوبت نمونه نیز در مقاومت فشاری مغزه تاثیرگذار است.

2-8. شرایط پذیرش بتن بر اساس نتایج مقاومت فشاری مغزه ها چیست؟

برای تخمین مقاومت فشاری بتن بوسیله کرگیری در کرج، اخذ حداقل سه مغزه از محل مورد نظر ضروری است. بر اساس نتایج مقاومت فشاری مغزه ها، چنانچه میانگین مقاومت فشاری سه مغزه حداقل 0/85 مقاومت فشاری مشخصه بتن شود و مقاومت هیچ کدام از مغزه ها از 0/75 مقاومت فشاری مشخصه بتن کمتر نشود، بتن مورد پذیرش می باشد. دارا بودن 0/85 مقاومت مشخصه برای میانگین نتایج مغزه ها و 0/75 مقاومت مشخصه برای یک مغزه، حاکی از آن است که مشکل برای باربری عضو و یا سازه وجود ندارد؛ زیرا این ضرایب عملاً در ضرایب اطمینان مقاومت عضو منظور شده و در آن مستتر است. اطلاعات بیشتر در این خصوص در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و همچنین مقاله "خدمات آزمایشگاه بتن در کرج بر اساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان" در همین سایت ارائه شده است. لازم به ذکر است که نمونه های بدست آمده از کرگیری بتن در کرج بایستی شناسنامه دار شود و موقعیت مغزه ها در سازه بصورت دقیق مشخص گردد. در طول کرگیری، هر گونه عوامل محیطی و یا عوامل نامتعارف جهت تصمیم گیری در خصوص نتایج بایستی به مسئول فنی آزمایشگاه گزارش شود. بایستی نمودار تغییرات تنش-کرنش در طول بارگذاری به دقت توسط مسئول فنی آزمایشگاه بتن در کرج کنترل شود. افت مقاومت در طول بارگذاری در بسیاری از موارد بواسطه تراش نامناسب، شکل مقطع نامناسب و موارد مشابه رخ می دهد. لذا در تمام موارد تحلیل دقیق نتایج کرگیری توسط مسئول فنی آزمایشگاه ضروری است. 

چنانچه هدف از کرگیری ارزیابی دوام بتن باشد، در صورت تامین شرایط زیر بتن از نظر دوام مورد پذیرش است:

الف: میانگین نتایج مغزه ها نباید از 0/80 معیار حداقل آزمایش دوام مشخصه کمتر و از 1/25 برابر معیار حداکثر آزمایش دوام مشخصه بیشتر شود.

ب: نتیجه هیچ یک از مغزه ها نباید از 0/67 معیار حداقل آزمایش دوام مشخصه کمتر و یا از 1/5 برابر معیار حداکثر آزمایش دوام مشخصه بیشتر شود.

2-9. در صورت وجود میلگرد در مغزه، آیا نتیجه کرگیری در کرج قابل قبول می باشد؟

خیر. در این حالت بایستی مغزه تا اندازه ای کوتاه شود که میلگردی داخل مغزه نباشد. چنانچه طول مغزه پس از کوتاه شدن، کمتر از 0/95 قطر آن شود، نمی توان از مغزه استفاده نمود. در شکل زیر به ترتیب از سمت راست، نمونه ای از مغزه گرفته شده قبل از اصلاح طول، نمونه ای از مغزه برش خورده جهت آزمایش بتن، نمونه ای از برش نامناسب مغزه و نمونه ای از وجود میلگرد در مغزه نشان داده شده است. لازم به ذکر است که در طول کرگیری بتن در کرج در هنگام برخورد مته کرگیری با آرماتور یا فولاد، دوغاب تا حدی تغییر رنگ داده و به رنگ خاکستری مایل می گردد و سرعت مته حفاری کاهش می یابد. در این حالت بایستی سرعت موتور کاهش یابد. در غیر این صورت بخش فولادی گرم شده و به سمت داخل خم می شود و برش را کند می کند. در هنگام برخورد با سنگدانه سخت و یا بتن پر مقاومت نیز بایستی به صورت مشابه عمل نمود. اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر وجود میلگرد بر مکانیزم شکست و رفتار مغزه در طول شکست در مقاله ای تحت عنوان کرگیری بتن در کرج - مطالب تکمیلی در همین سایت ارائه شده است.

مغزه گیری بتن در کرج

2-10. قطر مغزه ها جهت ارزیابی مقاومت فشاری بتن به چه میزان می باشد؟

برای اعضای سازه ای باربر قطر مغزه ها حداقل 94 میلیمتر می باشد. برای اعضای سازه ای غیر باربر، حداقل قطر مغزه ها سه برابر قطر اسمی سنگدانه ها و دو برابر حداکثر اندازه اسمی سنگدانه های درشت است. در هیچ حالت نباید نسبت طول به قطر کمتر از 0/95 شود. چنانچه قطر نمونه کوچک باشد، در طول آزمایش بایستی نمونه به دقت تراز شود. در غیر این صورت ممکن است که صفحه بارگذاری مفصلی جک، نیرو را در جهت نامناسب به مغزه وارد نماید. با افزایش اندازه نمونه ها، دقت و یکنواختی نتایج بیشتر می شود. با این وجود هزینه کرگیری بیشتر شده و از طرف دیگر ریسک ضعیف شدن مقطع سازه افزایش می یابد. نتایج مغزه با قطر 94 میلیمتر و بیشتر  می تواند بدون هیچ تصحیحی به جای نمونه مشخصه استاندارد (قطر :150 میلیمتر) در نظر گرفته شود. گاه به دلیل محدودیت های خاص مانند نازک بودن عضو و یا فاصله کم میلگردها، لازم است قطر مغزه کاهش یابد. در این حال در صورتیکه دستگاه نظارت این کاهش قطر را مجاز بداند، لازم است درباره تصحیح نتایج مقاومت فشاری به دلیل قطر کمتر از 94 میلیمتر، اظهار نظر نماید. معمولاً مقاومت مغزه هایی با قطر کمتر، نوسانات بیشتری دارند و به نسبت ارتفاع به قطر نیز حساس ترند. برای تصحیح مقاومت مغزه هایی با قطر کمتر از 94 میلیمتر، ضرایب قابل اعتمادی گزارش نشده است. لذا طراح پروژه می تواند از ضریب بر اساس منابع و یا ضریب 1 استفاده نماید. توصیه می شود در صورت اخذ مغزه با قطر کمتر از 94 میلیمتر، به جای 3 مغزه از 4 مغزه استفاده شود. 

چنانچه هدف از کرگیری ارزیابی دوام بتن سازه باشد، ممکن است رعایت حداقل قطر 94 میلیمتر ضرورتی نداشته باشد؛ در این حالت ضابطه حداقل قطر مغزه ها سه برابر قطر اسمی سنگدانه ها و دو برابر حداکثر اندازه اسمی سنگدانه های درشت بایستی رعایت شود.

2-11. طول مغزه ها جهت ارزیابی مقاومت فشاری بتن به چه میزان می باشد؟

طول مغزه ها (سر و ته بریده) بین 1/9 الی 2/1 برابر قطر مغزه ها می باشد. چنانچه نسبت طول به قطر مغزه کمتر 1/75 باشد، به ضریب تصحیح مقاومت بتن طبق استاندارد 12306 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیاز دارد. در صورتی که هدف از کرگیری ارزیابی دوام بتن سازه باشد، حذف بخش کاور (پوشش روی میلگرد) جهت اصلاح طول مغزه توصیه نمی شود.

نسبت ارتفاع به قطر

1/75

1/50

1/25

1/00

ضریب تصحیح مقاومت فشاری

0/98

0/96

0/93

0/87

2-12. نگهداری مغزه ها پس از کرگیری در کرج جهت انجام آزمایشات بتن به چه صورت می باشد؟

با استفاده از یک کرگیری دقیق، بایستی یک نمونه بتن سالم، بدون ترک، بدون آسیب دیدگی و در ابعاد مناسب حاصل گردد. در صورتی که دستگاه کرگیری از کیفیت مناسب برخوردار نباشد، سطح مقطع یکنواخت در طول مغزه ایجاد نمی شود و از طرف دیگر احتمال وجود ترک در مغزه افزایش می یابد. از طرف دیگر بهتر است که برای یک پروژه، مغزه ها توسط یک اپراتور و یک دریل کرگیری انجام گردد تا پارامترهای تاثیرگذار بر دقت نتایج به حداقل برسد.پس از کرگیری بتن در کرج، آب روی نمونه ها را پاک کرده و اجازه داده می شود تا حداکثر یک ساعت رطوبت باقیمانده تبخیر شود. در ادامه تا زمان انجام آزمایش، مغزه ها داخل کیسه ای پلاستیکی و بدور از نور خورشید قرار داده می شود. چنانچه برای برش نمونه ها (بریدن سر و ته نمونه ها)، از آب استفاده شد، بصورت مشابه آب را از نمونه ها پاک کرده و پس از تبخیر آب سطحی، نمونه ها تا پیش از آزمایش در کیسه پلاستیکی قرار داده می شود. حداکثر زمان پس از خروج مغزه ها و انجام آزمایش مقاومت فشاری دو ساعت می باشد. هدف از این فرآیند آن است که رطوبت بتن در طول فرآیند مغزه گیری تا زمان انجام آزمایش مقاومت فشاری تغییر نیابد. 

در آیین نامه بتن ایران ضوابط زیر در خصوص مغزه گیری بتن ارائه شده است:

1. برش کاری و سایش مرطوب مغزه ها باید حداکثر طی مدت 48 ساعت از زمان مغزه گیری انجام گردد مگر آنکه طراح پروژه ضوابط دیگری را تعیین کرده باشد.

2. آزمایش مغزه ها نباید دیرتر از 7 روز پس از اخذ آن ها انجام شود. مگر آنکه در مشخصات فنی زمان دیگری ذکر شده باشد.

3. در مواردی که سازه در زمان بهره برداری در شرایط مرطوب قرار نمی گیرد، مغزه ها قبل از آزمایش باید به مدت حداقل 5 روز پس از آخرین مرطوب سازی (برش و یا سایش مرطوب)، در رطوبت نسبی کمتر از 60 درصد و دمای 15 الی 27 درجه سلسیوس خشک شوند.

4. در مواردی که سازه در زمان بهره برداری در شرایط مرطوب یا اشباع قرار می گیرد، مغزه ها قبل از آزمایش باید حداقل به مدت 40 ساعت در آب غرقاب شوند.

لازم به ذکر است که کمترین مقدار مقاومت در شرایط اشباع بدست می آید.  

 2-13. چه نکات ایمنی در طول فرآیند کرگیری در کرج باید رعایت شود؟

کرگیری یک عملیات حداقل دو و یا سه نفره می باشد. حضور یک نفر در محل پروژه برای انجام کرگیری به هیچ عنوان مجاز نمی باشد. صدای تولید شده در طول کرگیری بتن از یک طرف و تمرکز مورد نیاز اپراتور کرگیر در طول کرگیری از طرف دیگر مانع از دقت اپراتور به محدوده پروژه می شود. عدم دقت در برخی از موارد موجب وقوع حوادث در محل پروژه می گردد. نفر دوم جهت کنترل محدوده پروژه کرگیری، خرابی احتمالی ناحیه تحت کرگیری، جلوگیری از ورود افراد غیر متفرقه به پروژه و ... ضروری است. در ادامه برخی از موارد که در طول کرگیری بایستی مورد توجه قرار گیرد ارائه شده است.

حداقل دو نفر به منظور کرگیری در محل پروژه حضور داشته باشند.

استفاده از کلیه تجهیزات ایمنی توسط اپراتور کرگیر در طول کرگیری ضروری می باشد.

نصب تابلو هشدار دهنده به منظور ممانعت از ورود افراد غیر متفرقه به محل کرگیری ضروری می باشد.

با توجه به آنکه در عمده فرآیند کرگیری از آب استفاده می شود، امکان برق گرفتگی در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و وجود کابل بدون روکش در نزدیکی محل کرگیری محتمل می باشد.

محل کرگیری از نظر وجود مواد آتش زا و یا انفجاری قبل از کرگیری بررسی شود و ملاحظات لازم در این زمینه صورت پذیرد.

2-14. مکانیزم شکست مغزه بتنی به چه صورت می باشد؟

با توجه به شکل هندسی مغزه بتنی که عموماً بصورت استوانه است، مکانیزم شکست نمونه های بتنی استوانه ای قابل تعمیم به مغزه استوانه ای نیز می باشد. لذا در خصوص مکانیزم شکست مغزه بتنی (پس از کرگیری بتن در کرج)، می توان به استاندارد شماره 6048 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تحت عنوان "بتن- مقاومت فشاری آزمونه های استوانه ای روش آزمون" و یا استاندارد ASTM:C39-93a مراجعه نمود. در ادامه مطالب مربوط به مکانیزم شکست مغزه بتنی (کر بتنی) بر اساس دو آیین نامه ذکر شده پرداخته می شود.

عموماً پس از بارگذاری مغزه، انتظار شکست از نوع مخروطی وجود دارد. با این وجود در مواردی انواع دیگر گسیختگی مغزه بتنی در کرج تحت بارگذاری قابل مشاهده است. در شکل پایین حالات محتمل از گسیختگی مغزه بتنی پس از آزمایش بارگذاری نشان داده شده است.

مکانیزم های شکست بتن

 نسبت ابعاد نامناسب مغزه بتنی، انحراف دو طرف مغزه بتنی، ناصاف بودن دو طرف مغزه بتنی، نقص در صفحات بارگذاری و موارد دیگر می تواند موجب گسیختگی نامناسب مغزه بتنی گردد. لذا مکانیزم گسیختگی در هر آزمایش باید گزارش شود و در هر مورد تحلیل مشخصی روی نتایج آزمایش مقاومت فشاری مغزه توسط آزمایشگاه بتن صورت پذیرد. در ادامه نمونه ای از مکانیزم شکست مغزه های بتنی در آزمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز (پس از کرگیری بتن در کرج) نشان داده شده است.

شکست بتن در کرج

2-15. برش و کپینگ برای کرگیری بتن در کرج به چه صورت می باشد؟

 پس از کرگیری بتن در کرج، طبق استاندارد 6048 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، هیچ طرف مغزه در زمان آزمون فشاری نباید از خط عمود محور بیش از 0/5 درجه تجاوز نماید. از طرف دیگر بر اساس استاندارد ذکر شده، دو سر مغزه نباید ناصافی بیش از 0/05 میلیمتر داشته باشد. چنانچه پس از کرگیری بتن در کرج شرایط ذکر شده برای مغزه تامین نگردد، باید دو سر مغزه با استفاده از دستگاه، برش داده شود و یا ساییده شود و در مواردی با استفاده از مصالح مخصوص پوشش داده شود. پوشش دادن دو طرف مغزه با هدف از بین رفتن ناصافی ها تحت عنوان "کپینگ" مغزه شناخته می شود. در شکل زیر دستگاه برش مغزه بتن و ابزارهای مربوط به کپینگ مغزه بتن در شرکت کاوش مهار البرز نشان داده شده است.

برش بتن در کرج

 2-16. قیمت دریل کرگیری در کرج وابسته به چه مواردی می باشد؟

قیمت دریل کرگیری در کرج متنوع بوده و با توجه به مواردی که در ادامه ذکر می شود، در زمان نگارش این مقاله (آبان 1401)، در محدوده 15 میلیون تومان برای دریل های کرگیری متفرقه تا 250 میلیون تومان برای دریل کرگیری برند هیلتی متغییر می باشد. تفاوت در قیمت دریل های کرگیری بواسطه مواردی از جمله: امکان کرگیری بصورت همزمان خشک و تر، امکان تنظیم مته کرگیری در زوایای مختلف نسبت به امتداد پایه دستگاه، تنظیمات اتوماتیک دریل کرگیری، دقت، تمیزی و ظرافت مغزه گرفته شده (عدم ایجاد لب پریدگی در مغزه ها)، سهولت استفاده برای اپراتور کرگیری در کرج، امکان استفاده از دستگاه کرگیری برای گوشه ها و کنج های ساختمان، تنظیم سرعت در طول کرگیری در کرج، تجهیزات ایمنی برای اپراتور کرگیر در کرج و تجهیزات حفاظتی دستگاه کرگیر در کرج می باشد. قیمت مته کرگیری در کرج نیز وابسته به مواردی از جمله قطر مته و ابعاد آن، کیفیت فولاد به کار گرفته شده در ساخت مته، کیفیت سگمنت ها و الماسه های به کار گرفته شده در لبه برش مته و موارد مشابه می باشد. عموماً به منظور کرگیری سازه با هدف تعیین مقاومت فشاری بتن در آزمایشگاه بتن در کرج از مته به قطر 100 میلیمتر استفاده می شود که در زمان نگارش این مقاله، قیمت آن کمتر از 10 میلیون تومان می باشد.

 3. نکته های پایانی:

کرگیری و انجام تست مقاومت فشاری بر روی مغزه، دقیق ترین روش برای تعیین مقاومت بتن یک سازه بتنی می باشد. خرید بتن با کیفیت تضمین کننده کیفیت بتن پس از ساخت نیست. چنانچه فاصله بین زمان ساخت بتن در کارخانه و زمان بتن ریزی زیاد باشد و یا در محل پروژه آب به بتن اضافه شود و یا ریزش بتن در محل مناسب نباشد و یا عمل آوری بتن در محل پس از بتن ریزی مناسب نباشد، قطعاً بتن پروژه کیفیت بتن خریداری شده را ندارد. توجه به این نکته ضروری است که کرگیری بتن در کرج و انجام آزمایشات مورد نیاز بر روی مغزه ها، یک فرآیند مهندسی می باشد و بایستی توسط مهندسین مشاور و آزمایشگاه های ذیصلاح انجام گردد. آزمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز با تکیه بر مطالعات گسترده در زمینه تکنولوژی بتن و تجربه ای پانزده ساله در انجام خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج توانسته است در این زمینه در استان البرز نقشی فعال داشته باشد.

توصیه می شود مقاله تحت عنوان دوام بتن در کرج | بتن آماده در کرج را مطالعه نمایید.

 4. مراجع:

4-1. آیین نامه بتن ایران- جلد دوم- مصالح و اجرا- ضابطه 2-120، انتشارات سازمان برنامه و بودجه کشور، 1400

4-2. مقررات ملی ساختمان، مبحث نهم، طرج و اجرای ساختمان های بتن آرمه، ویرایش پنجم، 1399

4-3. استاندارد 12306 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، بتن-تهیه و آزمون نمونه های مغزه گیری شده و تیرهای اره شده بتنی-روش آزمون

4-4. استاندارد 3-1608 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، بتن سخت شده- تعیین مقاومت فشاری آزمونه ها- روش آزمون، 1393

4-5. استاندارد 6048 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، بتن- مقاومت فشاری آزمونه های استوانه ای روش آزمون

4-6. ACI 214.4R-03، Guide for Obtaining Cores and Interpreting Compressive Strength Results

4-7. ASTM:C39-93a, Compressive Strength of Cylindrical Concrete Specimens

 

 

 

 

 

 

ثبت نظر
سیدمحمد حسین مخ ... : .
22 1
با سلام اگر موقع کرگیری چند تکه میلگرد هم به نمونه اضافه شد،بعد آزمایش جای خالی میلگرد ها با بتن پر میشود آیا بتنی که جای کر قبلی میریزیم هم باید مقاوم باشد یا فرقی نمیکنه میشه از ملات هم استفاده کرد
مدیریت : پاسخ
11 0
در درجه اول بهتر است که موقعیت کرگیری طوری انتخاب شود که میلگردها قطع نشوند. محل کرگیری بایستی با بتن با مقاومت حدقل برابر بتن سازه پر شود.
Marjan : آزمیشگاه
11 0
درود میتونم در مورد دستگاهای در آزمایشگاه موجوده سوال بپرسم و اینکه از تست میکروبی هم استفاده میشود ؟ با سپاس برای تهیه و شیر کردن این مقاله در سایت
مدیریت : پاسخ
10 0
تست های میکروسکوپی در آزمایشگاه کاوش مهار البرز مورد استفاده قرار نمی گیرد. کلیه تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاه خاک و بتن مطابق با دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی برای آزمایشگاه های گرید 2، در آزمایشگاه کاوش مهار البرز موجود می باشد.
سجاد حاجی محمدی : کرگیری
23 0
سلام خداقوت ممنون از مقاله خوبتون فقط یک سوال داشتم اگه در قسمتی از بتن ترک وجود داشته باشه میشه از اون محل کرگیری کرد یا خیر؟ ممنون
مدیریت : پاسخ
11 0
با سلام. عموماً ترک های بتتن سطحی می باشد. لذا می توان از بخشی که ترک سطحی دارد کرگیری نمود.
علی قربانی : دانشجو
3 0
بسیار کامل و عالی توضیح داده شده بود با تشکر
محمد نوید عباس ... : سئوال در مورد حداقل تعداد مغزه
13 1
سلام ضمن عرض خسته نباشید و تشکر بابت مقاله خوب و مفیدتون در مورد حداقل تعداد مغزه برای آزمایش سئوال داشتم، فقط برای تعیین مقاومت فشاری حداقل سه عدد مغزه لازم است یا در کل برای امور دیگر هم حداقل سه عدد مغزه لازم است؟
مدیریت : پاسخ
9 0
سلام. عموماً برای هر تست، آیین نامه مشخصی وجود دارد. لذا برای تست مورد نظر بایستی، آیین نامه مربوطه مطالعه شود و تعداد مغزه مورد نیاز تعیین گردد.
زهرا پژومان : کرگیری
8 1
سلام خسته نباشید ممنون از مقاله خوبتون یه سوال داشتم اینکه در صورت نیاز به کرگیری از قسمت های مختلف مثل ستون وتیر اگر درنمونه گیریها آرماتور نیز بریده شود با توجه به اینکه قطر سوراخها به 100 تا150 میلی متر برسد آیا سازه قابل ترمیم است و مشکلی ایجاد نمی شود؟
مدیریت : پاسخ
6 0
سلام. در برخی موارد، بریده شدن آرماتور در طول کرگیری اجتناب ناپذیر است و ترمیم محل کرگیری با هزینه های متعارف غیرممکن. ازینرو محل کرگیری باید به نحوی انتخاب شود که مجموع نیروها و لنگرها در آن بخش از سازه حداقل باشد. در خصوص انتخاب محل کرگیری در متن مقاله مطالب تکمیلی شده است.
مهدی فتاح پور : .
1 0
باعرض سلام و ادب و احترام درچه صورتی آزمایش کرگیری مشکوک بوده و باید دوباره آزموده شود؟ آیا درصورت که محل کرگیری باعث تضعیف عملکرد سازه شود نیاز است با متریال خاصی پر شود؟في‌ المثل هنگام کرگیری چند میلگرد اصلی را ببرند؛در این زمان چه اقداماتی باید انجام داد؟
مدیریت : پاسخ
1 0
پاسخ به این سوال در نظرات قبلی داده شده است.
Mahboob mohammd ... : نداشتن حداقل مقاومت فشاری نمونه کر گیر ...
1 0
با تشکر از مقاله بسیار عالی اگر نمونه کر گیری شوده حداقل مقاومت فشاری لازم را نداشته باشد و ساختمان دو الی چند طبقه بتن ریزی انجام شوده باشد آیا ساختمان مقاوم سازی می‌شود یا باید تخریب صورت گیرد و از نو ساخته شود ؟
مدیریت : پاسخ
2 0
پاسخ به این سوال در نظرات قبلی داده شده است.
شقایق قره داغی : کرگیری
5 0
باسلام و خسته نباشیدداخل مقاله راجب کرگیری توضیحات خوبی بود فقط در کرگیری برای رد کردن تاسیسات ساختمانی استفاده میشه ولی میشود که از راه های اسون تر دیگه ای قبل شروع ساخت برای تاسیسات برنامه ریزی واستفاده کرد؟
مدیریت : پاسخ
2 0
سلام. چنانچه از قبل موقعیت تاسیسات مشخص باشد، می توان با در نظر گرفتن تمهیدات لازم(قرار دادن لوله قبل از بتن ریزی و ...) از کرگیری اجتناب نمود. چنانچه بعد از گیرش بتن به دلیلی نیاز به عبور تاسیسات از بتن سخت شده وجود داشته باشد، استفاده از کرگیری موضوعیت پیدا می کند.
نیما اولیایی : کرگیری بتن
0 0
با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از مقاله مفید و خوبتان. در مقاله نوشته شده که یکی از کاربرد های کرگیری جهت ایجاد بازشو و عبور تاسیسات هست . ما هنگامی که میخواهیم تست مقاومت بگیریم پس از آن جای کرگیری را پر میکینم . هنگامی که کرگیری در قسمت هایی برای عبور تاسیسات انجام میشود ، آیا میتوانیم آن قسمت را پر کنیم ؟ اگر جواب خیر است ، برای سازه عامل ضعف به حساب نمی آید؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. کرگیری برای عبور تاسیسات بایستی از بخش های غیرسازه ای عبور نماید. در صورت نیاز به عبور از بخش های سازه های، کرگیری بایستی در محلی انجام شود که حداقل تاثیر بر سازه را داشته باشد. در صورت نیاز به ایجاد بازشو در بخش های سازه ای، حتماً بایستی از مهندس محاسب سازه جهت کنترل مجدد سازه استعلام گرفت.
علیرضا خالصه حس ... : کرگیری بتن
1 0
با سلام و درود.مقاله بسیار مفیدی بود.فقط یه سوالی داشتم.در مواردی که عمق کرگیری بتن زیاد باشد،میتوان از دستگاه استفاده کرد یا خیر؟
مدیریت : پاسخ
1 0
سلام. کرگیری با استفاده از دریل های مخصوص صورت می گیرد و بصورت دستی انجام نمی شود.
احسان رازانی : کرگیری
0 0
با سلام خدمت تیم کاوش مهار..تشکر از مقاله بسار عالیتون...توضیحات کامل و گویا بود باتشکر
کورش رضازاده : دانشجو
0 0
بسیار کامل و با جزئیات توضیح داده شده و عالی است. باسپاس فراوان
محمدرضا جبلی : تشکر
1 0
با عرض سلام و احترام خدمت تیم کاوش مهار مقاله کامل و مفیدی بود ممنون از زحمات شما
مهران داداشی : کرگیری بتن
0 0
ممنون از مقاله خوبتون یه سوال داشتم برای انجام کرگیری بتن چه آب و هوایی مناسب است و اگر کرگیری به هر دلیلی در شرایط نامطلوب انجام پذیرد چه تاثیری بر مقاومت بتن و جواب آزمایش دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. آب و هوا در فرآیند کرگیری چندان تاثیرگذار نمی باشد. چنانچه کرگیری استانداردهای لازم (مطابق متن مقاله) را نداشته باشد، نتایج آن قابل استناد نبوده و انجام کرگیری مجدد ضروری است.
صمیم حیاتی : وجود میلگرد در مغزه
0 0
با تشکر از موارد ذکر شده در مورد کرگیری بتن . با وجود میزان بالای میلگرد در مقاطع ستون و تیر آیا کرگیری باید از جای خاصی باشد . چون معمولا بعد از رد کردن بتن بعد ۵ سانت به میلگرد می‌رسیم. و آیا بر خورد سر مته با میلگرد باعث خراب شدن سر مته نمی‌شود؟؟ با سپاس صمیم حیاتی
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. معمولاً برخورد با میلگرد در طول کرگیری اجتناب ناپذیر است. با این وجود انتخاب محل مناسب جهت کرگیری می تواند امکان برخورد را حداقل نماید. مته کرگیری قابلیت برش میلگرد را دارد. کرگیری بایستی با طولی انجام گردد که پس از حذف بخش دارای آرماتور، طول کافی جهت انجام آزمایش (مطابق متن مقالات) باقی بماند.
عبداله شیرودی : کرگیری بتن
0 0
با سلام مقاله بسیار مفیدی بود و هدف از کرگیری عالی بیان شده بود و همچنین مدت لازم برای کرگیری و اینکه چرا آب برای این گار لازم است . ممنون از مقاله
فریور صرافیون : کرگیری
0 0
سلام. خسته نباشید.ایا درسته که بعد از ترمیم محل کرگیری از بتن با درصد سیمان بالا تر استفاده میشه؟! و اگر کرگیری کردیم ممکن هست در محل کرگیری ترک حاصل بشود؟!
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. پس از کرگیری بتن در کرج، محل کر با بتنی با حداقل مقاومت سازه بایستی پر شود. اگر کرگیری اصولی انجام شود، امکان وجود ترک های مویین در اطراف کرگیری به حداقل می رسد.
میلاد نصیری : .
0 0
با سلام یک سوال اینکه قیمت کر گیری در سال ۱۴۰۱نسبت ب سال ۱۴۰۰ چند درصد افزایش داشته اشت ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
در مقاله با عنوان "شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1400 در کرج"، هزینه کرگیری بتن در سال 1400 بر اساس تعرفه ارائه شده است.
امیرحسین زارعی ... : کرگیری
0 0
سلام و عرض ادب و خیلی ممنون از اینکه یه مقاله خوب و کامل در زمینه کرگیری در اختیار عموم گذاشتید سوالی که برای من پیش اومده اینکه اگه در نمونه کرگیری شده میلگرد هم وجود داشته باشه تو تشخیص میزان مقاومت بتن کرگیری شده تاثیر میزاره؟ و اینکه در قسمت‌هایی که کرگیری انجام میشه یه حفره هایی ایجاد میشه این حفره ها رو اخر سر پر میکنن با بتن نمونه گیری شده یا از نمونه های دیگه استفاده میشه؟ در پایان خیلی ممنون از مقاله خوب و مفیدتون
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در متن مقاله و پاسخ کامنت های قبلی هر دو مورد عنوان شده است. در خصوص مورد اول، در صورت وجود آرماتور، بایستی نمونه را برش داد و بخش فاقد آرماتور تحت آزمایش قرار گیرد. محل کرگیری با بتن با حداقل مقاومت برابر بتن سازه پر گردد
فاطمه یارمحمدی : .
0 0
با سلام و عرض ادب و وقت بخیر ممنون از مقاله مفیدو کاملی که دراختیار ما گذاشتیدوسوالی که داشتم این است که قطر هر مغزه با توجه به نوع سازه و نوع بتن تفاوتی دارد یا خیر ؟و اینکه چرا در کرگیری کرج طول مغزه پس از کوتاه شدن کمتر از ۰.۹۵قطر آن شود نمی توان از آن مغزه استفاده نمود ؟؟؟؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. عموماً چنانچه کرگیری با هدف تست بتن انجام گردد، قطر کر حدود 10 ساتیمتر می باشد. با این وجود در صورت کرگیری با قطر کمتر و یا بیشتر، ضرایب تبدیل مقاومت با توجه به ابعاد نمونه استفاده می شود. عدد 0.95 در آیین نامه ذکر شده است و مبنای آیین نامه ای دارد. علت انتخاب این عدد، عدم توزیع تنش و گسیختگی نامناسب بتن تحت بارگذاری زیر جک آزمایش می باشد.
حسین محبی راد : کرگیری
0 0
باسلام و خسته نباشید خیل ممنون از توضیحات کاملتون ، باتوجه به زمان کرگیری که درمقاله آمده (14 روز بعد از زمان بتن ریزی) مگه یکی از قوانین اجرا این نیست که پس از خشک شدن بتن نباید تغییری به ساختار ستون ها و فوندانسیون داد پس کرگیری هم که برای آزمایش نیاز است مشکلی در نظارت ساختمان پیش نمیاد؟
مدیریت : پاسخ
1 0
سلام. پس از سخت شدن بتن در صورت نیاز تغییر ساختار ستون ها و ... در چهارچوب ضوابط مهندسی و تحت کنترل طراح سازه بلامانع است.
مهدی رسته خاک : کرگیری
0 0
سلام وقت بخیر ممنون بابت مقاله خوب و پرکاربرد مقاله به طور کلی کامل بود
سامان کمالیان : .
0 0
باسلام و درود یک سوال داشتم در صورت کرگیری به منظور عبور تاسیسات حالا مثلا در قسمت میانی در گذر زمان این کار باعث ترک در قسمت های بالایی و پایین محل برش میشود و مشکلی ایجاد میکند یا نه؟!
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. خیر
علی جعفرپور : کرگیری
0 0
سلام کرگیری در ستون ها انجام میشه به شکل های افقی یا عمودی انجام میشه که نتیجه هر کدوم فرق دارع الان هر کرگیری با نتیجه متفاومتی که داره باید کدوم رو مورد توجه قرار بدیدم ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در این موارد طراح سازه تصمیم گیرنده می باشد. با این وجود عموماً حداقل مقاومت لحاظ می شود.
محدرضازعیم : مقالات
0 0
واقعا ممنونم از شما بابت مقالات پر مفهوم و خوب شما سپاس گذارم..
محمد رجبی : خطر کرگیری
0 0
با سلام . اگر حجم کار کم بود مثلا ۴ ستون داشتیم و نیاز به کرگیری بود با توجه به فرمایش شما که ۳ نمونه نیاز هست ایا همچین سازه ای مقاومت خودش رو از دست نمیده؟ و در شراطی مثل زلزله سازه از اون ۳ قسمت دچار ضعف نمیشه . ؟ در جواب دوستان فرمودید محل های کرگیری با بتن با مقاومت مشابه پر میشود ولی خیلی جاها میگن بتن باید یک تیکه باشه یا همچین چیزی
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. اگر کرگیری اصولی انجام شود، مشکلی برای مقاومت سازه ایجاد نخواهد شد.
امیرمحمد محمدی : تشکر و سوال
0 0
عرض سلام و ادب احترام ،با تشکر از مقاله مفیدتون، یک سوال برای بنده مطرح شده .سوال؟ در ملکی گود برداری صورت گرفته و پس از انجام عملیات گودبرداری ، نقشه ملک تغییر یافته است، و مکان گود برداری شده توسط قلوه سنگ (ریز و درشت) و بتن عیار ۲۵۰ پر شده است در این پروژه کرگیری به چه صورت انجام می شود؟! ممنون از لطفتون🙏
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. این مورد نیاز به بررسی دقیق تر و توضیح بیشتر در خصوص ابعاد و جوانب کار دارد.
hamid mohmmadi : سوال
0 0
آیا وسایل مورد نیاز جهت کرگیری ، به جنس بتن بستگی دارد ؟ و در کرگیری از انواع بتن تغییر میکند ؟
مدیریت : پاسخ
3 0
عموماً خیر
وحید نقاوتی : کرگیری
0 0
سلام و عرض ادب ممنون بابت مقاله مفید ایا سوراخ هایی که برای گرفتن مغزه در سازه ایجاد میشود باید پس از انجام آزمایش ترمیم شوند؟ به چه صورت؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در کامنت های قبل توضیح داده شد.
ایمان هنری : کرگیری ویا مغزه برداری
0 0
کارگیری ویا مغزه برداری با دریل های مخصوصی انجام می‌شود که به سه منظور انجام می‌شود. ۱.تهیه نمونه بتن جهت ارزیابی خواص بتن پس از بتن ریزی.۲.عبورتاسیسات از بخشی از سازه ها.۳.برش قسمتی از بتن جهت ایجاد بازشو .هزینه اش بسته به قطر مغزه گیری طول مغزه موقعیت مغزه محل پروژه درکرج است که هزینه آن حدود ۲۵۰ هزار تومان تا ۱ میلیون میباشد کرگیری شامل حداقل ۳ عدد مغزه میباشد
امیرسالار میربز ... : کرگیری از فنداسیون
0 0
آیا اگر ما از فنداسیون کرگیری کنیم به فنداسیون آسیب می زند و نمونه برداری از فنداسیون باید از کدام قسمت انجام شود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
خیر. برای کرگیری از فونداسیون، از داخل چشمه فونداسیون ها در بخش میانی ارتفاع، کرگیری بصورت افقی مناسب می باشد.
کورش زینعلی : کر گیری
0 0
سلام استاد ممنون از مطالبتون فقط یک سوال اینکه این کُری که گرفته میشه بعد چه جوری پر میشه منظورم اینه که اگه موادش درست بوده باشه بعدش با مواد جدید پر بشه میشه یک هزینه یه جورایی الکی این سوال منو پاسخ بدین لطفا با تشکر
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. کرگیری برای ارزیابی مقاومت بتن بخشی از سازه انجام می شود. بعد از تعیین مقاومت، نتیجه بدست آمده جهت کنترل مجدد سازه و یا احیاناً مقاوم سازی ساختمان به کار گرفته می شود. هزینه بابت ارزیابی مقاومت بتن می باشد
سامان رجب پور : عمل آوری
0 0
با عرض سلام و درود. اگر در اولین فرصت یعنی پس از گذشت ۱۴ روز کرگیری جهت تست مقاومت فشاری انجام شود نیاز به عمل آوری میباشد؟ اگر بله تا ۱۴ روز عمل اوری کافیست؟ یا ۲۸ روز؟ و اگر بعد از مدتی مثلا ۲ ماهه باشد چطور؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. عموماً بعد از 28 روز تغییر جدی در مقاومت بتن ایجاد نمی شود. عموماً مقاومت 28 روز حداقل 90 درصد مقاومت نهایی بتن می باشد. تفاوت چندانی بین مقاومت 28 روزه و دو ماهه وجود ندارد. بسته به نظر محاسب سازه و تیم نظارت شرایط عمل آوری برای هر پروژه تعیین می گردد.
مرتضی ابراهیم ز ... : کرگیری بتن
0 0
سلام و خسته زحمات نباشید ممنون بابت توضیح کامل استاد
محمد حبیب نژاد : کرگیری
0 0
عرض سلام و ادب احترام، با تشکر از مقاله مفیدتون یک سوال درمورد نگهداری مغزه ها چرا باید داخل کیسه و بدور از نور خورشید قرار داده شود؟ و سوال دوم این که در کرگیری خشک که موجب تولید گرد و خاک در محیط میشود هیچ راه حلی برای از بین بردن گرد و خاک در کرگیری خشک وجود نداره؟ و سوال سوم این که اگر برای کرگیری دریل های مخصوص را در اختیار نداشته باشیم میتوانیم با وسیله های دیگر انجام داد کرگیری را و مقاومت بتن به درستی به دست می‌آید؟؟
مدیریت : nv پاسخ
0 0
با سلام. مغزه تهیه شده بایستی بیانگر شرایط واقعی پروژه باشد. لذا یکی از موارد تاثیر گذار بر مقاومت، میزان رطوبت مغزه می باشد. ازینرو بعد از کرگیری نمونه داخل کیسه قرار می گیرد تا رطوبت آن مشابه رطوبت پروژه باشد. در خصوص مورد دوم، عموماً با روش های متعارف خیر در خصوص مورد سوم، استفاده از تجهیزات مخصوص کرگیری برای گرفتن مغزه مناسب ضروری می باشد
امیرمحمد برجی : سوال
0 0
با سلام وخسته نباشید بابت مقاله خوبتون سوالی که دارم اینه بعد از کرگیری از بتن ستون یا تیر درز سردی که ایجاد میشه رو چطوری میشه جبران کرد؟یاتومقاومت ستون و تیر تاثیر نداره؟
مدیریت : nv پاسخ
0 0
با سلام. در طول کرگیری درز سرد ایجاد نمی شود!
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در طول کرگیری درز سرد ایجاد نمی شود!
Morteza khodak ... : سوال
0 0
با سلام و عرض ادب و تشکر بابت مطالب فوق درصورتی ک کرگیری انجام شده و مقامت فشاری بتن از حد مشخصه کمتر شد چه باید کرد ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در مرحله اول آنالیز مجدد سازه بر اساس مشخصات و نتایج تست روی مغزه بتن و در مرحله دوم در صورت نیاز مقاوم سازی سازه
حسین بغدادی : سوال
0 0
سلام و تشکر از مقاله ی عالی تون،سوال من این هستش که یک نمونه کرگیری برای کیفیت بتن همه چیز را معلوم میکند؟یا مشخص نیست و باید دوباره تکرار کرد ازمایش رو؟و اینکه برای هر طبقه باید انجام داد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. عموماً با توجه به موارد مورد نیاز در طراحی سازه و نظر طراح سازه، پارامتر مورد نیاز بر اساس نتایج کرگیری تعیین می گردد. عموماً با توجه به حجم بتن ریزی، منطقه بتن مشکوک، تعداد آزمایشات تعیین می گردد.
Parmisa Rastega ... : مقاله کرگیری
1 0
با سلام و تشکر از مقاله مفیدتون در عمق های بالاتر، مثلا بالای ۳ متر که دستگاه کرگیر محدود است و نمیتوان کرگیری کرد ،آیا روش های دیگری برای مطالعه ساختار بتن وجود دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. کرگیری بتن عموماً از تیرها، ستون ها و فونداسیون سازه انجام می گردد. اگر منظور از عمق ارتفاع می باشد، محدودیتی در کرگیری در ارتفاع وجو ندارد.
محمدرضا پرویزی : کر گیری بتن
0 0
سلام ممنونم از مقاله مفید و پر محتواتون میخاستم بپر سم که از دیواره سدهاهم کر گیری میشه به چه شکل وکلا بتن‌ها رو تا چه ضخامتی رو میشه کر گیری کرد ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در صورت نیاز انجام می شود. بسته به طول مته و ابزارهای هر آزمایشگاه متفاوت می باشد. حداکثر طول کر توسط شرکت کاوش مهار البرز 50 سانتیمتر می باشد.
سعید وحید نژاد : .
0 0
با سلام و عرض ادب،خیلی ممنون بابت مقاله و مطالب ارزشمند و مفیدتان‌.
محمدرضا فرخی : ...
0 0
سلام، خسته نباشید بابت مقاله خوبتون و مفیدتون سوالی که دارم کرگیری در سازه ها در کرج یک عمل اختیاری هستش که توسط پیمانکار درخواست داده میشود یا یکی از عملیات ها برای ادامه سازه به حساب میاید؟ و سوال دوم بعد از گذشت چه زمانی عملیات کرگیری قابل انجام نیست ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. پاسخ هر دو سوال در متن مقاله می باشد.
امیرحسین غریبی : دانشجو
0 0
عالی و جامع بود سوالی هم ک داشتم تو بخش سوالات مطرح شده بود خیلی ممنون
آنیتا اشرفی : سوال
0 0
سلام مقاله بسیار مفیدی بود فقط یه سوال در خصوص استفاده آب هنگام کرگیری دارم تمیز یا کثیف بودن آب چه تاثیری در کرگیری دارد که به تمیز بودن آب تاکید شده؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در کیفیت خنک کردن مته و تسلط بیشتر اپراتور تاثیرگذار است.
نگین موحدی : سوتل
0 0
سلام ضمن عرض خسته نباشید و تشکر بابت مقاله خوب و مفیدتون اگر کرگیری در شرایط نامطلوب انجام شود چه تاثیری بر مقاومت بتن و جواب آزمایش دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. جواب کمتر از مقاومت واقعی نمونه بدست می آید.
ملیکا خدابنده ل ... : سوال
0 0
با سلام وعرض تشکر از مطالب کامل شما اگر به هر دلیلی طی یک مرحله بتن ریزی انجام نشود برای یک دست بودن بتن با در نظر گرفتن گذر زمان باید چه اقداماتی امجام شود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. نکات مربوط به اتصال سرد در بتن مطالعه شود.
بهار کریمی اول : تشکر
0 0
سلام و عرض ادب تشکر بابت مطالب خوب و مفیدتون
یاشار شیخی : مقاله کامل و مفصلی بود
0 0
نظر شما چیست ؟
Heliya : سلام منظور از آب تمیز و بدون مواد زائد آ ...
0 0
نظر شما چیست ؟
حمیدرضاکربمی : کرگیری بتن
0 0
سلام استاد اگر پس از کرگیری بتن ،ستون ترک بخورد چطوری باید اون رو ترمیم یا ایراد رو از بین ببریم؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. کرگیری باید به نحوی انجام گردد که آسیب سازه ای رخ ندهد
محنا حیدری لعل ... : کرگیری بتن
0 0
سلام مطلب بسیار مفیدی بودباتشکر از زحمات شما
مهدی یوسفی : پرسش
0 0
با سلام و وقت بخیر ممنون از مقاله بسیار مفیدتون ، در مقاله خواندم که ۳ نمونه مغزه گیری برای یک پروژه کافی است. سوالی که مدنظر هست اینه که پروژه شامل طبقات مختلف و مراحل بتن ریزی مختلف می‌باشد . آیا انتخاب نمونه ها آیین نامه خاصی دارد و آیا ۳ نمونه کم نیست ؟ با تشکر
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. آیین نامه های قابل استناد در زمینه کرگیری و تعداد مغزه مورد نیاز در متن مقاله ارائه شده است.
مجتبی آقامحمدی : ‌‌‌‌‌ ‌ ‌
0 0
با سلام و تشکر از شما بابت‌ مقاله مفیدتون با توجه به اینکه زمانی‌که کر گیری انجام کیشود منفذی در دیواره به وجود می آید ، آیا این منفذه باعث کم شدن مقاومت در سازه نمیشود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. اگر در موقعیت مناسب و توسط اپراتور متخصص انجام گردد، کرگیری بتن سبب آسیب در سازه نخواهد شد.
نگین موحدی : سوال
0 0
سلام ضمن عرض خسته نباشید و تشکر بابت مقاله خوب و مفیدتون اگر کرگیری در شرایط نامطلوب انجام شود چه تاثیری بر مقاومت بتن و جواب آزمایش دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً کرگیری در کرج بایستی توسط نیروهای متخصص صورت پذیرد تا کرگیری در شرایط نامطلوب انجام نشود.
شمیلا علیخانی : کرگیری بتن در کرج
1 0
با سلام. لطفا بفرمایید که در کدام بخش کرج بیشتر خدمات کرگیری بتن در کرج رو انجام می دهید؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در کل استان البرز خدمات کرگیری بتن انجام می شود.
محمدرضا اصغری : پیشنهاد
0 0
مقاله کاملا مفید و کامل بود و پیشنهاد میکنم دوستان بعد از مقاله نظرات و پاسخ ها هم مطالعه کنن تا به درک کامل و واضح تر از این مطلب مفید برسند ممنون از توضیحاتتون
آرین سرائی مقدم : سوال
0 0
سلام ضمن عرض خسته نباشید و تشکر بابت مقاله خوب ‌و مفید و کامل اما فقط برای تعیین مقاومت فشاری حداقل سه عدد مغزه کافی است؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. سه مغزه حداقل مقدار مورد نیاز می باشد
علی اکبر : مثبت
0 0
فقط در شهر کرج کارگیری انجام می دهید
مدیریت : پاسخ
0 0
در محدوده استان البرز عملیات کرگیری انجام می شود
حسن میرزائی : کرگیری
0 0
سلام و عرض ادب خدمت تیم کاوش مهار مقاله خوب و آموزنده بود و کامل توضیح داده شده بود ممنون بابت به اشتراک گذاشتن مقاله عالی و کاربردیتون
امیرحسین انامی ... : انجام مغزه گیری
0 0
با عرض سلام و تشکر از مقاله ی بسیار مفیدتان آیا تجهیزاتی که برای انجام مغزه گیری استفاده می شود تجهیزات بسیار گرانی است و آیا ما این تجهیزات ر ا داخل کشور تولید می کنیم یا از خارج از کشور وارد می کنیم ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. قیمت تجهیزات در متن مقاله ارائه شده است. عمده محصولات مناسب برای کرگیری ساخت ایران نمی باشد.
پوریا نوذری : کرگیری
0 0
موقع مغزه گيري از بتن،گرد و غبار زیادی تولید مي گردد. اين ذرات بسيار کوچک حاوي مقادیر زيادي کريستال سيليسي بوده که برای سلامتی اپراتور مضر هستندکه برای کاهش و کنترل این گرد و غبار معمولا از آب استفاده می کنند. اما یک سوال درمواردی که برای ایجاد بازشو از کرگیری استفاده میشود چرا تخریب گزینه‌ی ما نیست؟؟؟
مدیریت : پاسخ
0 0
عموماً ایجاد بازشو بوسیله کرگیری با آسیب کمتری به سازه و آلودگی صوتی کمتری همراه می باشد.
محمد فرخی : کر گیری
0 0
با سلام و احترام اگر برای تعیین مقاومت فشاری بتن کرگیری بار اول به هر دلیلی جواب نداد ایا پیمانکار می تونه درخواست کرگیری مجدد بدهد و اینکه جواب کر گیری ها معمولا چند روزه حاضر می شوند و اینکه ایا زمانی که کرگیری بشود و بتن جواب ندهد طبق ضابطه 773 ریجکت خواهد شد یا جریمه میخورد؟؟ با تشکر از زحمات همه دوستانی که این مقالات را تهیه می کنند
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. کرگیری می تواند مجدد انجام شود. ولی توجه به این نکته ضروری است که کرگیری باعث آسیب به سازه بتنی می شود. عموماً کرگیری بعد از 28 روز پس از بتن ریزی قابل استفاده می باشد.
لعیا اسماعیلی : کرگیری بتن
0 0
پس از اینکه عمل کرگیری صورت گرفت و اعداد ارقامی ک مد نظر ما هست رو نداشت می بایست سازه قبلی تخریب شود.به علت نقرون به صرفه نبودن این عمل آیا چاره دیگری برای مثال تقویت و ...وجود دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در صورتی که نتایج کرگیری نشان دهنده عدم کیفیت بتن باشد، ابتدا با نتایج حاصل از کرگیری، مجدداً سازه آنالیز می شود. در این مرحله امکان دارد با توجه به اور دیزاین بودن طراحی، نیاز به مقاوم سازی نباشد. در صورت عدم کفایت سازه پس از آنالیز مجدد، بارگذاری اجزای افقی در دستور کار قرار می گیرد (چنانچه نقطه عدم اطمینان اجزای افقی سازه باشند) و اگر جواب مناسب از آزمایش حاصل نشد، تقویت سازه و مقاوم سازه در دستور کار قرار می گیرد و در صورت عدم امکان مقاوم سازی، تخریب سازه انجام می شود.
امیرمحمد محمدی : پرسش
0 0
آیا در هوای بارانی میتوان کرگیری انجام داد؟ در صورت انجام تاثیری بر نمونه دارد یا خیر؟
مدیریت : پاسخ
0 0
از نظر ایمنی کرگیری در هوای بارانی مجاز نیست.
شایان خلعت بری : کرگیری
0 0
زمانیکه از میکسر‌تست گرفته میشود باز هم تست کرگیری انجام میشود ، اگر اعتراضی نباشد ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
در صورتی که نمونه گیری از بتن تازه انجام شود و نتایج نمونه های تازه مطابق با مقاومت مشخصه باشد، نیازی به کرگیری در کرج نمی باشد
مدیریت : پاسخ
0 0
در صورتی که نمونه گیری از بتن تازه انجام شود و نتایج نمونه های تازه مطابق با مقاومت مشخصه باشد، نیازی به کرگیری در کرج نمی باشد
شایان خلعتبری : کرگیری
0 0
ایا زمانیکه از روی میکسر تست گرفته میشود بازهم کرگیری انجام میشود ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
در صورتیکه نیاز جواب تست ها مطابق با مقاومت مشخصه باشد، خیر
ملیکا خدابنده ل ... : کرگیری
0 0
ایا در مناطق شمالی کشور که اب هوایی مرطوب دارد شرایط کرگیری متفاوت است؟ میزان رطوبت در منطقه بر زمان گیرش بتن و همچنین مدت زمان رسیدن به شرایط کرگیری تأثیری دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
آب و هوا تاثیر مستقیم بر عمل آوری، کیفیت و دوام بتن دارد اما تاثیر محسوس بر شرایط کرگیری ندارد.
حسین خیری : سوال
0 0
سلام و تشکر بابت اطلاعاتی که در اختیار عوام قرار میدهید. مته مورد استفاده در کرگیری نسبت به عیار بتن متغییر است؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. خیر
هلیا گودرزی : کرگیری
0 0
از آب مقطر استفاده میکنید؟
جواد صفاخیل : کرگیری
0 0
سلام. با تشکر از مقاله . نمی‌شود با در نظر گرفتن و برنامه ریزی قبل از بتن ریزی وقرار دادن لوله های تاسیساتی از بتن ریزی جلوگیری کرد ؟؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. قرار دادن لوله قبل از بتن ریزی در صورت برنامه ریزی قبلی مناسب تر است.
مرجان قائدی : کرگیری بتن
0 0
با سلام. ممنون از مقاله بسیار مفیدتون. حداقل تعداد کرگیری برای اطمینان از شکل گیری و سالم بودن بتن چه تعداد میباشد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. حداقل 3 مغزه مورد نیاز می باشد.
صمیم حیاتی : مقاله کرگیری در کرج
0 0
با تشکر از مقاله کاربردی درج شده . در هنگام کرگیری وجود میلگرد می‌تواند باعث اختلال در کار شده و باعث ازمایش مجدد شود . از دیگر جهت تشخیص وجود میلگرد و خاموت در تیر و ستون بعد از بتن ریزی بسیار مشکل است . آیا استفاده از دستگاه اسکن میلگرد می‌تواند عملی باشد و این دستگاه قابل تهیه است ؟ دستگاه اسکن میلگرد :اسکنر آرماتور یا پوشش سنج به وسیله ای اطلاق می شود که توسط آن محل آرماتور و ضخامت پوشش بتنی روی آرماتور با استفاده از روش های الکترومغناطیسی تخمین زده می شود. برخلاف بتن، آرماتور داخل آن با امواج الکترومغناطیسی فرکانس پایین، اندرکنش ش دید داشته و با اعمال این امواج از سطح می توان محل آرماتور را تشخیص داد. با سپاس صمیم حیاتی
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. بله استفاده از اسکن میلگرد می تواند در مواردی مناسب باشد. هر چند که محدودیت فاصله در سازه بتنی به نحوی است که برش میلگرد در طول کرگیری از بتن اجتناب ناپذیر است.
محمدرضا واعظ : كرگيري بتن
0 0
سلام و عرض ادب آيا با انجام كرگيري از مقاومت بتن كاهيده نميشود؟؟ چرا؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. از مقاومت بتن کاسته نمی شود. اما در صورت کرگیری از محل نامناسب، تا اندازه ای ممکن است که از مقاومت سازه کاسته شود.
علیرضا آبیار : کرگیری بتن
0 0
مطالب مقاله بسیار مفید و آموزنده بود.
امین بیرامی : کرگیری بتن
0 0
با سلام .ممنون از مقاله مفیدتون . ایا امکانش هست که قبب از بتن ریزی گرگیری انجام داد ؟ و اینکه شرایط کرگیری با توجه به آب هوای هر شهر فرق میکنه ؟ و بعد از اینکه جواب آزمایشات بیان و با شراط ما جور نباشه چه کاری باید انجام بدیم ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. موضوعیت کرگیری بعد از بتن ریزی می باشد. قبل از بتن ریزی، مقاومت بتن با استفاده از نمونه گیری از بتن تازه در کرج تعیین می شود.
مهدی محسن پور : کرگیری بتن و فنداسیون
0 0
با سلام آیا برای کرگیری از فنداسیون (مغزه با قطر ۹۴ میلیمتر) برای کرگیری از تیر و ستون هم با همین قطر مغزه گرفته میشود؟(با توجه به تفاوت عیار بتن )
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. برای تعیین مقاومت حداقل قطر مناسب در هر دو مورد 94 میلیمتر است و تفاوتی در نوع بخش سازه ای وجود ندارد.
کیارش مهدوی میم ... : کرگیری
0 0
بعد از کرگیری سازه ما آسیب میبیند ضعیف تر نمیشود!؟ یا داخل آن را دوباره می توان پر کرد!؟
مدیریت : پاسخ
0 0
تا حدی در صورت کرگیری از محل نامناسب. بله
محمدرضا پرویزی : کرگیری
0 0
سلام خدا قوت ممنونم از مطالب خوب و علمی که در این مقاله زحمت کشیدین میخاستم بپرسم کر گیری در ساختمان سازی در چه مرحله ای انجام میشه ایا پس از اتمام هر طبقه یا در پایان پروژه سپاسگزارم
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در صورت عدم نمونه گیری از بتن تازه، با هدف ارزیابی مقامت بتن کرگیری انجام می شود. در مواردی که بتن تازه پس از آزمایش مقاومت فشاری به مقاومت لازم نرسد نیز کرگیری انجام می گردد.
مصطفی غلامی مقد ... : کرگیری
0 0
درود قسمت اول این مقاله سوالی پرسیده بودم،با خوندن این مقاله جوابمو گرفتم خیلی عالی و کامل بود،خیلی هم کاربردی
محبوب محمدی : کرگیری بتن
0 0
تشکر از مقاله بسیار مفید سوال بعد از انجام کرگیری بتن محل های که از تیر ستون و سقف و.. که گرگیری انجام شوده هست با چه چیزی پر می شود ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با بتنی با مقاومت حداقل برابر با مقاومت بتن سازه
یاشار محبی : کرگیری
0 0
با سلام و خسته نباشید، اگر هنگام کرگیری آب مورد استفاده کثیف و دارای مواد زائد باشد چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد ؟ و اینکه با توجه به متنوع بودن قیمت دریل کرگیری آیا تفاوتی در نتیجه کرگیری به وجود می‌آورد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. وجود آب نامناسب صرفاً موجب آسیب به دستگاه کرگیر و اختلال در روند کرگیری می شود.
علی جعفرپور : کره گیری
0 0
سلام استاد مقاله بسیار کامل و مختصر بود الان استاد محل کره گیری انجام شده میلگردم هم برش خورده ت محل برش کره گیری الان اون میلگرد برش خورده و از ستون حذف میشه در اصل یه جوریای اون محل کره گیری میلگرد ندارع و باید اون محل رو چیکار کرد میگیرد جدید اضافه یا نیازی نیست به این کار ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در درجه اول کرگیری باید به نحوی انجام شود که آرماتوری قطع نگردد. در صورتی که کرگیری توام با قطع آرماتور باشد، باید از بخشی از سازه انجام گردد که میزان تنش ها و لنگرها در آن حداقل است.
حسین خیری : سوال
0 0
سلام ایا کرگیری در اب و هوای مختلف مثلا هوای بارانی تاثیری روی نتیجه ازمایش دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. فرآیند کرگیری متاثر از آب و هوا نمی باشد.
زهرا پژومان : کرگیری
0 0
سلام خسته نباشید ممنون از مقاله خوبتون یه سوال داشتم اینکه در صورت نیاز به کرگیری از قسمت های مختلف مثل ستون وتیر اگر درنمونه گیریها آرماتور نیز بریده شود با توجه به اینکه قطر سوراخها به 100 تا150 میلی متر برسد آیا سازه قابل ترمیم است و مشکلی ایجاد نمی شود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. یکی از معایب روش کرگیری ایجاد سوراخ و قطع آرماتور ها می باشد. ازینرو کرگیری بایستی از نقطه ای از ستون انجام گیرد که تحت اثر کمترین مقادیر تنش می باشد.
محمدحسین زینعلی ... : کرگیری
0 0
سلام وقت بخیر مقاله عالی و پرکاربرد مقاله کامل و مفید بود . قیمت دریل کرگیری متفرقه و برند هیلتی به ترتیب در بازه ی قیمت 15 میلیون تومان تا 250 میلیون تومان متغییر می‌باشد . کرگیری و انجام تست مقاومت فشاری بر روی مغزه ، دقیق ترین برای تعیین مقاومت بتن یک سازه بتنی می باشد.
شقایق قره داغی : مقاله
0 0
با سلام و عرض ادب با توجه به اینکه این مقاله قبلا مورد خوانش قرار گرفته و سوال پرسیده شده جایی ابهامی باقی نذاشته ممنون از مقاله مفید🙏
علیرضا پوراسماع ... : کرگیری
0 0
ممنون از مقاله خوب و کامل تون. خسته نباشید عرض میکنم به تیم کاوش مهار، یک سوال برای من پیش اومد که چرا قبل از بتن ریزی سقف جای رایز ها و عبور تاسیسات رو مشخص نمیکنن که دوباره کاری نشه و نیازی به کر نباشه
مدیریت : پاسخ
0 0
عموماً قبل از بتن ریزی در کرج محل رایزر ها و ... مشخص است. با این وجود در برخی موارد محل رایزر از قبل قابل پیش بینی نیست و یا پیمانکار نسبت به جانمایی اقدام نکرده است.
سعید وحید نژاد : تشکر
0 0
با سلام و خسته نباشید خدمت تیم محترم کاوش مهار و با عرض تشکر خدمت شما بابت مقاله بسیار مفید و تکمیل کننده نسبت به موضوع مهم کرگیری در ساختمان.
سینا نادری : سینا نادری
0 0
با سلام و تشکر از مقاله مفیدتون آیا امکان ترک خوردگی بعد از کرگیری وجود داره و اینکه اگر بعد از ازمایش متوجه بشیم که مقاومت بتن خوب نیست سازه باید تخریب بشه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در صورت انجام اصولی کرگیری امکان ترک خوردگی وجود ندارد. در صورت عدم دسترسی، تحلیل مجدد سازه با استفاده از مقاومت بدست آمده، سبک سازی سازه، مقاوم سازی و در نهایت تخریب راهکارهای پیشنهادی می باشد.
محمد رسول اکبری : کرگیری
0 0
سلام و عرض خسته نباشید، در کر گیری از تصفیه خانه ها و مخزن ها، با توجه ب قطر و طول مغزه ها پس از کرگیری چه کارهایی برای آب بندی آن محل انجام میشه؟ اصلا آب بندی میشود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. عموماً محل کرگیری طوری انتخاب می شود که حداقل تاثیر منفی بر عملکرد سازه ایجاد گردد. آب بند نمودن در مقطع و مساحت کم عموماً به راحتی قابل انجام می باشد.
محدثه اعلامی : سوال
0 0
سلام خسته نباشید.ممنون بابت مقاله جامع. در کرگیری از بتن مسلح هم از همین ابزار استفاده میشه؟ یا تفاوت دارن؟
مدیریت : پاسخ
0 1
سلام. در روش کرگیری تفاوت محسوسی بین بتن مسلح و غیر مسلح وجود ندارد
مهدیه نظری : .
0 0
عبور تاسیسات در قسمت های بالایی یا پایینی سازه به مروز زمان باعث شکست یا ترک در سایر نقاط محل برش می شود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
خیر
کوثر دالوند : .
0 0
سلام.ممنون از مقاله مفید و کاربردیتون. در قسمت کرگیری بدون استفاده از آب گفته شده که در مواردی در استفاده از آب جهت کرگیری محدودیت وجود دارد، ولی محدودیت ها گفته نشده‌. چه مواردی باعث این محدودیت ها می شود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در مواردی از جمله امکان برق گرفتگی و یا آسیب رطوبت ناشی از کرگیری به نازک کاری و ...
محدثه ایمانی : .
0 0
سلام خسته نباشید ممنون از مقاله مفیدتون شرایط نامطلوب مثل آب نامناسب یا شرایط آب هوایی نامناسب در کرگیری تاثیر داره؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. عموماً در فرآیند کرگیری تاثیرگذار نیست.
کوثر دالوند : .
0 0
با سلام ممنون از مقاله مفید و کاربردیتون. در قسمت کرگیری بدون استفاده از آب گفته شده که در" مواردی" استفاده از آب جهت کرگیری محدودیت وجود دارد . میخواستم اگر امکان داره چند نمونه از محدودیت هایی که وجود داره رو نام ببرید.
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در صورت انجام نازک کاری در سازه و یا احتمال برق گرفتگی وجود آب می تواند توام با خطر باشد
kiarash hajizad ... : کرگیری
0 0
با سلام و عرض ادب درصورتی که کرگیری انجام شده و مقامت فشاری بتن از حدی که گفته شده کمتر شد چه باید کرد ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در صورت عدم دستیابی به مقاومت مشخصه، ضوابط مربوطه در مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان به تفصیل بیان شده است.
تينا روزبان : كرگيرى
0 0
با سلام و وقت بخير چرا در برش بايد دو سر مغزه صاف و ساييده باشد و چه چيزهايي در مقاومت فشارى مغزه مهم است؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. صاف بودن دو سر مغزه امکان انتقال دقیق نیروها در راستای قائم را در مغزه بتنی ایجاد می نماید.
الهه مهری : کرگیری بتن
0 0
هدف از کرگیری بتن عالی بیان شده .باسپاس فراوان
نسار احمدی : نظر
0 0
سلام ... ممنون از مقاله کامل و مفیدتون ...
کیارش حاجی زاده : .
0 0
سلام ممنون از مقاله خوبتون ببخشید یک سوال داشتم اگه در قسمتی از بتن ترک زیاد و عمقی وجود داشته باشه میشه از اون جا نمونه (کرگیری)کرد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. ترک های بتن عموماً سطحی می باشد و نباید ترک عمقی در بتن وجود داشته باشد. در صورت وجود ترک عمقی، علت بایستی بررسی شود.
ایلیا عزتی : کرگیری
0 0
سلام وقت بخیر، ممنون از مقاله کامل و خوب شما، فقط سوالی که هست اینه که معمولا کرگیری در چه طبقاتی صورت میگیره ؟ برسی محل کرگیری برای عدم وجود میلگرد به چه صورته؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. کرگیری در تمام بخش های ساختمان از نظر اجرایی امکان پذیر می باشد. از نظر سازه ای ملاحظات مربوط به کنترل پارامترهای مقاومتی در ناحیه کرگیری بایستی بررسی گردد. موقعیت میلگرد با دستگاه های کاور متر، اسکن آرماتور و ... قابل تعیین است. با این وجود در کرگیری عموماً موقعیت میلگرد قبل از انجام کرگیری تعیین نمی گردد.
مدیاخالدی : کرگیری
0 0
سلام وقت بخیر در مرحله نگهداری مغزه در کیسه و دور از نور خورشید، دمای مشخصی برای نگهداری وجود داره؟ واگر مغزه دچار ترک شود چه عملی رخ می دهد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. پارامتر دما برای مغزه گیری در شرایط متعارف کار در کرج، چندان پارامتر تاثیرگذاری نمی باشد. عموماً اگر فرایند کرگیری در کرج درست انجام گردد، دلیلی برای ترک خوردگی مغزه وجود ندارد
فاطمه دهقاندارم ... : کرگیری
0 0
سلام وقتتون بخیر ممنون از مقاله پربارتون. هنگام کرگیری، اگر اطراف محل کرگیری شده دچار ترک شود چه عملی صورت میگیرد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در طول کرگیری بتن در کرج، فرآیند کرگیری با مته مناسب، اپراتور ماهر و سرعت دوران مناسب انجام می گردد. لذا دلیلی برای ترک خوردگی در اطراف محل کرگیری وجود ندارد.
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1402

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1402

با توجه به تغییرات قیمت ها، جهت دریافت قیمت روز خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج با شماره تماس ...
دوام بتن در کرج | بتن آماده در کرج

دوام بتن در کرج | بتن آماده در کرج

 1. مقدمه بتن ترکیبی از اجزای اجباری شامل: سیمان، سنگدانه (شن و ماسه) و آب می باشد که با توجه ...
کرگیری بتن در کرج - مطالب تکمیلی

کرگیری بتن در کرج - مطالب تکمیلی

توصیه می شود پیش از مطالعه این مقاله، مقاله کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن مطالعه شود. ...
کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن

کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن

  1. مقدمه: منظور از کرگیری بتن و یا مغزه گیری بتن، برش بخشی از بتن به شکل استوانه ای از در ...
نوع و تیپ خاک کرج

نوع و تیپ خاک کرج

  فایل نقشه با کیفیت بالا فایل جداول نتایج آزمایشات خاک در پروژه های مشخص شده روی نقشه تاریخ ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1401

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1401

 شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1402 در کرج  در همین سایت به روز رسانی شده ...
بررسی تغییرات مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1400 نسبت به 1392

بررسی تغییرات مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1400 نسبت به 1392

فهرست مطالب: 1. مقدمه 2. تغییرات در بخش مطالعات شناسایی ژئوتکنیک (فصل دوم مبحث هفتم) 3. تغییرات د ...
خدمات آزمایشگاه بتن در کرج البرز بر اساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

خدمات آزمایشگاه بتن در کرج البرز بر اساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

توصیه می شود مقاله کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن نیز مطالعه شود. 1. مقدمه در هنگام طراحی سازه ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1400 در کرج

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1400 در کرج

   شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1401 در کرج  در همین سایت به روز ر ...
مراحل و مدت زمان انجام مطالعات ژئوتکنیک در کرج

مراحل و مدت زمان انجام مطالعات ژئوتکنیک در کرج

مراحل و مدت زمان ثبت خدمات آزمایشگاه خاک و انجام مطالعات ژئوتکنیک در شهر کرج و استان البرز به منظور ...
ارزیابی تیپ خاک بدون حفر گمانه - معرفی روش MASW

ارزیابی تیپ خاک بدون حفر گمانه - معرفی روش MASW

ارزیابی تیپ خاک (I، II، III، IV) بدون حفر گمانه؛ معرفی روش MASW: به منظور تعیین تیپ خاک مطابق با اس ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک در کرج سال 1399

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک در کرج سال 1399

فهرست مطالب: 1. ضرورت انجام مطالعات ژئوتکنیک (با رویکرد پروژه های واقع در استان البرز و شهر کرج) 2 ...
کلیات نشست و ظرفیت باربری خاک

کلیات نشست و ظرفیت باربری خاک

عنوان: معیار نشست و ظرفیت باربری در طراحی فونداسیون سازه کلمات کلیدی: نشست، خاک، کرج، آزمایش سطح م ...
کلیات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن در کرج

کلیات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن در کرج

خدمات آزمایشگاهی بتن و خاک خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن مساله ای است که بر اساس مقررات ملی ساختمان بر ...